Fullt som alltid på Labelexpo

På Labelexpo är det riktigt trångt i montrarna. Det märks att etikettbranschen mår synnerligen bra och är på jakt efter nya sätt att sticka ut.

Sjufärgsseparationer är alltmer etablerat. Det gäller både för Kodaks system för flexoklichéer och för digitala företag, som exempelvis Dursts Tau 330. Med fyrfärg samt violett, orange och purpur kan man nå ett färgspektrum som i princip gör det överflödigt med PMS-färger. På flexosidan ger det naturligtvis en enorm effektivisering om man slipper blanda färg, tvätta färgverk och få de långa stillestånden.

I den digitala världen, där man ju i princip inte har intagningstider vad gäller själva trycket, kan man erbjuda tryck av produkter som tidigare inte varit möjliga att trycka digitalt, just på grund av bristen på färger.

Som vanligt är HP dominerande, med ett antal stora pressar som står och kör. Redan under de två första dagarna har de sålt tryckpressar till PRNT i Malmö, Ellko i Norge och 4labels i Danmark. Alla tre har köpt varsin HP Indigo WS6800, som är värstingpressen för etikettproduktion. Det anmärkningsvärda är att samtliga tre redan hade en liknande maskin, som de nu kompletterat med ytterligare kapacitet. Strongpoint har löpt linan helt ut och har köpt den stora 8000-linan med två tryckenheter – och har helt upphört att trycka flexo.

Kodak var nya inom flexoklichéer när de 2006 på Drupa lanserade sina Flexcel INX. Trots att de nu har drygt tio år på nacken, kan de berätta om 20 procents tillväxt under senaste året, medan marknaden bara vuxit fem procent. Men enkelheten är att det bara finns en typ av kliché, även om den kan fås i olika tjocklek och format.

Kodak visar också hur enormt långt de kommit med att utveckla flexo. Titta på bilden av visitkortet, tryckt med uv-flexo. I bakgrunden finns mikrotext i en halv punkts storlek. Med en stark lupp är den 30 000 ord långa beskrivningen av Kodaks historia fullt läsbar. Det här kan både användas för att försvåra förfalskning av förpackningar och för att visa hur enormt långt kvalitén utvecklat sig inom flexotryck.

 

 

 

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Världspremiär för Ricoh och Watkiss

Engelska Watkiss har byggt en online sadelhäft och trekniv till Ricohs flaggskepp – 135-sidors maskinen ProC 9210. Under tre år har Watkiss arbetat med att få fram den här maskinen, som är beräknad att hålla åtminstone två generationer laserskrivare. Så när skrivaren efter fyra-fem år pensioneras, så kopplas en ny maskin till Watkiss.

Publicerat av: 

Säljer för 300 miljoner om året – men har inga egna direktkunder

På väg hem från Norge kom Patrik Sjölin på det nya namnet Addbrand. Han stannade bilen, googlade och saken var klar. Namnet Kuvertteamet gick i graven och ersattes i höstas av ett namn som tål att växa med och som fungerar i alla nordiska länder.

Publicerat av: 

Världslanseringen kom på mässan

Canon släpper en ny serie flatbäddsskrivare för rigida material. Det handlar om Océ Arizona 1300 där man första gången valt att köra på led-härdningsteknik för att ytterligare öka produktiviteten. Besökarna på Sign&Print Scandinavia blir först i världen att se maskinen demonstreras live.

Publicerat av: