Nu körs saffransveckor på Bistro Casper på Dalagatan i Stockholm. I restaurangen, som drivs av Babak Kharazmi, möts du av starka färger i inredningen – men så såg det inte ut för en vecka sedan. Bistro Casper har klätts om á la Canon, med tryckta akryltavlor, tapetserad fondvägg, nyinklädd bar och grafik ända upp på dörrarna.
Projektet startades av projektledare Linda Rosén på Canon, för att lyfta vilka möjligheter som finns med företagets storformatsmaskiner, Arizona och nya Colorado 1640 på rulle som lanserades på Fespa i år.
– Det är viktigt att kunna visualisera vad det är vi faktiskt kan göra. Med ett koncept som detta kan våra kunder, och deras kunder, hitta inspiration till nya affärsmöjligheter, berättar hon.
Bistro Casper funkar som ett popup-showroom för Canon och producenterna Allduplo och Pod Sthlm, samtidigt som den nya inredningen ger mervärde till restaurangen.
– Jag tyckte det lät jättespännande när Linda kontaktade mig. Vi gjorde om restaurangen för två år sen, innan dess hade den haft samma koncept i 13 år. Vi hade redan gått i tankar om att införa nya koncept i popup-stil, så vi hade liknande tankar redan innan projektet började, berättar Babak.
I den nystylade restaurangen har Babaks egna fotografier från Saffransodlingar i Iran och Spanien blandats med färgstark grafik av Canons kreatör Åsa Törnquist. Saffranstemat går igenom hela restaurangen, med guldfolierad text på entrédörren och saffransfokuserade menyer tryckta på träskivor.
Konceptet, som lanserats under namnet Canon Digital Art, är i sitt första stadie, och tanken är att projektet ska kunna appliceras på flera restauranger, lobbys, receptioner och andra publika ytor.
– Den grafiska branschen är hårt konkurrensutsatt och tryckerierna har det tufft. Därför är det viktigt att titta utanför sin traditionella produktion, hur kan vi hitta nya affärsmöjligheter att presentera för våra egna kunder? Vi vill visa vad de skulle kunna göra, för att inspirera dem, och i sin tur deras kunder, berättar Ronny Sundquist, försäljningschef på Canon.
Under tiden jag sitter med Linda, Ronny och Babak på Bistro Casper, några timmar innan lanseringseventet, berättar Babak om saffransodlingen. Hans passion och engagemang syns tydligt när han pratar, och det är det Canon velat lyfta med konceptet.
– Det handlar om storytelling, det är så man står ut. Canon Digital Arts är Canons story, och saffransodlingen är en del av Bistro Caspers. Alla har olika förmåga att visualisera, tanken är att våra kunder ska kunna ta med deras kunder och samarbetspartners hit för att visa – så här kan ni också göra, säger Linda.
Sammanlagt tog det ungefär en dag att göra om restaurangen, med nya tavlor och grafik på väggar, bar, dörrar och golv. Goodiebags har dessutom tryckts i Canons Imagepress.
– Det är bara fantasin som stoppar vad du kan göra. I dag vill du, med ditt företag, kopplas till en positiv upplevelse. Det kan vi hjälpa till med, säger Linda.
Saffransfestivalen pågår på Bistro Casper mellan den 15 november och 20 december, och Canons projekt kan man följa via hashtaggen #canondigitalart.