AM-tryck investerar i digitaltryck, byter namn och slår ihop verksamheterna. Reklambyrå, e-handel och digitaltryck blir till en helhet.
AM-tryck har funnits i Hässleholm sedan början av 1950-talet. Trettio år senare började man arbeta med reklam, som en del av sitt erbjudande. Men det stora lyftet kom 2011, då Jörgen Lindhé och Patrik Palm Glize, tillsammans med Exakta, köpte ut de gamla ägarna och tog över. Efter att AM-tryck investerade i en HP Indigo 7900 förbereder man nu för nästa steg.
– Nu slår vi ihop våra verksamheter, integrerar vår byrå och byter namn till Exakta Creative, berättar Jörgen Lindhé, som är vd på AM-tryck.
– Redan innan vi tog över var det tydligt att offset gick ner och att det var den digitala delen vi skulle satsa på, säger han och syftar på investeringen i HP Indigo 7900 som ersätter deras drygt tio år gamla Indigopress.
– För oss är kvaliteten oerhört viktig. Indigon är den maskin som är mest lik traditionell offset vad gäller kvalitet. Dessutom går allt snabbare med den nya tekniken, från att byta gummiduk till tryck. Vi ökar också vår flexibilitet och kan trycka på tunnare och tjockare papper, färgade papper och även plast.
– Tittar vi sedan på vår gamla maskin så är det inte många leverantörer som har maskiner som står och rullar efter tio år. Det fanns med i bilden.
För AM-tryck har digitaltrycket ökat successivt i takt med att kunderna väljer mindre upplagor. Så gör även byråverksamheten. När man för två och ett halvt år sedan år sedan förvärvade webbyrån C4 Media växlades den digitala satsningen upp ännu mer. Därtill fick man även en e-handelskompetens.
– Det var superrätt, i dag arbetar vi mycket med e-handel och har även utvecklat ett eget e-handels-system NXT, ett komplett affärssystem för e-handel, säger Jörgen och berättar att e-handeln också genererar tryck.
– Nu kan vi erbjuda helheten och komma med idéer redan när man bygger e-handelslösningen.
Exakta Creative blir det nya namnet som lägger fokus på att erbjuda en helhet – reklambyrå, e-handel och digitaltryck i ett:
– Vi blir Exaktas kreativa byrå, en komplett reklambyrå med fotografer, filmare, kreatörer, webb, e-handel och allt som en traditionell reklambyrå erbjuder. Dessutom har vi trycket, det är få i Sverige som kan erbjuda den helheten.
– Vi har lyckats bra med vår strategi. Jag tror att precis som i alla andra branscher gäller det att skilja ut sig, hitta sin nisch och ha en tydligt marknadsplan.