Digital Dots har i en omfattande guide gått igenom grunderna, och några av fallgroparna, när det gäller storformat. Detta är den fjärde artikeln i serien. Läs de första tre här: Wild Format-teknik handlar om dig, Ut i stora vida världen, Grunderna i storformat.
Medan den kreativa delen av ett tryckprojekt som involverar storformat ska vara gränslöst och ”vilt” (att du tillåter dig själv att tänka utanför boxen), finns det ändå anledningar att vara pragmatisk och förnuftig när det gäller planeringen av det operativa arbetet.
När man testar nya substrat och/eller alternativ för falsning och skärning handlar det ofta om prototyping, men den kreativa processen kan – och ska – också vara systematisk och följa en modern, processorienterad produktionsfilosofi. Den överlägset mest använda är den som inkluderas i Iso-9001, vars kärna är PGSA-filosofin som är lånad av kvalitetsgurun W. Edwards Deming.
Den första bokstaven i akronymen, P, står för Planering. Här behöver vi definiera förväntningarna för ett projekt ordentligt och skapa en specifikation. Du kan kalla det för en brief, om du vill, men det är viktigt att lägga tid här för att undvika stress och besvikelser i ett senare skede.
G står för Göra, och när vi pratar om ett dummy-jobb så är det i denna fas testning och prototypande äger rum. Tror du att din lösning är hållbar så kan vi förflytta oss till S, som står för Studera. Utvärdera om din prototyp verkligen fungerar som förväntat. Kolla till exempel så att färgerna ser okej ut i de faktiska förhållandena där trycket ska användas – hur du uppfattar färger beror på ljuskällorna.
Den sista bokstaven, A, står för Agera. Och det här är en trixig fas där du måste ta beslut om eventuella förändringar, antingen det gäller substrat, produktionsmetoder, leverans eller tidsplan. Det räcker inte att bara hoppas på det bästa, utan gör istället de åtgärder som behövs så snart som möjligt. Kom ihåg: kundnöjdhet handlar inte bara om hur kunden känner inför slutprodukten, utan också om hur processen hanteras. Försök att överträffa förväntningarna så får du en väldigt nöjd kund.
Medan den kreativa processen i projektets tidigare skeden ska vara ganska fri, bör produktionen istället falla tillbaka på standardiserade processer i så stor utsträckning som möjligt. Det finns ganska många Iso-standarder som kan appliceras på storformatsproduktion, till exempel för format och färghantering – men också när det gäller kvalitetshantering. Vi menar inte att ett tryckeri måste vara Iso 9001-cerifierat, men det skadar inte.
Certifierad eller ej, att arbeta mot standardiserade processer kortar produktionstider och säkerställer att resultaten möter både specifikationer och förväntningar.
Ett modernt arbetsflöde inkluderar funktioner för preflight, onlinekorrektur och färgvalidering. Formgivaren och/eller kunden kan följa produktionen genom stegen och hjälpa till genom att leverera rätt material. Ett bibliotek med färgprofiler för alla substrat och skrivare bäddar också för snabb och säker kalibrering.
Det hjälper till om det övergripande systemet för arbetsflöden kan hantera alla skrivare inom organisationen. Om varje maskin har en egen ripp, har du i gengäld en sårbar uppställning som behöver mycket underhåll och utbildning, vilket i sin tur kostar både tid och pengar.
När det är applicerbart så kan en erkänd färgreferens – som till exempel ISO 12647-2 för offsettryck – användas som guide för digitalt storformat. Det innebär att bilder och färgers utseende kan kontrolleras genom ICC-profilen Fogra 39, som är en av standardprofilerna i Adobe Creative Suite – och en som storformatsskrivare klarar av att matcha. Det innebär att en större kampanj ser likadan ut över olika media och tryckmetoder.
Det är frestande att betrakta allt som färdigt när trycket är klart. Men inom storformatsproduktion kan leverans och installation vara en avgörande del av jobbet. Vissa självhäftande filmer kan till exempel vara svåra att applicera korrekt, så det bör ses som en del av uppdraget. För andra produkter, som skräddarsydda golv, bör installationen förmodligen också vara en viktig del av planeringen och inkluderas i offerten. Likaså nedmontering, om det gäller en tidsbegränsad kampanj.
Om du tillbringar mycket tid i planeringsfasen och förbereder produktionen så bra som du kan, så kommer du att lyckas med dina storformatsprojekt. Och kom ihåg att Winston Churchill en gång sade (vilket stämmer väldigt väl för digitaltryck): ”Inget är omöjligt. Det omöjliga tar bara lite längre tid”.
Text: Paul Lindström. Översättning: Sara Wilk.