Konica Minolta lägger in en högre växel i Europa och lanserar ett affärsområde med fokus på att leverera produkter och lösningar till kunder inom civiltryck och industriellt tryck.
Konica Minolta satsar på att bli ännu mer kundorienterade och lägger ett större fokus på marknadsföring, mjukvara och crossmedia-tjänster för att möjliggöra vind i seglen för nya trycksaksapplikationer. De ser en växande betydelse av civiltryck och industriellt tryck – vilket ligger till grund för företagets nya affärsområde Professional print. Charles Lissenburg, som har en bakgrund på bland annat Efi, och senast Nuance Communications, blir ny General manager. I den rollen blir fokus på att tillhandahålla produkter och lösningar som i slutändan ska leda till effektiviseringar och värdeförbättringar för tryckkunderna.
– Affärsområdet Professional Print har som målsättning att expandera inom den digitala trycksektorn. Och det genom att dra nytta av de tekniker som finns för att möta kraven på trycksaksbredd, små volymer med variabel produktion och korta ledtider, och genom att erbjuda lösningar för att förbättra effektiviteten i tryckproduktionen, säger han i ett pressmeddelande.
De senaste åren har Konica Minolta flyttat fram positionerna inom industriellt tryck. Bland annat med lanseringen av UV-bläckstråleskrivaren Acccurio Jet KM-1 och etikettskrivaren bizhub press C71cf. De ska även fortsätta utvecklingen inom förpackningstrycket.