Förpackningar för livsmedel ökar starkt

PUBLICERAD: 8 december 2016
UPPDATERAD: 8 december

ekologisk2Enligt Smithers Pira rapporten: The Future of Printing for Food Packaging to 2021 kommer marknaden för livsmedelsförpackningar att växa tre procent i volym per år mellan 2016–2021. Färger och lacker för livsmedelstryck kommer att växa ännu mer, tack vare ökade krav från producenter och tillsynsmyndigheter.

Den traditionella modellen med veckovis storhandling och då man sitter ner och äter måltiderna tillsammans minskar, eftersom hushållen minskar i storlek, samt att måltiderna ersätts av nya vanor, enligt Smithers Pira. Småätandet börjar bli en stor trend bland konsumenter och står för 50 procent av all mat och dryck som konsumeras i Förenta Staterna, enligt forskning från Hartman Group. Det innebär fler förpackningar i mindre storlekar och kortare upplagor.

Förpackningarna anpassas också så att man kan äta på väg och fungerar även som underlägg. Det ökar risken för färgmigration, eftersom utsidan på förpackningen berörs under ätandet. Samtidigt minskar gränsen mot den sekundära förpackningen, vilket kräver att förpackningen måste tillverkas så att risken för kontaminering blir minimal.

Mat kan förorenas från förpackningen genom penetrering eller avsättning från den tryckta ytan eller när produkten används, i synnerhet vid tillagning i hög temperatur. Lågmigerande färger och lacker som trycks på rätt substrat under kontrollerade förhållanden, gör att migrationsvärdena kan hållas under gällande gränsvärden när förpackningen används på korrekt sätt.

Lågmigrerande färger används i allt större utsträckning vid tryckning av livsmedelsförpackningar, för att eliminera risken för kontaminerad mat. Marknaden för tryckfärg och lacker till förpackningar ligger på 250 000 ton 2016, med ett värde på 20 miljarder kronor. Ökningstakten är den dubbla och beräknas till sex procent per år i volym fram till 2021 enligt Smithers Pira.

Det högre priset på lågmigrerade produkter är en orsak till att dessa inte används, men detta är på väg att ändras eftersom kraven på livsmedelssäkerhet skärps från producenter och nationella myndigheter.

Läs vidare

Textiltryck utan för- och efterbehandling

Epson lanserar nu Monna Lisa ML-13000, en direct-to-fabric-skrivare som kan printa direkt på tyget i en enda process utan separat för- eller efterbehandling.
ML-13000 ver 2

Mjukvarusamarbete för bättre flyt

ECO3 och eProductivity Software (ePS) har ingått ett strategiskt partnerskap med målet att ta automationen hos tryckerierna till nästa nivå.
ECO3 ePS

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Canon inför Drupa: ”Nu kommer ju allt!”

Canon presenterar teknik- och affärsinnovationer på Drupa och har en lång rad nya skrivare att visa upp.
Matteus-Celinski

Senaste nytt

Textiltryck utan för- och efterbehandling

Epson lanserar nu Monna Lisa ML-13000, en direct-to-fabric-skrivare som kan printa direkt på tyget i en enda process utan separat för- eller efterbehandling.
ML-13000 ver 2

Horizon vänder blad med tre nya samarbeten

Efterbehandlingsleverantören Horizon skriver nya kapitel med tre färska samarbeten. Nu kan de hjälpa tryckerier från tryck till färdig bok i både mjuk- eller hårdpärm.
FotoJet-(82)

Helautomatiskt skärsystem som förflyttar gränserna

Elitron bjuder under Drupa in till en förhandstitt på den uppgraderade Kombo TAV – ett anmärkningsvärt framsteg inom digital skärteknik.
elitron_01

Mjukvarusamarbete för bättre flyt

ECO3 och eProductivity Software (ePS) har ingått ett strategiskt partnerskap med målet att ta automationen hos tryckerierna till nästa nivå.
ECO3 ePS