Skyltstället lägger ribban högt med sitt nya säljsystem som möjliggör ett smidigare sätt att arbeta och kommunicera digitalt med kunder. Företaget ser redan en fördubbling på offertavsluten med deras tidsbesparande system.
– Det stora är att det blir mer visuellt för kunden, säger vd Rickard Eriksson.
Från säljmöte och offert till order och faktura. Allt sker automatiskt på nolltid i Skyltställets egenutvecklade digitala affärssystem Skysales för skyltproduktion.
– All information finns direkt samlat i ett smidigt och snyggt format, säger Rickard Eriksson, vd och verksamhetschef på Skyltstället.
Fördelarna är många. Säljaren behöver inte ta med sig arbetet hem efter ett säljmöte. Då är offerten nämligen redan lämnad och såväl kund som säljare kan överskådligt ta del av allt som avhandlats under mötet – specificerat och mallat i systemet. Produkter, teknisk information, produktmått, mediafiler och prisuppgifter. All information räknas fram per automatik.
– Programmet tillåter även kunden att göra ett inlogg i systemet för att välja produkter, få fram pris och skapa egna offerter, säger Richard Eriksson och tillägger att det möjliggörs med ett inbyggt kalkylatorprogram. Därmed kan man även smidigt gå in och göra justeringar.
När offerten är godkänd och accepterad av såväl säljaren och kunden skapar systemet automatiskt en anpassad produktions- och arbetsorder som skickas direkt till fabriken för tillverkning.
Säljsystemet tog 1,5 år att utveckla och lanserades vid årsskiftet. Hela produktsortiment ryms. Från exempelvis dekaler och pennor till ljusskyltar och skyltpyloner. Företagets produktområden sträcker sig från ute- och innemiljöer till mässor och industrin.
– Responsen från kunderna har varit väldigt bra och våra säljare får en högre offertfrekvens eftersom vi visualiserar och underlättar allt för kunden.
Skysales utvecklades för att nya säljare och franchisetagare ska få en så snabb introduktion som möjligt i företagets produkter:
– Våra nya säljare går i dag från tre dagars utbildning direkt ut på marknaden med ett välfungerande säljverktyg som de kan känna sig trygga med.
Förutom att systemet sparar in tid har det även lett till fler godkända offerter.
– Vi har nog dubblat antalet offertavslut, säger Rickard Eriksson med viss reservation och fortsätter:
– Och det ger större möjligheter för våra säljare att vara just säljare.
Affärssystemet har även nominerats i kategorin ”Årets nytänkare” på Svensk franchise-gala. Priset delas ut av PwC till den franchisekedja som utvecklat sin verksamhet digitalt med fokus på kundupplevelse och enkelhet. Galan avgjordes 25 mars och i skrivande stund är inte utgången klar:
– Att vi är nominerade tillsammans med så stora kedjor som Synsam och Flügger ser vi hedrande på, och det ska bli spännande att se utfallet. Jag tror vi ligger bra till.