Psykologi på papper

PUBLICERAD: 31 mars 2017
UPPDATERAD: 31 mars

Arctic Paper använder psykologi från 1920-talet i din senaste kampanj för Munken Design Range.

Det är det världsberömda Rorschachtestet som i ny tappning illustrerar finpappret i den nya kampanjen. Personlighetstestet går ut på att en person får tolka en uppsättning nonfigurativa, symmetriska bläckplumpar, och personens fantasi och undermedvetna ska visas tydligt på tolkningen av bilden.

”Med bläckplumpar tryckta på papper med olika nyanser och ytstrukturer har vi utvecklat ett pappersprov som inspirerar mottagarna att tolka bilderna samtidigt som de väljer papper för deras formgivningsprojekt. Med kampanjens motto ”Är din papperspersonlighet kristallklar?” vill vi att mottagaren ska reflektera över hur valet av papper speglar sin egen personlighet som formgivare och hur detta påverkar det kreativa uttrycket”, skriver Arctic Paper.

Kampanjen är en integrerad kommunikationskampanj som omfattar tryckt material samt digitala, mobila och sociala media. Direktreklamen på 18 språk experimenterar med pappersprover. På en kampanjwebbplats online kan man göra beställningar och se en film om den kreativa processen som ligger bakom de Rorschachinspirerade mönstren.

– Munken Design Range erbjuder en komplett uppsättning finpapper för att uttrycka din kreativitet och formgivning. Allt vi gör handlar om att inspirera människor att använda finpapper i sin kommunikation. Den fängslande historien om Hermann Rorschach och den mänskliga hjärnan demonstrerar detta tänkande på ett övertygande och oväntat sätt, säger Martina Rosendahl, marknadskommunikationschef på Arctic Paper.

Läs vidare

Matilda Iverlund ny vd på Paper Province

Paper Province har rekryterat Matilda Iverlund, som närmast kommer från Billerud, som ny vd.
Matilda-Iverlundx

Antalis stärker på den baltiska marknaden

Antalis som är verksamma inom bland annat förpackning, visuell/grafisk kommunikation och kontorsvaror fortsätter att expandera internationellt. Det franska företaget förvärvar nu Pakella med bas i Litauen, en ledande aktör inom distribution av industri- och livsmedelsemballage i Lettland, Litauen och Estland.
Herve-Poncin-Chief-Executive-Officer-of-Antalis

Småländskt tryckeri flyttar och stänger kontorshandel

Solvändan förlag och tryck stänger Möre bok och kontor i Torsås och flyttar tryckeriet och förlaget. 
Möre

Grafiska företagens produktion nere på rekordlåga nivåer

Den grafiska branschen upplever en kraftig nedgång i både orderingång och produktionsvolym. Jämfört med 2015 har produktionsvolymen nu sjunkit till cirka 67 procent. Men det finns ljusglimtar.
pall-konjuntur

Senaste nytt

Spandex lanserar ny folieserie

Spandex introducerar varumärket AUTO och ett produktsortiment som riktar sig till professionella aktörer inom bilfoliering. Den första produkten är en serie PPF-folier.
AUTO PPF PR-Images 2

TAG Reklam: "Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan"

TAG Reklam är en veteran bland Karlstads många profilföretag och uppnådde sin högsta omsättning senaste året 2022/2023. I sitt nattklubbssvarta showroom satsar de på minimalism för att underlätta för kunderna.
– Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan, säger Andreas Gustafsson, vd.
DSC_5547

Tryckcentrum växer digitalt genom förvärv

Tryckcentrum i Blekinge förvärvar Altefur Development och den 1 mars öppnas en ny avdelning som kommer att fokusera på digital kommunikation.
Tryckcentrum

Profilföretaget Printer gör satsning i Finland

Brover Group-ägda Printer, e-handlare inom reklam- och trycksaker, har verkat på den svenska marknaden under några år. Nu tar företaget steget över Östersjön och går in i grannlandet Finland.
Printer Finland