Storyn i centrum
när Canon gör om

Foto: Annci Gustavsson

Nu körs saffransveckor på Bistro Casper på Dalagatan i Stockholm. I restaurangen, som drivs av Babak Kharazmi, möts du av starka färger i inredningen – men så såg det inte ut för en vecka sedan. Bistro Casper har klätts om á la Canon, med tryckta akryltavlor, tapetserad fondvägg, nyinklädd bar och grafik ända upp på dörrarna.

Babak Kharazmi driver restaurangen Bistro Casper i Stockholm. Foto: Annci Gustavsson

Projektet startades av projektledare Linda Rosén på Canon, för att lyfta vilka möjligheter som finns med företagets storformatsmaskiner, Arizona och nya Colorado 1640 på rulle som lanserades på Fespa i år.
– Det är viktigt att kunna visualisera vad det är vi faktiskt kan göra. Med ett koncept som detta kan våra kunder, och deras kunder, hitta inspiration till nya affärsmöjligheter, berättar hon.
Bistro Casper funkar som ett popup-showroom för Canon och producenterna Allduplo och Pod Sthlm, samtidigt som den nya inredningen ger mervärde till restaurangen.
– Jag tyckte det lät jättespännande när Linda kontaktade mig. Vi gjorde om restaurangen för två år sen, innan dess hade den haft samma koncept i 13 år. Vi hade redan gått i tankar om att införa nya koncept i popup-stil, så vi hade liknande tankar redan innan projektet började, berättar Babak.
I den nystylade restaurangen har Babaks egna fotografier från Saffransodlingar i Iran och Spanien blandats med färgstark grafik av Canons kreatör Åsa Törnquist. Saffranstemat går igenom hela restaurangen, med guldfolierad text på entrédörren och saffransfokuserade menyer tryckta på träskivor.
Konceptet, som lanserats under namnet Canon Digital Art, är i sitt första stadie, och tanken är att projektet ska kunna appliceras på flera restauranger, lobbys, receptioner och andra publika ytor.
– Den grafiska branschen är hårt konkurrensutsatt och tryckerierna har det tufft. Därför är det viktigt att titta utanför sin traditionella produktion, hur kan vi hitta nya affärsmöjligheter att presentera för våra egna kunder? Vi vill visa vad de skulle kunna göra, för att inspirera dem, och i sin tur deras kunder, berättar Ronny Sundquist, försäljningschef på Canon.
Under tiden jag sitter med Linda, Ronny och Babak på Bistro Casper, några timmar innan lanseringseventet, berättar Babak om saffransodlingen. Hans passion och engagemang syns tydligt när han pratar, och det är det Canon velat lyfta med konceptet.
– Det handlar om storytelling, det är så man står ut. Canon Digital Arts är Canons story, och saffransodlingen är en del av Bistro Caspers. Alla har olika förmåga att visualisera, tanken är att våra kunder ska kunna ta med deras kunder och samarbetspartners hit för att visa – så här kan ni också göra, säger Linda.
Sammanlagt tog det ungefär en dag att göra om restaurangen, med nya tavlor och grafik på väggar, bar, dörrar och golv. Goodiebags har dessutom tryckts i Canons Imagepress.
– Det är bara fantasin som stoppar vad du kan göra. I dag vill du, med ditt företag, kopplas till en positiv upplevelse. Det kan vi hjälpa till med, säger Linda.
Saffransfestivalen pågår på Bistro Casper mellan den 15 november och 20 december, och Canons projekt kan man följa via hashtaggen #canondigitalart.

2 kommentarer till “Storyn i centrum
när Canon gör om”
  1. Daniel Eriksson skriver:

    Förstår jag artikeln rätt att Canon nu går på slutkunder för att leverera print och börjar konkurrera med tryckerierna? Jag kanske inte hängt med …

  2. Hej Daniel. Vi har absolut inte för avsikt att konkurrera med tryckerierna. Canon har gjort detta projekt i samarbete med två tryckerier, Pod Sthlm och Allduplo, ett samarbete vi är väldigt glada för. Med detta koncept vill vi visa på nya affärsmöjligheter för den grafiska branschen och snarare hjälpa dem att hitta nya intäkter. Bistro Casper är i sig ett slags “show room” på stan, som tryckerier kan ta med sina kunder till för att få inspiration och nya affärsideér. Vi välkomnar en dialog med våra kunder om de har kreativa ideér och behöver support framåt. Hoppas detta besvarar din fråga.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Bokens förvandling genom hållbar innovation

Hållbarhet blir allt viktigare för alla aktörer i bokbranschen. Med det ökade fokuset på hållbarhet handlar årets Canon Future Book Forum den 2 december om att främja hållbar innovation i alla delar av förlagsbranschen – från hur böcker produceras, distribueras och är tillgängliga, till deras avtryck i vår vardag.

Publicerat av: 

Från glada gubbar till e-handel

System för att på riktigt kunna e-handla med trycksaker. Och då även komplexa former av förpackning. Det är vad det tyska företaget Cloudlab ägnar sig år. Detta snabbt växande företag – från 50 anställda i våras till 75 nu – används av de tyska nättryckerierna, samt tryckerier runt om i världen och sedan en tid tillbaka också på flera platser i Skandinavien.

Publicerat av: 

De demonstrerar komplett förpackningsflöde

Etiketter och förpackningar är två tillväxtområden inom den grafiska branschen. Konica Minolta har sammanställt några förslag på hur tryckerier kan ta del av den positiva utvecklingen, inte bara med en digital etikettskrivare, utan en komplett lösning för att producera etiketter och förpackningar i korta serier.

Publicerat av: 

Ny studie: Så upplever företag hållbarhetsarbetet

56 procent av tillfrågade europeiska företag upplever det som kämpigt att göra gröna investeringar eftersom andra affärsproblem ses som mer krävande. Och bara en tredjedel av företagens chefer ser den digitala transformationen som en möjliggörare för mer hållbara affärsmetoder. Det framgår i en ny Ricoh-studie.

Publicerat av: 

Canon sätter standard för CAD-utskrifter

Canons nya storformatsskrivare för CAD-ritningar och affischutskrifter i färg täpper till luckan tillverkaren haft när det gäller att nå kunder i låg- och mellansegmentet.
– Man har tagit de bästa bitarna från Canons produktionsperspektiv och gjort det i en ny smidig kompakt lösning. Den här kommer vi definitivt se mer av på marknaden i sitt segment, säger Matteus Celinski, Sverigechef hos Canon.

Publicerat av: