Nätverket Grafkom möblerar om i ledningen och tar in en norsk branschprofil.

Magnus Thorkildsen som idag är vd för Grafisk bransjeforening i Norge går in som delägare i medlemsnätverket Grafkom från och med nästa år. Därmed tar han plats jämte Ulf Sunnberg och Ola Karlsson. Med nybygget i ledningen satsar man därmed på att expansion, både resursmässigt och geografiskt, för att hjälpa branschen utnyttja de möjligheter som finns med digitalisering och en allt större geografisk marknad.
Oavsett om man vill agera på en bredare marknad eller är en lokal aktör som konkurrerar med globala företag så måste man anpassa sig. Globalisering och digitalisering påverkar alla företag i branschen, konstaterar man i ett pressmeddelande.

– Detta är något som skapar stora möjligheter för branschens företag och det är Grafkoms uppgift att möta detta tillsammans med medlemmarna, säger ordförande Ulf Sunnberg.
– Branschen har en ljus framtid och för att lyckas måste man anpassa sig. Ett dynamiskt branschnätverk inspirerar och skapar nya affärskontakter, säger Magnus Thorkildssen som de senaste fem åren varit vd för den grafiska branschföreningen i Norge och tidigare jobbat på bland annat Cision i både Norge och Sverige. Thorkildssen kommer likt Sunnberg och Karlsson att jobba med Grafkom som ett projekt bland andra uppdrag.
Nätverket GrafKom har närmare 200 medlemmar inom grafisk kommunikation. Medlemmarna är alltifrån de största grafiska företagen till mindre tryckerier, copyshops, interntryckerier, grafiska skolor, maskin- och materialleverantörer samt reklamköpare.