Skyltstället förenklar med eget affärssystem

PUBLICERAD: 29 mars 2017
UPPDATERAD: 29 mars

Skyltstället lägger ribban högt med sitt nya säljsystem som möjliggör ett smidigare sätt att arbeta och kommunicera digitalt med kunder. Företaget ser redan en fördubbling på offertavsluten med deras tidsbesparande system.

– Det stora är att det blir mer visuellt för kunden, säger vd Rickard Eriksson.

Från säljmöte och offert till order och faktura. Allt sker automatiskt på nolltid i Skyltställets egenutvecklade digitala affärssystem Skysales för skyltproduktion.

– All information finns direkt samlat i ett smidigt och snyggt format, säger Rickard Eriksson, vd och verksamhetschef på Skyltstället.

Fördelarna är många. Säljaren behöver inte ta med sig arbetet hem efter ett säljmöte. Då är offerten nämligen redan lämnad och såväl kund som säljare kan överskådligt ta del av allt som avhandlats under mötet – specificerat och mallat i systemet. Produkter, teknisk information, produktmått, mediafiler och prisuppgifter. All information räknas fram per automatik.

– Programmet tillåter även kunden att göra ett inlogg i systemet för att välja produkter, få fram pris och skapa egna offerter, säger Richard Eriksson och tillägger att det möjliggörs med ett inbyggt kalkylatorprogram. Därmed kan man även smidigt gå in och göra justeringar.

När offerten är godkänd och accepterad av såväl säljaren och kunden skapar systemet automatiskt en anpassad produktions- och arbetsorder som skickas direkt till fabriken för tillverkning.

Säljsystemet tog 1,5 år att utveckla och lanserades vid årsskiftet. Hela produktsortiment ryms. Från exempelvis dekaler och pennor till ljusskyltar och skyltpyloner. Företagets produktområden sträcker sig från ute- och innemiljöer till mässor och industrin.

– Responsen från kunderna har varit väldigt bra och våra säljare får en högre offertfrekvens eftersom vi visualiserar och underlättar allt för kunden.

Skysales utvecklades för att nya säljare och franchisetagare ska få en så snabb introduktion som möjligt i företagets produkter:

– Våra nya säljare går i dag från tre dagars utbildning direkt ut på marknaden med ett välfungerande  säljverktyg som de kan känna sig trygga med.

Förutom att systemet sparar in tid har det även lett till fler godkända offerter.

– Vi har nog dubblat antalet offertavslut, säger Rickard Eriksson med viss reservation och fortsätter:

– Och det ger större möjligheter för våra säljare att vara just säljare.

Affärssystemet har även nominerats i kategorin ”Årets nytänkare” på Svensk franchise-gala. Priset delas ut av PwC till den franchisekedja som utvecklat sin verksamhet digitalt med fokus på kundupplevelse och enkelhet. Galan avgjordes 25 mars och i skrivande stund är inte utgången klar:

– Att vi är nominerade tillsammans med så stora kedjor som Synsam och Flügger ser vi hedrande på, och det ska bli spännande att se utfallet. Jag tror vi ligger bra till.

Läs vidare

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

Graphic Profile: ”Nu är vi med bland de större drakarna”

Graphic Profile i Motala har flyttat till större lokaler och investerat i två skärbord och en planprinter. Den kraftigt förstärkta kapaciteten gör att de kan utmana större konkurrenter om jobben.
– Zündborden är själen i verksamheten där allting passerar, säger Tom Jacobsson, vd och delägare.
GP1

Hårdvara är kärnan hos nystartade Signcore

Samma dag som Fespa öppnade gick Signcoms vd Robert Nyblom ut med att han driver vidare maskinverksamheten i ett nytt bolag. Sedan dess har bitarna fallit på plats och vägen framåt är solklar.
Signcore 3

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)