Psykologi på papper

PUBLICERAD: 31 mars 2017
UPPDATERAD: 31 mars

Arctic Paper använder psykologi från 1920-talet i din senaste kampanj för Munken Design Range.

Det är det världsberömda Rorschachtestet som i ny tappning illustrerar finpappret i den nya kampanjen. Personlighetstestet går ut på att en person får tolka en uppsättning nonfigurativa, symmetriska bläckplumpar, och personens fantasi och undermedvetna ska visas tydligt på tolkningen av bilden.

”Med bläckplumpar tryckta på papper med olika nyanser och ytstrukturer har vi utvecklat ett pappersprov som inspirerar mottagarna att tolka bilderna samtidigt som de väljer papper för deras formgivningsprojekt. Med kampanjens motto ”Är din papperspersonlighet kristallklar?” vill vi att mottagaren ska reflektera över hur valet av papper speglar sin egen personlighet som formgivare och hur detta påverkar det kreativa uttrycket”, skriver Arctic Paper.

Kampanjen är en integrerad kommunikationskampanj som omfattar tryckt material samt digitala, mobila och sociala media. Direktreklamen på 18 språk experimenterar med pappersprover. På en kampanjwebbplats online kan man göra beställningar och se en film om den kreativa processen som ligger bakom de Rorschachinspirerade mönstren.

– Munken Design Range erbjuder en komplett uppsättning finpapper för att uttrycka din kreativitet och formgivning. Allt vi gör handlar om att inspirera människor att använda finpapper i sin kommunikation. Den fängslande historien om Hermann Rorschach och den mänskliga hjärnan demonstrerar detta tänkande på ett övertygande och oväntat sätt, säger Martina Rosendahl, marknadskommunikationschef på Arctic Paper.

Läs vidare

Mondi avvecklar pappersbruk efter katastrofal brand

Beslutet påverkar 300 anställda.

MondiStambo2

Antalis förvärvar Xerox pappersverksamhet i EMEA-regionen

– Det är viktigt för oss att behålla starka positioner på våra marknader och förbättra lönsamheten för vår kontorspappersverksamhet, säger Hervé Poncin, vd för Antalis.

FotoJet---2024-10-02T132714.194

Vår nya tjänst Packindx ger dig koll på prisutveckling på material

Nu lanserar AGI Media en helt ny innovativ tjänst för att ge företag chans att hålla kolla på prisutvecklingen på material.

adam-smigielski-K5mPtONmpHM-unsplashx

Antalis aviserar prishöjningar

Anledningen är ökande kostnader på råmaterial och produktionskostnader hos leverantörer.

FotoJet---2024-09-11T091420.197

Senaste nytt

Före detta Brand Factory-anställda startar bolag med Focus Neo

Nyligen startades ett helt nytt tryckeri i södra Stockholm med en imponerande maskinpark. Bakom STHLM Print Lab står de tidigare Brand Factory-medarbetarna Kim Alin och Dennis Hallam som har stöd från skyltföretaget Focus Neo.

STHLM Print Lab_7684

Fujifilm lanserar nya tonerpressar med specialfärger

Fujifilm kommer med fyra nya produktionspressar i mellanklassen inom sin Revoria PressTM-serie. 

FotoJet---2024-12-13T112905.068

UPM stänger fabrik – satsar inom det grafiska segmentet

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.

raf_tim-kirchen-appointment

Sydsvenska tryckerier förfasas över elpriset: "Katastrof"

Priset på el är ämnet på allas läppar ute på tryckerierna just nu.

FotoJet---2024-12-12T113241.082