Utstickande reklam

PUBLICERAD: 31 mars 2017
UPPDATERAD: 14 november

Torbjörn Christell, vd på Havelle, har under sina femton år varit med och skapat prisbelönta kampanjer som har fått stor spridning runt om i världen, vilket han berättade om på Sign&Print Scandinavia.

Han visade upp flera fantasifulla exempel på hur man kan skapa uppmärksamhet med reklamtavlor och storformat, både exempel på egna men även på andras.

Affisch och lysrör byttes ut mot en digital bildskärm, i en annonstavla på en busskur i Solna. Gömd i en skåpbil, mitt emot busskuren satt en fotograf och Photoshop-artisten Erik Johansson. Bilder togs på väntande resenärer som Erik bearbetade och visade upp på den digitala bildskärmen i realtid.

Resenärernas rektioner, när de fick se sig själv på annonstavlan, filmades och lades ut på Youtube. Hittills har filmklippet visats över 26 miljoner gånger, tillkommer all publicitet i olika medier jorden runt. På sökorden adobe bus shelter prank får man 91 000 träffar i Google. Så en annonstavla i Solna kan skapa gratisreklam jorden runt för ett globalt företag.

Här är det ett flygbolag som gör reklam för två av sina destinationer, till Edinburgh och Helsingfors. Betraktaren var tvungen att lyfta på kilten för att få veta priset. Man hade även samtidigt placerat ut en fem meter hög kopia av Big Ben på stan.

En sportskofirma ställde ut en annorlunda annonstavla med skor i och inbyggd hastighetskamera på Drottninggatan. Om man sprang snabbare än sjutton kilometer per timme förbi tavlan, så låstes en av boxarna i tavlan upp och löparen kunde hämta ut ett par sportskor. Denna reklam skapade också stora rubriker utomlands.

Reklam för schampo i Thailand.

Här är en annorlunda reklam för en pastatillverkare. Bilderna är tagna i Hamburgs hamn.

Inklädd hiss i Brasilien inför filmpremiären av Superman the Movie.

Tre trumpetare hade som uppgift under en vecka att trumpeta i annonspelarna för varje ny kund som banken fick. För varje ny kund så höjdes räntan också lite. Det var bland det roligaste jobb som musikerna hade gjort.

Hamburgerkedjan satte upp plastpåsar på reklamtavlor under stadsfestivaler. Där kunde besökaren slå ett slag för miljön, samtidigt som man fick ihop till ett mål mat. För 10 insamlade burkar fick man en liten hamburgare och för 40 burkar en större hamburgare eller en sallad.

Clare Oliver var en kvinna i Australien som dog av hudcancer för tio år sedan, bara 26 år gammal efter att ha utsatt sig för både den starka solen och solarium. Under sin sista tid i livet bildade hon en stiftelse för att informera om solens farlighet. Denna skylt ingick i kampanjen Clare Oliver Challenge som handlade om att skydda sig mot solen.

En apotekskedja ville få folk att sluta röka och samtidigt sälja produkterna för det. De satte upp digitala storbildsskyltar med sensorer som kände av tobaksröken. När någon i närheten rökte så hostade skylten och sedan visades apotekets produkter. Även denna reklam har fått stor uppmärksamhet internationellt.

Läs vidare

Det här bjuder vi på i nya numret av Sign&Print!

Nu är nummer 577 av Sign&Print på väg ut i brevlådorna! Höstens andra nummer har tema mikrotryckerier. Trevlig läsning önskar redaktionen! 
FotoJet---2024-10-02T135506.084

Storvarsel på By Wind: Åtta45 flyttar produktion till Stockholm

En stor del av de 40-talet anställda på tryckeriet By wind är varslade.
FotoJet---2024-10-01T163524.579

Scandrafts nya maskinsatsning

Scandraft laddar för Öppet hus på fredag. Då kommer de visa upp sin nya satsning på maskinförsäljning.
DSC_4436

Scandinavian Print Group förvärvar digitaltryckeri

"Vårt mål är att inget förändras för kunderna", säger Esben Mols Kapell, direktör för SPG.
esben_SGP (1)

Senaste nytt

Det här bjuder vi på i nya numret av Sign&Print!

Nu är nummer 577 av Sign&Print på väg ut i brevlådorna! Höstens andra nummer har tema mikrotryckerier. Trevlig läsning önskar redaktionen! 
FotoJet---2024-10-02T135506.084

Mutoh lanserar sin första print- and cutlösning

En kompakt skrivare som enkelt kan placeras på ett skrivbord och som även har integrerad skärning. Nu lanserar Mutoh sin första print- and cutlösning.
Mutoh pc

Storvarsel på By Wind: Åtta45 flyttar produktion till Stockholm

En stor del av de 40-talet anställda på tryckeriet By wind är varslade.
FotoJet---2024-10-01T163524.579

Scandrafts nya maskinsatsning

Scandraft laddar för Öppet hus på fredag. Då kommer de visa upp sin nya satsning på maskinförsäljning.
DSC_4436