Digital signage i praktiken

Sharp visar hur det kan se ut med flera kombinerade LCD-skärmar på en vägg i detta montage.

Sharp visar hur det kan se ut med flera kombinerade LCD-skärmar på en vägg i detta montage.

Efterfrågan på digital skyltning ökar, både inomhus och utomhus. Att nå fram med digitala budskap i storformat önskas i både intern och extern kommunikation, på offentlig plats och på företaget. Men hur ser tekniken ut, och vad fungerar bäst i vilka förhållanden? Vi har pratat med experter från NEC, Sharp och Ledtec om hur de arbetar med digital signage.

Joakim Abrahamsson.

Joakim Abrahamsson.

– Marknaden växer definitivt. Digital signage i butiker är det som ökar mest, men vi ser ökningar inom flera områden, bland annat för intern kommunikation på företag, säger Joakim Abrahamsson jobbar med digital signage-projekt på IT-koncernen NEC.

– Samtidigt är det långt ifrån alla som har digital signage – men alla har tryckt reklam. Jag tror inte att de kommer att plocka bort all sin tryckta skyltning och ersätta den med digital, men det är ett populärt komplement. Rörligt kan till exempel bryta igenom det statiska bruset på ett annat sätt och det är enkelt att snabbt skifta budskap om man önskar det.

Christer Abrahamsson, som är produktchef för digital skyltning på Sharp, menar att den potentiella marknaden för digital signage är massiv.

– Alla verksamheter har ju behov av att nå ut, vare sig det handlar om intern kommunikation på kontor, i butiker inom detaljhandeln, på hotell eller restauranger. Alla vill förbättra sin kommunikation, vilket gör att den här marknaden växer enormt.

Christer Abrahamsson.

Christer Abrahamsson.

Trots att tryckeribranschen börjar röra sig mot att inkorporera det digitala i sitt utbud menar Joakim Abrahamsson att de oftast arbetar med andra aktörer som erbjuder digital signage.

– Vi jobbar mest med IT- och AV-företag samt specialister, men vi ser absolut indikationer på att tryckbranschen börjar titta på digital signage. Ska man göra det är det viktigt att sätta sig in i vilka olika medier man kan använda sig av – hur man kan kommunicera digitalt på olika sätt med hjälp av till exempel bildskärmar, projektorer eller LED-väggar. Vi ser också en ökad efterfrågan på laserprojektion för digital signage-applikationer.

Mathias Palmer.

Mathias Palmer.

Mathias Palmer som är vd för skyltföretaget Ledtec menar att man behöver tänka både en och två gånger innan man hoppar på digital signage-tåget – det behövs både intresse och kunskap om tekniken.

– Vi är redan många kunniga företag som har specialkunskap när det gäller den här tekniken. Man ska vara försiktig med att tänka att det är en lätt övergång från tryckt skyltning till digital, säger han.

Mathias betonar dessutom skillnaden mellan inomhus och utomhus, och mellan LCD och LED. Ledtec arbetar mest, som namnet antyder, med LED, och började inom trafikbranschen. I och med att tekniken utvecklades så gick företaget in på reklamskyltning, där de byggde moduler och ritade kretskort själva. I dag arbetar de med företag i Kina som bygger skärmarna, i och med att det är både snabbare och billigare. Men de säljer även LCD-lösningar – som oftast används inomhus.

När det kommer till LCD-skärmar menar Christer Abrahamsson att full HD är standard i dag, och att 4K-upplösning blir mer och mer vanligt – Sharp visade till och med upp en 85-tums 8K-skärm i Amsterdam, den första kommersiellt sålda 8K-skärmen. Men framför allt, menar han, handlar det om vilken ljusstyrka skärmen har och vilken miljö den kommer att sitta i. Ljusstyrkan, som mäts i enheten candela, varierar från skärm till skärm. En vanlig tv-apparat har mellan 250–350 candela, medan en professionell LCD-skärm har upp till 2 000 candela. Huruvida du behöver så mycket ljus beror på var du sätter den – ett köpcentrum med mycket ljusinsläpp behöver ljusare skärmar än en dunkel restaurang, förklarar Christer Abrahamsson.

– Alla paneler tappar ju dock ljusstyrka, det är så tekniken fungerar, säger Joakim Abrahamsson på NEC och fortsätter:

– Om du börjar med en skärm som har 300 candela så kommer den att vara nere på en nivå där du kan behöva byta ut den snabbare än om du har en skärm med 500 eller 700 candela. Jag skulle inte rekommendera en digital signage-applikation med en skärm under 500 candela. Vill du inte ha den så ljus från början kan du ställa in den på ett lägre ljusvärde i början och höja successivt som panelen förlorar ljusstyrka istället – du vill inte hamna i en sits där du behöver byta ut skärmen varannat år.

Ett exempel från NEC på LCD-displayer i praktiken, hos Bubbleroom.

Ett exempel från NEC på LCD-displayer i praktiken, hos Bubbleroom.

Det framgår tydligt att en av de största lärdomarna när det kommer till digital signage är att veta skillnaden mellan en tv-skärm och en professionell skärm. Den sistnämnda är gjord för att vara igång 24 timmar om dygnet, medan en tv-apparat inte är anpassad för det, vilket innebär att den inte har samma hållbarhet i längden. Enligt Joakim Abrahamsson kan det även vara så att billiga LCD-skärmar är gjorda med tv-komponenter, vilket också påverkar hållbarheten.

LCD-skärmar används oftast för inomhusapplikationer. När det kommer till digital signage utomhus är det vanligare att använda LED, speciellt om det handlar om stora skärmar.

– Ljusstyrkan i utomhus-LED är mycket större än i LCD-skärmar – oftast pratar vi om mellan 5 000–11 000 candela, vilket kan behövas i miljöer där det är starkt solljus, säger Mathias Palmer på Ledtec.

skoda-led

Ledtec levererar skärmar i olika storlekar med både LED och LCD.

LED-skärmar byggs upp av LED-dioder och har inte samma upplösning som LCD-skärmar. Här handlar det om dioder som representerar pixlar – ju tätare dioderna sitter ju högre upplösning får skärmen. Men oftast behövs inte samma upplösning när man pratar om utomhusapplikationer som ska ses på långt avstånd.

– Med LCD behöver du bygga ihop väggar av flera skärmar, men med LED kan du bygga mycket större skyltar där du själv kan anpassa storlek och upplösning, säger Mathias Palmer.

Han påpekar också att när det kommer till digital signage i storformat så är LED billigare. Om en LED-skylt ska ses på tio meters avstånd så behöver pixelpitchen (mellanrummet mellan dioderna) vara ungefär tio millimeter. Mindre LED-skärmar kan dock bli dyrare; ju mindre pixelpitch, ju dyrare blir applikationen.

img_0478

– När vi hamnar på 1,2–1,9 millimeter börjar priserna dra iväg, men den pixelpitchen innebär att du kan se skärmen på 1–2 meters avstånd. I det läget blir det billigare att använda LCD-skärmar.

Att inte ha koll på tekniken är den största fallgropen för den som vill ge sig in på digital signage, vare sig det gäller hur skärmen är uppbyggd, var den bör sitta eller hur mediaspelaren som ska spela upp kommunikationen fungerar. Christer Abrahamsson menar att det allra viktigaste för kunden är att se till att välja en professionell partner som erbjuder hela lösningar, från system och mallar till hårdvara.

img_7463

Men Mathias Palmer poängterar en sista sak som är värd att tänka på när det kommer till digital signage utomhus:

– Du kan inte bara plocka ned en tryckt skärm och sätta upp en digital. I de allra flesta fall behöver du bygglov för att sätta upp en digital skärm utomhus, och i många av de fallen får du inte det. Ofta är det kommunen som motsätter sig digitala skärmar för att de menar att de kan vara en trafikfara – trots att det inte finns någon statistik som stödjer det påståendet.

img_8924LED

LED, som står för light emitting diode, används för att bygga digitala skärmar, där varje diod representerar en pixel. Upplösningen beror därför på hur tätt dioderna sitter och anpassas efter betraktningsavståndet. LED-skärmar används ofta utomhus och kan byggas i väldigt stora format, utan skarvar.

LCD

LCD, som står för liquid crystal display, är en skärm som oftast används inomhus eller inkapslad utomhus. Standardupplösning för LCD i dag är full HD och innehållet styrs genom en mediaspelare på en dator, oavsett om det är statiskt eller rörligt material. LCD-skärmar kan byggas ihop till videoväggar, men får då skarvar mellan skärmarna.

Publicerat av: 

Dela artikeln

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Bokens förvandling genom hållbar innovation

Hållbarhet blir allt viktigare för alla aktörer i bokbranschen. Med det ökade fokuset på hållbarhet handlar årets Canon Future Book Forum den 2 december om att främja hållbar innovation i alla delar av förlagsbranschen – från hur böcker produceras, distribueras och är tillgängliga, till deras avtryck i vår vardag.

Publicerat av: 

Från glada gubbar till e-handel

System för att på riktigt kunna e-handla med trycksaker. Och då även komplexa former av förpackning. Det är vad det tyska företaget Cloudlab ägnar sig år. Detta snabbt växande företag – från 50 anställda i våras till 75 nu – används av de tyska nättryckerierna, samt tryckerier runt om i världen och sedan en tid tillbaka också på flera platser i Skandinavien.

Publicerat av: 

De demonstrerar komplett förpackningsflöde

Etiketter och förpackningar är två tillväxtområden inom den grafiska branschen. Konica Minolta har sammanställt några förslag på hur tryckerier kan ta del av den positiva utvecklingen, inte bara med en digital etikettskrivare, utan en komplett lösning för att producera etiketter och förpackningar i korta serier.

Publicerat av: