torsdag 21. januari – vecka 3
Smurfit Kappa i Nybro har investerat i en KBA Rapida 164, en hybridpress för att kunna trycka med både konventionell färg och uv-färg. Tryckpressen kommer att ha sju tryckverk och dubbla lackverk.
Lackverken är KBA:s nya, med automatisk byte av lackduk och aniloxvalsar i hylsformat på två minuter. Varje lackverk är utrustat med tre olika aniloxhylsor. Tryckpressen har även simultant plåtbyte som gör att plåtbyte och vaskning totalt tar två minuter för alla tryckverk, inklusive byte av lackduk.
Vi träffade pratade med Carl-Oscar Carlsson, general manager för Lithopac & Onwell på Smurfit Kappa Sverige om varför de valt denna konfiguration på tryckpress.
– Det är främst två orsaker, storlek och flexibilitet. Förutom att vi kan trycka flera förpackningar per timme så kan vi också trycka stora displayer med tryckpressen, som har ett maximalt tryckformat på 119 gånger 164 centimeter. Vår produktion är tryckt liner som kascheras på ensidig wellpapp, säger Carl-Oscar Carlsson och fortsätter:
– De dubbla lackverken, aniloxhylsorna och de sju tryckverken med simultant plåtbyte innebär att vi kan skifta jobb snabbare, vilket är nödvändigt på dagens marknad med minskade upplagor. Som exempel minskar upplagorna på lådor för öl med allt fler bryggerier på marknaden och ölsorter i små partier.
– Dessutom gör de dubbla lackverken och sju tryckverken att vi kan erbjuda lösningar även för de mest kreativt utmanande idéerna från våra kunder. Förpackningarnas utseende blir allt viktigare på butikshyllorna för att locka till köp. Bland annat kan vi uv-trycka täckvitt på obestruken, oblekt kraftliner i det första tryckverket och sedan två dekorfärger plus fyrfärgstryck i följande tryckverk. Eller omvänt, trycka brun färg för att simulera wellpappsytan på den vita bestrukna sidan på linern. Bruna förpackningar är inne.
Carl-Oscar Carlsson berättar också att de med det vattenbaserade lackverket som primer, kan lägga högglansig uv-lack ovanpå konventionella tryckfärger. Friktionslack är repkänslig vilket gör att det lätt blir repor i efterbearbetning och transporter. Dubbla lackverk gör att de kan trycka friktionslacken i små ytor, ovanpå skyddlacken och i botten av förpackningarna.
– Genom att varje lackverk har tre olika aniloxhylsor så kan vi erbjuda kunderna ett brett sortiment av olika effektlacker som exempelvis soft touch-lack. Vi kan också använda ett färgverk för så kallade drip off-effekter.
Med sju tryckverk kan man trycka med utökad färgrymd och på så sätt eliminera Pantone- och dekorfärger i tryckningen. Har ni planer på det?
– Vi vet om den möjligheten, men vi har inget behov av det idag med vår typ av produktion, säger Carl-Oscar.
Hur möter ni konkurrensen från digitaltryck och flexo?
– Vårt färgpris per kvadratmeter är betydligt lägre än digitaltrycket. Då behövs det inte så stora upplagor för att arkoffset ska bli lönsamt. Dessutom kan inte digitaltrycket på wellpapp erbjuda kunden samma variation på lösningar som i offset. I flexo är den stora kostnaden klichéerna, som dessutom inte kan återanvändas, till skillnad mot offsetplåtar. Det krävs stora upplagor för att flexografin, som är den mest förekommande i wellpappindustrin, ska bli konkurrenskraftig gentemot offsettrycket, säger Carl-Oscar Carlsson och fortsätter:
– Vi arkar vår liner själva, vilket gör oss flexibla. Dessutom har vi en varmfolieringsmaskin som kan sätta extra piff på förpackningen.
Smurfit Kappa är en global tillverkare av pappersförpackningar med 45 000 anställda i 34 länder, varav 1400 anställda i Sverige. Omsättningen globalt 2015 var 8,1 miljarder euro.
Per Marklund | per.marklund@agi.se| 16. november, 2016
Boråsföretaget Lamina System har nischat sig på efterbearbetning inom signbranschen. Företaget vill med hjälp av sina produkter minska andelen manuella arbetsmoment och istället göra dem semi- eller helautomatiska.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 20. januari, 2021
Våren 2019 investerade Brand Factory i Linköping i ett Zünd G3-skärbord. Nu har företaget även köpt in ett Zünd-bord till fabriken i Farsta. Efter ett minst sagt annorlunda år ser man ljust på framtiden.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 20. januari, 2021
Den franska materialtillverkaren Hexis släpper en ny folie anpassad för digitaltryck. Den har utrustats med ett transparent och tryckkänsligt akrylatlim som ger över 99 procents opacitet, enligt företaget.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 19. januari, 2021
Ricoh öppnar för att deras printhuvuden kan använda Farbenpunkts nya textilbläck, PeractoJet. Ett sätt att nå den attraktiva marknaden för digitalt textiltryck – och reducera miljöpåverkan markant.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 18. januari, 2021
Nya maskiner, mjukvaror och efterbehandlingslösningar. Det blir den röda tråden när Konica Minolta laddar inför Sign&Print Connect:
– Vi kommer fortsätta med det vi gjorde på förra Sign&Print Scandinavia där vi slog på stora trumman – att vi är så mycket mer, säger affärsområdeschef Roy Spennare.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 15. januari, 2021
Tryckeribranschen kan göra mer än kommersiella jobb, förpackningar eller affischer i storformat. Tryckt elektronik är en miljardindustri och blir alltmer i fokus, särskilt tryckta och flexibla sensorer. Sign&Print frågar Matthew Dyson, teknikanalytiker på ID Tech Ex, om vilka tryckeriföretag som skulle kunna dra nytta av denna utveckling, och vilken kunskap som krävs.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 15. januari, 2021
Oki har vässat sin affärsstrategi och lagt fokus på utvalda trycklösningar, flera för det grafiska segmentet. På Sign&Print Connect visas lösningar inom tre huvudsakliga områden.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 14. januari, 2021
Färgtillverkaren Marabu lanserar nu världens första vattenbaserade färg för tampongtryckning. Ett miljövänligare och nästintill luktfritt alternativ. Tidigare har branschen helt dominerats av lösningsmedelsbaserade färger.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 14. januari, 2021
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige