Kodak laddar för ny generation

PUBLICERAD: 14 juni 2017
UPPDATERAD: 14 november
Kodaksaffärsområde, Enterprise inkjet systems finanschef David Bullwinkle och operativa chefen Randy Vandagriff.

Kodak firar 50 år med vattenbaserade bläckstråleteknik. Efter viss tvekan känner de nu trygghet i att behålla sina snabba skrivhuvuden Prospor. De tar ett stort kliv in i förpackningsområdet som ska trygga framtiden, och samtidigt ligger Ultrastream på lut – fjärde generationens bläckstråleteknik.

Det spekulerades flitigt i fjol om Eastman Kodak Company och deras Prospor-skrivhuvuden skulle byta ägare. Kodak satte dock ned foten i april med beslutet att behålla skrivhuvudtekniken. Hur har det då gått inom detta område efter att det blev återkall på försäljningen? Affärsområdet Enterprise inkjet division (EISD) som innefattar Kodak Versamark och Kodak Prosper omsatte under första kvartalet i år 37 miljoner dollar. Det är en ökning med nio procent jämfört med i fjol.

– Under första kvartalet av 2017 så fortsatte Prospor att leverera förbättrad prestanda med en ökad omsättning på 26 procent jämfört med samma period i fjol.

Randy Vandagriff, operativ chef för Kodaks affärsområde, Enterprise inkjet systems, berättar hur de lägger upp strategin kommande år.

– Vår strategi förlitar sig på vår fortsatta närvaro och prestanda från vår Stream-portfölj som inkluderar d  64 Prosper-tryckpressar och 1 320 Prosperhuvuden som redan är installerade idag. Vi tar också vår erfarenhet och utnyttjar den till att gå ett steg längre med Ultrastream – Kodaks fjärde generations kontinuerliga vattenbaserade bläckstråleteknik, säger Randy Vandagriff och poängterar:

– Ultrastream höjer ribban inom inkjet, säger Randy Vandagriff,

Randy Vandagriff säger att utvecklingen av Ultrastream går enligt plan. Fokus ligger på att kunna producera inom magasin/kataloger, förpackningar, inredning och etiketter. Klivet in på förpackningsområdet är tydligt utan att för den delen lämna den grafiska industrin därhän.

– Tekniken utnyttjar många av Stream-innovationerna för att försäkra alla att vi upprätthåller värdet av vår unika kontinuerliga inkjet-teknik, säger han och tillägger att det blir svårt för tillverkare att vända bort blicken med tanke på den flexibilitet de kommer erbjuda. Vidare är tanken att Prosper-serien med tryckpressar ska fortsätta säljas samtidigt som det ska erbjudas uppgraderingar till Ultrastream i framtiden för kunder som berörs.

När förväntas då den första produkten med Ultrastream vara ute på marknaden?

– Vi förväntar oss att se den första produkten under 2019. När den exakta lanseringen blir drivs av våra tillverkningspartners, när de är redo att ta steget ut på marknaden, säger Randy Vandagriff.

 

 

 

 

Läs vidare

Spariver på Heidelberg

Heidelberg ska minska antalet tjänster med 450 stycken de kommande tre år. Enligt företaget ska det stärka konkurrenskraften och möjliggöra nya investeringar.

DSC_7972

Nytt förpackningsmaterial av gräsfiber

Mycket av det naturen ger kan användas som råvara för förpackningsmaterial. Vad sägs om gräs som en del av ett pappersmaterial?

Grasspaperx

Ahlsells nya tryckeriverksamhet – vill växa genom förvärv

Ahlsell gör en strategisk satsning på tryckeri, profil- och presentreklam. Det tekniska handelsföretaget har för avsikt att växa genom uppköp av liknande verksamheter. Nu startar man en ny yrkesbutik i Dalarna med tryckeri och fler liknande initiativ är på gång.

FotoJet---2024-12-06T144347.150

De ska leverera skyltar åt allmännyttan

Allmännyttans inköpsfunktion, HBV, har skrivit ramavtal med fyra företag för leverans av utomhus- och inomhusskyltar till sina medlemmar hos Sveriges allmännyttiga bostadsbolag. Här är vinnarna!

1731077484687

Senaste nytt

Unika dekaler med exklusiv UV-gelskrivare för Hillstedts

Hillstedts i Nykvarn utanför Södertälje har investerat i en UV-gelskrivare från Canon. I Colorado M3W kan de skapa både matta och blanka dekaler, även i kombination.

Hillstedts_7529

Spariver på Heidelberg

Heidelberg ska minska antalet tjänster med 450 stycken de kommande tre år. Enligt företaget ska det stärka konkurrenskraften och möjliggöra nya investeringar.

DSC_7972

Nytt förpackningsmaterial av gräsfiber

Mycket av det naturen ger kan användas som råvara för förpackningsmaterial. Vad sägs om gräs som en del av ett pappersmaterial?

Grasspaperx

Ahlsells nya tryckeriverksamhet – vill växa genom förvärv

Ahlsell gör en strategisk satsning på tryckeri, profil- och presentreklam. Det tekniska handelsföretaget har för avsikt att växa genom uppköp av liknande verksamheter. Nu startar man en ny yrkesbutik i Dalarna med tryckeri och fler liknande initiativ är på gång.

FotoJet---2024-12-06T144347.150