Torbjörn Christell är en av talarna på Sign&Print Scandinavia – som du kan anmäla dig till här. Han driver företaget Havelle, som fokuserar på att skapa kreativ utomhusreklam. Vi hörde med honom om vad som krävs för att skapa effekt i ett av få kvarvarande massmedier.
Det är en grådaskig och slaskig januaridag. Du är på väg hem efter en lång dag på jobbet med huvan uppdragen för att undvika snöfallet. Hur stor är chansen att du lägger märke till budskapen som försöker att nå dig via stortavlor och affischer?
Utomhusreklam är en kanal som länge stått stadigt i den förändrade mediebranschen. Medieinvesteringarna har legat jämt under de senaste åren, och med det digitala intåget ser det inte ut som att trenden kommer att vända. Men, det är – liksom andra – en kanal med specifika utmaningar, särskilt när det gäller att nå fram med sitt budskap till hastande pendlare. Och det gäller att tänka till för att hjälpa kunden att nå ut med sin kommunikation.
Torbjörn Christell var tidigare creative director på JC Decaux, men driver sedan tre år tillbaka byrån Havelle som jobbar med att underlätta för annonsörer att skapa kreativ reklam – med fokus på de tekniska lösningarna.
Jag frågar om han har sett någon förändring när det gäller utomhus, under de femton åren han arbetat med kanalen:
– Under det senaste halvåret har det visserligen blivit mer och mer digitalt, vilket alla har väntat på i närmare tio år. Men i övrigt har utomhus till stor del sett likadant ut, vilket har varit en av kanalens styrkor. Det är ett av få kvarvarande massmedier, i de andra kanalerna måste man gå mycket bredare för att nå samma målgrupp i dag, berättar han och jämför med tv reklamens utveckling; tidigare räckte en reklamfilm i TV4 för att nå en bred allmänhet. I dag måste du synas på långt fler plattformar för att få samma genomslag.
Kreativa koncept som väcker uppmärksamhet kan både bygga på enkla medel – och vara komplicerade och omfattande. Allt handlar om syftet med kampanjen, konstaterar Torbjörn Christell.
Men den röda tråden är ofta kreativitet. Och Torbjörn menar att det är receptet för att sticka ut, oavsett om det handlar om enklare eller mer komplexa lösningar.
Men, finns det fler generella tips för att utnyttja kanalens potential?
– Givetvis måste du har någonting att säga, så är det ju alltid. När du väl skapar reklamen så är det extremt mycket att tänka på. Utomhus är bland det svåraste att ge sig på, men också överlägsen många andra kanaler.