Direktkontakt med livsmedel

PUBLICERAD: 23 augusti 2017
UPPDATERAD: 14 november

Kruxet att göra självhäftande etiketter och andra material opaka utan att tumma på vidhäftningen är förbi, menar Herma tack vare sin flerlagersteknik.

”HermaPerfectOpaque” är Hermas flerlagersteknik på självhäftande etiketter. Med tekniken kan man göra de flesta etikettmaterial opaka. Enligt företaget sker det utan risk för migrering eller att vidhäftningens egenskaper påverkas. Att olika typer av etikettmaterial och lim nu kan kombineras innebär enligt företaget en optimal opacitet för olika applikationer vilket gör att limmet även lämpar sig för direktkontakt med livsmedel. Herma skriver i ett pressmeddelande att tidigare var situationen att utbudet på färgade etikettmaterial var tunt, eller så var etikettkonverterare tvungna att förlita sig på ett material med färgat lim. I det senare exemplet följer det dock ofta med sotpartiklar som  försämrar konventionella etiketters vidhäftning.

– Med hjälp av vår flerskiktsteknik färgar vi bara det andra lagret – med ett nytt pigment som är lämpligt för direktkontakt med livsmedel. Limskiktet som omedelbart påverkar substratet lämnas oförändrat, förklarar Ulli Nägele på Hermas avdelning för forskning och utveckling.

Herma rivstartar sin nya opaka serie med två olika lim – HERMAperfectOpaque 62Gpo och 62Dpo. Den förstnämnda är anpassad för applikationer som kräver hög klibbighet trots fuktiga och kalla miljöer. För att producera opaka laserutskrivna etiketter så är det 62Dpo som gäller. Dess främsta egenskap är att det inte blöder över etikettkanten efter att det har stansats ut.

 

 

 

 

Senaste nytt

Åtta45 förvärvar bokbinderi

Koncernen fortsätter sin förvärvsresa.

Lagbild-2048x1332
Åtta45 förvärvar bokbinderi

Agfa utvidgar Anapurna Ciervo-familjen med mindre modeller

Agfa utökar sin Anapurna Ciervo-familj med den nya Ciervo H2050-modellen

AnapurnaCiervo_H2050 (1)
Agfa utvidgar Anapurna Ciervo-familjen med mindre modeller

US-AB gör investeringar i nya pressar, DTF och efterbehandling

Tryckeriet US-AB satsar på DTF-tryck med sin nya maskin från InkTec. De har också uppgraderat maskinparken med två nya Ricohpressar och en falsmaskin.

US-ABDSC_9620
US-AB gör investeringar i nya pressar, DTF och efterbehandling

Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG.

guldagget
Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Läs vidare

Åtta45 förvärvar bokbinderi

Koncernen fortsätter sin förvärvsresa.

Lagbild-2048x1332
Åtta45 förvärvar bokbinderi

Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG.

guldagget
Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Tufft läge för svensk skogsindustri

Kombinationen av höga kostnader och låg efterfrågan går hårt åt svenska sågverk, massa- och pappersproducenter.

skogen
Tufft läge för svensk skogsindustri

Det här bjuder vi på i nya Sign&Print!

Sign&Print nummer 580 är här! Den nya tidningen innehåller bland annat din guide till Fespa i Berlin i maj.

IMG_1669
Det här bjuder vi på i nya Sign&Print!