Heldag med Sweflex – tjäna mera med automation

PUBLICERAD: 9 november 2017
UPPDATERAD: 9 november
Stefan Fölster från Reforminstitutet tog lyssnarskaran in i en tid där robotar och maskiner tar allt större plats – både på arbetsplatsen och i vardagslivet. Foto: Leif Schöld

Automatisera och effektivisera. Det var den röda tråden på Sweflexs höstseminarie på Brobygrafiska i Sunne.

Helen Högberg, vd för Kostym designindustries AB. Foto: Leif Schöld

Åhörarna på plats under Sweflex höstseminarie fick lyssna till föreläsare som representerar olika delar i designkedjan. Först ut var Helen Högberg, vd för Kostym designindustries AB. Hon poängterade exempelvis hur viktigt det är för dem att under hela designprocessen ha ett tätt samarbete med reproföretag för att korta ner tiden mellan idé och lansering samt reducera antalet fel.

Från företaget Koenig & Bauer AG (KBA) ,som i år firar 200 år, var Håkan Rundén på plats. Han berättade om tryckpressar för digital- och offsettryck och radade upp fördelarna med dem såsom lägre personalkostnader, hög tillgänglighet, kontinuerligt uppföljning och utvärdering av pappersförbrukning med mera.

Menno Brakele, Madern, presenterade konverteringslösningar som deras roterande konverteringsprocess kan skapa för förpackningsindustrin. Under programpunkten fick åhörarna även ta del av Jari Mäkelä och Order Oys robotteknik inom förpackningsindustrin.

Prepress-läraren Tommy Bonté berättade om hur ett synkroniserat samhälle utvecklar individerna i takt med nya idéer och innovationer. I ett sådant samhälle är organisationer i behov av personalresurser som anammar nya tankesätt, förstår betydelsen av att mäta data, och som kan upprätthålla organisationens kärnvärde under de utvecklingsfaser som organisationer går igenom i sin strävan för att kunna konkurrera på marknaden.

Foto: Leif Schöld

Esko Graphics Ishu Khurana informerade om verktyget Device Manager. Ett verktyg som ger ett företag en tydlighet i arbetskedjan genom återkoppling i realtid och fullständig kontroll över klichétillverkningen.

Sweflex seminariedag hölls den 12 oktober.

Senaste nytt

Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

Boka in den 7–9 oktober 2025 i kalendern redan nu. Då är det återigen dags för den största mässan och mötesplatsen i den grafiska branschen: Sign&Print Scandinavia på Kistamässan i Stockholm.

SPS kollage
Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

SPG erövrar nytt tryckeri

40 anställda får gå när produktionen flyttas.

Screenshot
SPG erövrar nytt tryckeri

Bording gör miljonförluster

Bording har beslutat att lägga ner stora delar av sin produktion i Sverige, vilket Sign&Print tidigare rapporterat om. Nu har siffrorna för 2024 släppts och bolaget visar en förlust på nästan 4,9 miljoner kronor.

1750154275161
Bording gör miljonförluster

Nu är utomhusreklam mätbart

Inbyggda 3D-sensorer kan tillsammans med AI-analys mäta hur många som passerar både tryckt och digital utomhusreklam och hur länge de tittar.

Skärmavbild-2025-07-01-kl.-10.33.07
Nu är utomhusreklam mätbart

Läs vidare

”Printa smart eller förbered dig på att dö”

Orden i rubriken kommer från Tobias Kaase, vd för tyska Mediaprint Solutions. Så lyckades tryckeriet med en omsättning på 16 miljoner Euro bli en vinnare tack vare sin digitaliseringsresa där de införde AI-stöd i alla steg av verksamheten.

FotoJet---2025-06-18T165145.138
”Printa smart eller förbered dig på att dö”

Mikromålgrupper förändrar tryckbranschen

Canon blickar bortom tryckindustrin: Här är de fem jättetrender som kommer påverka tryckerierna mest – och så drar din affär nytta av förändringarna.

FotoJet---2025-06-18T165049.390
Mikromålgrupper förändrar tryckbranschen

Roland DG lanserar nya VersaStudio-skrivare

Roland DG utökat sitt sortiment med en print and cut-skrivare och en ny UV-flatbädd.

FotoJet---2025-06-17T162505.542
Roland DG lanserar nya VersaStudio-skrivare

Sara Schumacher, 25 år: Så kan tryckbranschen attrahera yngre

Hon hjälper tryckföretag att locka nya generationer till tryckvärlden.

FotoJet---2025-06-19T125601.646
Sara Schumacher, 25 år: Så kan tryckbranschen attrahera yngre