Flextrus förvärvar digitalt tryck- och mediaföretag

PUBLICERAD: 31 oktober 2016
UPPDATERAD: 14 november

Flextrus Group, som är en del av ÅR Packaging, har ingått avtal om att bli majoritetsägare i det svenska digital tryck- och mediaföretaget Mediaköket Grafiska. ÅR Packaging och Flextrus ser förvärvet som ett viktigt steg för att möta nya behov från både större och mindre kunder vilka efterfrågar snabb speed-to-market och personifierade förpackningar.

– Vi är mycket glada över att välkomna Mediaköket till Flextrus och ÅR Packaging. De har omfattande expertis inom ett område som vi är övertygade kommer att tillföra ytterligare en dimension till oss och ÅR Packaging. Vi anser att framgång inte bara handlar om att köpa digitaltryckskapacitet, men är mycket mer kopplat till att ha en djup förståelse och kunnande i hur man kan använda digitalteknologin och omsätta det till nytta för våra kunder. Mediaköket bidrar med denna kompetens och kan ge full service inom detta område, säger Maud Rahm, vd för Flextrus.

Mediaköket har lång erfarenhet inom digitaltryck och -service som print management, grafisk produktion och skräddarsydda webblösningar. Tidigare i år kommunicerades ett partnerskap mellan Mediaköket och Flextrus, som nu utvidgas till en investering från Flextrus sida.

– Jag är mycket nöjd med att integrera Mediaköket i vår koncern och är övertygad om att de tillför fördelar till de marknader vi agerar på och till våra kunder, vilket är en del av vår strategi att erbjuda full service. Den nya teknologin kan användas för ett brett spektrum av material, applikationer och marknadssegment. Mediaköket utgör en viktig plattform för den fortsatta utvecklingen av vårt digitala erbjudande och stärker vårt teknologiska avtryck i linje med vår fastlagda strategi, säger Harald Schulz, VD för ÅR Packaging.

– Mediaköket har utvecklats till ett företag med omfattande digitalt kunnande och vill nu ta nästa steg. Flextrus and ÅR Packagings breda marknadskännedom och stora produktportfölj gör dem till en utmärkt ny ägare som vi kan utforska ökade affärsmöjligheter in digitaltryck tillsammans med, säger Mats Winde, ägare av Mediaköket.

Läs vidare

Sydsvenska tryckerier förfasas över elpriset: "Katastrof"

Priset på el är ämnet på allas läppar ute på tryckerierna just nu.

FotoJet---2024-12-12T113241.082

Det här bjuder vi på i nya Sign&Print!

Nu är nummer 578 av Sign&Print på väg ut i brevlådorna! Årets sista nummer har tema Skyltproduktion. Trevlig läsning önskar redaktionen! 

FotoJet---2024-12-11T145923.534

Den 3000:e Versafiren levererad av Heidelberg

Tyska Schöttner Druck har investerat i digitalpressen Heidelberg Versafire för tredje gången. Det är det 3000:e Versafiresystemet som levererats.

_Hans_Schoettner_Versafire

Spariver på Heidelberg

Heidelberg ska minska antalet tjänster med 450 stycken de kommande tre år. Enligt företaget ska det stärka konkurrenskraften och möjliggöra nya investeringar.

DSC_7972

Senaste nytt

Sydsvenska tryckerier förfasas över elpriset: "Katastrof"

Priset på el är ämnet på allas läppar ute på tryckerierna just nu.

FotoJet---2024-12-12T113241.082

Det här bjuder vi på i nya Sign&Print!

Nu är nummer 578 av Sign&Print på väg ut i brevlådorna! Årets sista nummer har tema Skyltproduktion. Trevlig läsning önskar redaktionen! 

FotoJet---2024-12-11T145923.534

Den 3000:e Versafiren levererad av Heidelberg

Tyska Schöttner Druck har investerat i digitalpressen Heidelberg Versafire för tredje gången. Det är det 3000:e Versafiresystemet som levererats.

_Hans_Schoettner_Versafire

Unika dekaler med exklusiv UV-gelskrivare för Hillstedts

Hillstedts i Nykvarn utanför Södertälje har investerat i en UV-gelskrivare från Canon. I Colorado M3W kan de skapa både matta och blanka dekaler, även i kombination.

Hillstedts_7529