Smurfit Kappa i Nybro har investerat i en KBA Rapida 164, en hybridpress för att kunna trycka med både konventionell färg och uv-färg. Tryckpressen kommer att ha sju tryckverk och dubbla lackverk.
Lackverken är KBA:s nya, med automatisk byte av lackduk och aniloxvalsar i hylsformat på två minuter. Varje lackverk är utrustat med tre olika aniloxhylsor. Tryckpressen har även simultant plåtbyte som gör att plåtbyte och vaskning totalt tar två minuter för alla tryckverk, inklusive byte av lackduk.
Vi träffade pratade med Carl-Oscar Carlsson, general manager för Lithopac & Onwell på Smurfit Kappa Sverige om varför de valt denna konfiguration på tryckpress.
– Det är främst två orsaker, storlek och flexibilitet. Förutom att vi kan trycka flera förpackningar per timme så kan vi också trycka stora displayer med tryckpressen, som har ett maximalt tryckformat på 119 gånger 164 centimeter. Vår produktion är tryckt liner som kascheras på ensidig wellpapp, säger Carl-Oscar Carlsson och fortsätter:
– De dubbla lackverken, aniloxhylsorna och de sju tryckverken med simultant plåtbyte innebär att vi kan skifta jobb snabbare, vilket är nödvändigt på dagens marknad med minskade upplagor. Som exempel minskar upplagorna på lådor för öl med allt fler bryggerier på marknaden och ölsorter i små partier.
– Dessutom gör de dubbla lackverken och sju tryckverken att vi kan erbjuda lösningar även för de mest kreativt utmanande idéerna från våra kunder. Förpackningarnas utseende blir allt viktigare på butikshyllorna för att locka till köp. Bland annat kan vi uv-trycka täckvitt på obestruken, oblekt kraftliner i det första tryckverket och sedan två dekorfärger plus fyrfärgstryck i följande tryckverk. Eller omvänt, trycka brun färg för att simulera wellpappsytan på den vita bestrukna sidan på linern. Bruna förpackningar är inne.
Carl-Oscar Carlsson berättar också att de med det vattenbaserade lackverket som primer, kan lägga högglansig uv-lack ovanpå konventionella tryckfärger. Friktionslack är repkänslig vilket gör att det lätt blir repor i efterbearbetning och transporter. Dubbla lackverk gör att de kan trycka friktionslacken i små ytor, ovanpå skyddlacken och i botten av förpackningarna.
– Genom att varje lackverk har tre olika aniloxhylsor så kan vi erbjuda kunderna ett brett sortiment av olika effektlacker som exempelvis soft touch-lack. Vi kan också använda ett färgverk för så kallade drip off-effekter.
Med sju tryckverk kan man trycka med utökad färgrymd och på så sätt eliminera Pantone- och dekorfärger i tryckningen. Har ni planer på det?
– Vi vet om den möjligheten, men vi har inget behov av det idag med vår typ av produktion, säger Carl-Oscar.
Hur möter ni konkurrensen från digitaltryck och flexo?
– Vårt färgpris per kvadratmeter är betydligt lägre än digitaltrycket. Då behövs det inte så stora upplagor för att arkoffset ska bli lönsamt. Dessutom kan inte digitaltrycket på wellpapp erbjuda kunden samma variation på lösningar som i offset. I flexo är den stora kostnaden klichéerna, som dessutom inte kan återanvändas, till skillnad mot offsetplåtar. Det krävs stora upplagor för att flexografin, som är den mest förekommande i wellpappindustrin, ska bli konkurrenskraftig gentemot offsettrycket, säger Carl-Oscar Carlsson och fortsätter:
– Vi arkar vår liner själva, vilket gör oss flexibla. Dessutom har vi en varmfolieringsmaskin som kan sätta extra piff på förpackningen.
Smurfit Kappa är en global tillverkare av pappersförpackningar med 45 000 anställda i 34 länder, varav 1400 anställda i Sverige. Omsättningen globalt 2015 var 8,1 miljarder euro.