Psykologi på papper

PUBLICERAD: 31 mars 2017
UPPDATERAD: 31 mars

Arctic Paper använder psykologi från 1920-talet i din senaste kampanj för Munken Design Range.

Det är det världsberömda Rorschachtestet som i ny tappning illustrerar finpappret i den nya kampanjen. Personlighetstestet går ut på att en person får tolka en uppsättning nonfigurativa, symmetriska bläckplumpar, och personens fantasi och undermedvetna ska visas tydligt på tolkningen av bilden.

”Med bläckplumpar tryckta på papper med olika nyanser och ytstrukturer har vi utvecklat ett pappersprov som inspirerar mottagarna att tolka bilderna samtidigt som de väljer papper för deras formgivningsprojekt. Med kampanjens motto ”Är din papperspersonlighet kristallklar?” vill vi att mottagaren ska reflektera över hur valet av papper speglar sin egen personlighet som formgivare och hur detta påverkar det kreativa uttrycket”, skriver Arctic Paper.

Kampanjen är en integrerad kommunikationskampanj som omfattar tryckt material samt digitala, mobila och sociala media. Direktreklamen på 18 språk experimenterar med pappersprover. På en kampanjwebbplats online kan man göra beställningar och se en film om den kreativa processen som ligger bakom de Rorschachinspirerade mönstren.

– Munken Design Range erbjuder en komplett uppsättning finpapper för att uttrycka din kreativitet och formgivning. Allt vi gör handlar om att inspirera människor att använda finpapper i sin kommunikation. Den fängslande historien om Hermann Rorschach och den mänskliga hjärnan demonstrerar detta tänkande på ett övertygande och oväntat sätt, säger Martina Rosendahl, marknadskommunikationschef på Arctic Paper.

Senaste nytt

Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

Boka in den 7–9 oktober 2025 i kalendern redan nu. Då är det återigen dags för den största mässan och mötesplatsen i den grafiska branschen: Sign&Print Scandinavia på Kistamässan i Stockholm.

SPS kollage
Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

SPG erövrar nytt tryckeri

40 anställda får gå när produktionen flyttas.

Screenshot
SPG erövrar nytt tryckeri

Bording gör miljonförluster

Bording har beslutat att lägga ner stora delar av sin produktion i Sverige, vilket Sign&Print tidigare rapporterat om. Nu har siffrorna för 2024 släppts och bolaget visar en förlust på nästan 4,9 miljoner kronor.

1750154275161
Bording gör miljonförluster

Nu är utomhusreklam mätbart

Inbyggda 3D-sensorer kan tillsammans med AI-analys mäta hur många som passerar både tryckt och digital utomhusreklam och hur länge de tittar.

Skärmavbild-2025-07-01-kl.-10.33.07
Nu är utomhusreklam mätbart

Läs vidare

Kodak lanserar högkvalitativt posterpapper

Kodak production satin poster paper, 200gsm är ett bestruket semimatt papper med silkeskänsla som ger skarpa fotografiska bilder.

KODAK-Production-Satin-Poster-Paper-head-beskuren
Kodak lanserar högkvalitativt posterpapper

Tillväxt för europeisk papper- och kartongproduktion

Både konsumtionen och produktionen inom massa- och papperssektorn ökade i Europa förra året.

FotoJet---2025-02-25T102544.032
Tillväxt för europeisk papper- och kartongproduktion

Hylte Paper tvingas till storvarsel

De ojämna elpriserna slår hårt mot elintensiva företag i södra Sverige.

Hylte-bruk
Hylte Paper tvingas till storvarsel

Produktion av grafiskt papper ökar: "Effekten väntas inte bestå"

Produktionen av papper och kartong i Sverige ökade med 7,7 procent ifjol. Men Skogsindustrierna tror att utvecklingen kommer brytas.

Charlotte-Dickens
Produktion av grafiskt papper ökar: ”Effekten väntas inte bestå”