TMG:s mål –100 miljoner mer om fem år

PUBLICERAD: 22 september 2017
UPPDATERAD: 22 september
Koncernchef Magnus Claesson satsar på att befästa TMG:s position. En ny säljorganisation ska vara helt på plats i höst.

Taberg Media Group (TMG) har sin affärsstrategi utstakad. Målet är att omsätta 100 miljoner kronor mer inom fem år.

– Vi behöver bli större, säger TMG:s koncernchef Magnus Claesson.

Huvudkontoret ligger bara en promenadstigning upp till Tabergs topp utanför Jönköping. Tryckerijätten har på bara drygt 1,5 år skapat nya rader i sin historiebok. En stor tårtbit av den dåvarande TMG-gruppen – bolagen i Ruter – såldes till moderföretaget Falk Graphic som förvärvade samtliga aktier. Därmed släppte TMG taget om Ruter som med sin verksamhet i Laholm och Vellinge producerade stora serier såsom reklamblad i heatset.
En smärre slump avgjorde att Ruter-affären gick igenom, säger TMG:s koncernchef Magnus Claesson.
– Det var mer en tillfällighet att köparen tog kontakt med oss. Ett företag med en liknande verksamhet som såg möjligheten att konsolidera i den nischen.

Och så kom nyheten i maj när Ark Tryckaren blev ny familjemedlem i TMG. En tydlig satsning på kärnverksamheten i Jönköping och Småland. Claesson berättar att det var tillfälligheter som gjorde att man fick nys om att Ark Tryckarens ägare gick i säljtankar.
– Vi kände, när det fanns en sådan agenda, att det var ett förvärv som skulle passa väldigt bra in i TMG. Dels är det ett företag som ligger i Jönköpingsområdet, på vår hemmabana. Produktmixen passar väl in i TMG:s utbud med tyngdpunkt på arkoffset (50/70 format) och digitaltryck, säger han och fortsätter:
– Sen är det ett företag med duktiga medarbetare och en bra åldersstruktur. Det kändes som ett helrätt förvärv, att få ett starkare fäste i Småland med en bra placering på Rosenlund (stadsdel i Jönköping, reds anm).

En enhetligare grupp

Vad blev då effekterna av försäljningen och köpet? Magnus Claesson säger att avyttringen medfört att de fått en mer homogen företagsgrupp med möjlighet att sätta en tydligare strategi. Helt enkelt en enklare resa framåt.
– Är du spretig så blir det svårare. Det blir lättare att ha ett mer genomgående budskap och det är något som vi har jobbat med sen det här blev en realitet. Avyttringen var nog ett tydligt tecken åt vilket håll den här branschen går. Det tajtades till på Heatset-sidan och blev en aktör mindre. Både Falk/Ruter och den del av TMG som blev kvar blev på sätt och vis starkare och fick bättre möjligheter att att hitta sina starka sidor och utveckla sig.

Offset- och digitaltryck är grundreceptet på TMG:s produktionsanläggningar.

Femårsvisionen är förankrad och klar.
– Vi har en tillväxtambition och behöver bli, inte nödvändigtvis jättestora, men något större än vad vi är idag. Vi har ungefär 300 miljoner i omsättning i koncernen efter förvärvet av Ark-tryckaren. Nu ska vi väl upp någonstans mellan 300 till 400 miljoner 2022, säger Claesson och svarar på den efterföljande motfrågan innan den kommer.
– Det gör vi genom att befästa vår position, utveckla vårt mervärdeserbjudande och vi ska upplevas som en leverantör med den grafiska kompetensen djupt i hjärtat som ger mervärde.
Den pågående konsolideringen i branschen har TMG heller inget emot att vara med på. Men det ska vara på våra villkor, säger Magnus Claesson med eftertryck.
– Det kan säkert bli fler förvärv. Företag som befinner sig i den nischen som vi är och som kanske känner att de själva inte orkar ta nästa steg, och hellre vill vara en del av en familj. Det är ett typiskt förvärv som skulle vara intressant för vår del. Men jag tror inte nödvändigtvis att man behöver ha flera stora produktionsanläggningar ute i landet, utan jag tror på de tre ställen vi har idag. Och det är så huvudtesen ser ut framåt också.
Grundkonceptet är detsamma på de olika produktionsanläggningarna – ren offset, digitaltrycksproduktion och även en del storformatsproduktion. Övervägande delen som produceras trycks i offset. 25-30 procent trycks digitalt. Taberg är klart störst på digitalsidan. Stockholm är störst på storformat.
– Det har legat ganska fast på dessa nivåer. Det som händer är att upplagorna minskar vilket talar mer för digitaltryck eller andra tekniker som går in i offset:en.

Tuff resa framåt

Han säger att det varit en tuff utslagning i branschen och det kommer säkert fortsätta några år till.
– Jag tror man ska vara öppen för att det kommer fortsätta vara ganska tufft. Samtidigt känner man ändå att det måste bottna någonstans också. Och för varje år som går så närmar man sig den gränsen.

Produktionschef Peter Mattsson tillsammans med koncernchef Magnus Claesson.

Vad tror du krävs för att ta marknadsandelar framöver?
– Jag tror man måste ha en bredd i sitt erbjudande. Även fast vi fortfarande identifierar oss som en koncern med det grafiska kunnandet som ett kärnvärde i allt vi gör, så har vi samtidigt ett antal mervärden att erbjuda våra kunder. Men det här måste ju vara kundstyrt, vilka erbjudanden man vill ha.
Magnus Claesson berättar att TMG driver en produktionsbyrå i egen regi men också genom samarbeten. De kan även hjälpa till med lager och distribution samt webbshoppar och beställnings- och kampanjsystem som inte behöver vara knutna till det tryckta mediet.

Bygger parallell säljkår

Att komplettera trycksaker med profilprodukter är något som ökar:
– När vi går ut och bearbetar marknaden så går vi ut med hela vårt erbjudande och för vissa kunder är det viktigt med profilprodukter.
TMG genomsyras av en tradition att ha egna aktiebolag med egna funktioner och ledning.
– Det tror vi är en av våra framgångsfaktorer. Den egna bolagskänslan, närheten till kunden och kundserviceförmågan. Det är jätteviktiga begrepp för oss.
Samtidigt bygger man just nu en parallell säljkår som ska vara helt på plats i höst.
– Vår uppfattning är att TMG har ett starkt erbjudande. För att nå ut med vårt breda erbjudande bygger vi en central säljorganisation i moderbolaget under mig. I moderbolaget finns ingen organisatorisk koppling till någon av produktionsenheterna utan det är bara kundens behov som avgör.
På så sätt vill koncernen förena det bästa av två världar. Dels att kunna bibehålla en närhet till kunderna, dels att effektivisera säljerbjudandet i hela organisationen. Två delar som inte alltid är helt lätt att kombinera, enligt Claesson.
– Facit på den satsningen ser vi väl om ett år.

 

Senaste nytt

Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

Boka in den 7–9 oktober 2025 i kalendern redan nu. Då är det återigen dags för den största mässan och mötesplatsen i den grafiska branschen: Sign&Print Scandinavia på Kistamässan i Stockholm.

SPS kollage
Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

SPG erövrar nytt tryckeri

40 anställda får gå när produktionen flyttas.

Screenshot
SPG erövrar nytt tryckeri

Bording gör miljonförluster

Bording har beslutat att lägga ner stora delar av sin produktion i Sverige, vilket Sign&Print tidigare rapporterat om. Nu har siffrorna för 2024 släppts och bolaget visar en förlust på nästan 4,9 miljoner kronor.

1750154275161
Bording gör miljonförluster

Nu är utomhusreklam mätbart

Inbyggda 3D-sensorer kan tillsammans med AI-analys mäta hur många som passerar både tryckt och digital utomhusreklam och hur länge de tittar.

Skärmavbild-2025-07-01-kl.-10.33.07
Nu är utomhusreklam mätbart

Läs vidare

Mikromålgrupper förändrar tryckbranschen

Canon blickar bortom tryckindustrin: Här är de fem jättetrender som kommer påverka tryckerierna mest – och så drar din affär nytta av förändringarna.

FotoJet---2025-06-18T165049.390
Mikromålgrupper förändrar tryckbranschen

Roland DG lanserar nya VersaStudio-skrivare

Roland DG utökat sitt sortiment med en print and cut-skrivare och en ny UV-flatbädd.

FotoJet---2025-06-17T162505.542
Roland DG lanserar nya VersaStudio-skrivare

Sara Schumacher, 25 år: Så kan tryckbranschen attrahera yngre

Hon hjälper tryckföretag att locka nya generationer till tryckvärlden.

FotoJet---2025-06-19T125601.646
Sara Schumacher, 25 år: Så kan tryckbranschen attrahera yngre

Lasergravyren plockade upp stafettpinnen

Nystartade Lasergravyren i Borås såg en öppning på marknaden när ett annat företag gick i konkurs. Idag hjälper de både lokala kunder och industriföretag runt om i Sverige med lasermärkning, gravyr, digitaltryck och transfer.

LasergravyrenDSC_0064
Lasergravyren plockade upp stafettpinnen