Skyltstället förenklar med eget affärssystem

PUBLICERAD: 29 mars 2017
UPPDATERAD: 29 mars

Skyltstället lägger ribban högt med sitt nya säljsystem som möjliggör ett smidigare sätt att arbeta och kommunicera digitalt med kunder. Företaget ser redan en fördubbling på offertavsluten med deras tidsbesparande system.

– Det stora är att det blir mer visuellt för kunden, säger vd Rickard Eriksson.

Från säljmöte och offert till order och faktura. Allt sker automatiskt på nolltid i Skyltställets egenutvecklade digitala affärssystem Skysales för skyltproduktion.

– All information finns direkt samlat i ett smidigt och snyggt format, säger Rickard Eriksson, vd och verksamhetschef på Skyltstället.

Fördelarna är många. Säljaren behöver inte ta med sig arbetet hem efter ett säljmöte. Då är offerten nämligen redan lämnad och såväl kund som säljare kan överskådligt ta del av allt som avhandlats under mötet – specificerat och mallat i systemet. Produkter, teknisk information, produktmått, mediafiler och prisuppgifter. All information räknas fram per automatik.

– Programmet tillåter även kunden att göra ett inlogg i systemet för att välja produkter, få fram pris och skapa egna offerter, säger Richard Eriksson och tillägger att det möjliggörs med ett inbyggt kalkylatorprogram. Därmed kan man även smidigt gå in och göra justeringar.

När offerten är godkänd och accepterad av såväl säljaren och kunden skapar systemet automatiskt en anpassad produktions- och arbetsorder som skickas direkt till fabriken för tillverkning.

Säljsystemet tog 1,5 år att utveckla och lanserades vid årsskiftet. Hela produktsortiment ryms. Från exempelvis dekaler och pennor till ljusskyltar och skyltpyloner. Företagets produktområden sträcker sig från ute- och innemiljöer till mässor och industrin.

– Responsen från kunderna har varit väldigt bra och våra säljare får en högre offertfrekvens eftersom vi visualiserar och underlättar allt för kunden.

Skysales utvecklades för att nya säljare och franchisetagare ska få en så snabb introduktion som möjligt i företagets produkter:

– Våra nya säljare går i dag från tre dagars utbildning direkt ut på marknaden med ett välfungerande  säljverktyg som de kan känna sig trygga med.

Förutom att systemet sparar in tid har det även lett till fler godkända offerter.

– Vi har nog dubblat antalet offertavslut, säger Rickard Eriksson med viss reservation och fortsätter:

– Och det ger större möjligheter för våra säljare att vara just säljare.

Affärssystemet har även nominerats i kategorin ”Årets nytänkare” på Svensk franchise-gala. Priset delas ut av PwC till den franchisekedja som utvecklat sin verksamhet digitalt med fokus på kundupplevelse och enkelhet. Galan avgjordes 25 mars och i skrivande stund är inte utgången klar:

– Att vi är nominerade tillsammans med så stora kedjor som Synsam och Flügger ser vi hedrande på, och det ska bli spännande att se utfallet. Jag tror vi ligger bra till.

Läs vidare

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Canon skördar frukterna av lyckat Drupa

Canon har anordnat ”post Drupa-event” i Stockholm, Göteborg och Malmö för att ge sina kunder som inte var på plats en chans att se de viktigaste nyheterna de visade på mässan. Företaget gjorde en bra mässa men vilken maskin drog egentligen till sig mest intresse bland de svenska kunderna?
_MG_2113

Snabba beslut och starka relationer bygger Tryckcentrum

Nätverksbyggande, en gnutta tur och modet att fatta många beslut. Det är några av ingredienserna som fått Tryckcentrum i Blekinge att på bara tolv år närma sig 50 miljoner i omsättning. När Sign&Print kommer på besök pågår tryckeriets nätverksdag med 420 besökare, 173 företag och 33 utställare.
DSC_7132

Det blåser kring Canons nya tillval för flatbäddsskrivare

Kunder med nuvarande Canon Arizona 1300-serien kan uppgradera sin skrivare till den senaste FLXflow-teknikversionen, inklusive tillvalsfunktionerna Float och Instant Switch.
Arizona-1300-FLXflow_Hero1

Senaste nytt

Tildetryck flyttar till häststall med ny digitalpress

Tildetryck har lämnat Arvika för byn ”Byn”. Till ladan på landet har Veronica Borg inte bara tagit med sig sin nästan 200 år gamla tryckpress utan även en ny digitalpress.
Tildetryck1

Xerox och Taktiful pushar gränserna för digital förädling

AI-teknologi för förädling i kombination med Xerox digitaltryck.
FotoJet---2024-10-03T093551.711

Dina tonerkassetter från Fujifilm kan redan ha varit använda

Fujifilm har etablerat ett cirkulärt tillverkningscenter i Nederländerna för att främja resurscirkulation.
DSC0417

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1