Onlineprinters kliver in i Skandinavien

PUBLICERAD: 26 oktober 2017
UPPDATERAD: 14 november
Lasertryks två grundare Esben Mols Kabell och Anders Grønborg ansluter sig till Onlineprinters.

Danska Lasertryk slår sig ihop med tyska Onlineprinters. Därmed tar den europeiska online-tryckjätten för första gången klivet in på den skandinaviska marknaden.

Danska Lasertryk med sina omkring 300 anställda ansluter sig till Onlineprinters-gruppen – ett av Europas största onlinetryckerier inom B2B. Lasertryks två grundare Esben Mols Kabell och Anders Grønborg kommer att fortsätta inneha ledarrodret på Lasertryk, men blir nu alltså även aktieägare i Onlineprinters som har mer än 800 000 kunder i 30 länder. Onlineprinters har drygt 1 300 anställda. Bara under fjolåret producerade de över 2,5 miljarder tryckta produkter.

– Med Onlineprinters har vi hittat en partner som är en av de främsta och största internationella spelarna inom europeiska marknaden för onlinetryck, säger LaserTryks Esben Mols Kabell och tillägger att Onlineprinters-gruppen ger rätt ramverktyg för en fortsatt framgångsrik utveckling av LaserTryk.

Kännetecknande för Onlineprinters är en strömlinjeformad och industriell produktion. De är den största offsetbutiken i Europa som arbetar med arkstorleken 70 x 100 centimeter (3b-format). Förra året blev Bregal Unternehmerkapital den nya majoritetsägaren. De samarbetar med riskkapitalbolaget Project A och Onlineprinters grundare Walter Meyer för att leda företaget in i nästa tillväxtfas. Redan i mars ingick Onlineprinters ett samarbete med brittiska Solopress. Och det nu nya partnerskapet med Lasertryk blir det andra stora klivet för att expandera ytterligare på de europeiska marknaderna. Genom sammanslutningen med Lasertryk, breddar sig den tyska tryckerikoncernen inom onlinetryck och väntas landa på cirka 200 miljoner euro i omsättning under innevarande år.

Onlineprinters vd Michael Fries.

Lasertryk erbjuder försäljningslösningar på nätet och har byggt sin framgång på snabba leveranser av olika typer av trycksaker till låga priser. De har även siktat in sig på att erbjuda ett white label-koncept som innebär att de ger sina partners fullständig tillgång till sitt storproduktionstryckeri online. Till det tillkommer en webbbutik som partners kan använda under sitt eget namn.

Onlineprinters vd Michael Fries:

– Lasertryk är den skandinaviska marknadsledaren med ett väletablerat varumärke, en bred kundbas, intelligenta IT-lösningar och stor kunskap om produktion. Erfarenheterna som grundarna Esben Mols Kabell och Anders Grønborg besitter kommer att bidra till att utveckla vår verksamhet i Skandinavien, och bidra till att ytterligare stärka den redan starka marknadspositionen för Onlineprinters och Lasertryk som Europas ledare inom onlinetryck.

 

 

 

Senaste nytt

Faktorer för framgång: färg, fart och flexibilitet

Marabu tror starkt på sitt nya storformatsmärke Liyu. En av fördelarna är flexibiliteten i hur man kan utrusta maskinerna för stora volymer eller spännande bläckuppsättningar. Men finns det intresse för neon och fluorescerande färger? 

FotoJet---2025-11-12T143615.355
Faktorer för framgång: färg, fart och flexibilitet

Braille är en intressant nischmarknad

Braille – eller punktskrift, som läses med fingrarna av synskadade – kan i princip produceras av vilken UV-skrivare som helst som kan lägga färg i flera lager.

DCS_01
Braille är en intressant nischmarknad

Förvärv: Antalis styrker sin position inom textiltryck

Antalis köper nederländska Texo Trade Services.

tts-banner
Förvärv: Antalis styrker sin position inom textiltryck

Rekordstark period för Billes Tryckeri: "All time high"

Billes tryckeri i Mölndal har stark vind i seglen. Det senaste året har de investerat stort i bland annat den nya hybrida storformatsskrivaren från Fujifilm som ökat kapaciteten markant. Idag har Billes den enda Eurosize offsetpressen i Norden som används för att trycka affischer för kollektivtrafiken i Sverige, Norge och Danmark.

BillesDSC_1958
Rekordstark period för Billes Tryckeri: ”All time high”

Läs vidare

Canon utvecklar sitt partnerkoncept

Canon Svenska signalerar stora förändringar:
✔️Franschisemodellen avvecklas ✔️Ny partnerstruktur ✔️Fokus på tillväxt

Christer Byfors -43
Canon utvecklar sitt partnerkoncept

Webbinarium: Därför är toner­teknologi här för att stanna

Torsdagen den 13 november kl. 09.00 (CET) arrangerar Xeikon ett kostnadsfritt webbinarium på engelska med titeln "Why is toner technology here to stay for label and packaging printing". Webbinariet arrangeras i samarbete med vår systertidning Packnews.

Frank-Jacobs-900x600-1
Webbinarium: Därför är toner­teknologi här för att stanna

Två nya delmässor får premiär på Fespa i Barcelona

I maj nästa år hålls Fespa. Mässan har temat ”The place for experts” som ska betona Fespa som global mötesplats för expertis, affärsutveckling inom tryck och visuell kommunikation. I veckan presenterades två nya delmässor som kommer lanseras i Barcelona.

FotoJet---2025-11-05T132301.202
Två nya delmässor får premiär på Fespa i Barcelona

Här är vinnarna i Publishingpriset – och tryckerierna bakom

Under tisdagen hölls Publishinggalan på Berns Salonger i Stockholm. Bland annat vinner Elanders pris för sin egentryckta årsredovisning. Här är alla vinnare där det framstår vem som tryckt bidragen.

Berns_skymnNY2000
Här är vinnarna i Publishingpriset – och tryckerierna bakom