Kodaks satsning på förpackningstryck

Don Allred, försäljningsdirektör på Kodak, berättade om hur den digitala tryckpressen Sapphire Evo Press kan konkurrera inom förpackningstryck.

Sapphire Evo är Kodaks nya flaggskepp mot förpackningsindustrin. En digital tryckpress som med hög hastighet kan köra på flera olika substrat, bland annat papper och olika typer av plaster.

Vi var på plats på Kodaks anläggning i Dayton Ohio, där tryckpressen Sapphire Evo Press visades upp. En digital tryckpress med vattenbaserat bläck och totalt sju färger som Kodak hoppas ska ta marknadsandelar i förpackningstrycket. Eftersom den använder färgerna CMYK och orange, grön och violett är det möjligt att uppnå ett brett spektrum av Pantone-färger. Vidare är den även utrustad med en tryckstation för digital lack. Don Allred, försäljningsdirektör på Kodak:

– Sapphire Evo är den enda tryckpressen som kan köra riktig produktion digitalt för den flexibla förpackningsindustrin. Vi använder livsmedelsgodkända bläck för att trycka på ett stort antal plastmaterial som Bopp-film, polyestermaterial och polyeten.

Sapphire Evo utvecklades för tre år sedan med ett fokus på förpackningsindustrin.

– Vår plan är att sälja massor av dessa under de nästkommande två åren.

Den skriver ut på både pappers- och plastsubstrat med en maxhastighet på 300 meter per minut och klarar en bredd på 400 millimeter.

– Ingen annan har vår hastighet eller en produktion med så låga kostnaderna per kvadratmeter.

– Produktionshastigheten är sådan att du kan producera och förse dina kunder just-in-time med inkluderad personalisering i trycket. Kvaliteten, hastigheten och detta kostnadseffektiva system gör att du kan få ditt företag och dina varumärken att växa, säger Don Allred.

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Världspremiär för Ricoh och Watkiss

Engelska Watkiss har byggt en online sadelhäft och trekniv till Ricohs flaggskepp – 135-sidors maskinen ProC 9210. Under tre år har Watkiss arbetat med att få fram den här maskinen, som är beräknad att hålla åtminstone två generationer laserskrivare. Så när skrivaren efter fyra-fem år pensioneras, så kopplas en ny maskin till Watkiss.

Publicerat av: 

Säljer för 300 miljoner om året – men har inga egna direktkunder

På väg hem från Norge kom Patrik Sjölin på det nya namnet Addbrand. Han stannade bilen, googlade och saken var klar. Namnet Kuvertteamet gick i graven och ersattes i höstas av ett namn som tål att växa med och som fungerar i alla nordiska länder.

Publicerat av: 

Världslanseringen kom på mässan

Canon släpper en ny serie flatbäddsskrivare för rigida material. Det handlar om Océ Arizona 1300 där man första gången valt att köra på led-härdningsteknik för att ytterligare öka produktiviteten. Besökarna på Sign&Print Scandinavia blir först i världen att se maskinen demonstreras live.

Publicerat av: