Utanför Norrköpings Tryckeri står bilar uppställda. De har nyss varit inne i tryckeriet och försetts med logotyper och färgstrippar. Tre bilar kan hanteras åt gången.
Strax innanför dörren möts besökaren av stora posters för artisterna på Gröna Lund. Storformat har blivit en given produkt i erbjudandet från Norrköpings Tryckeri.
Längre in framträder det vanliga, hederliga tryckeriet, med bland annat helt nya tryckpressar från Ricoh och en nyinstallerad Komori offsetpress.
Resultatet av en öppen attityd till nya trycksaker har inte väntat på sig. Medan många tryckeriet upplevt en halverad omsättning under de senaste tio åren, så har Norrköping fördubblat sin, till dagens 30 miljoner. 17 medarbetare är engagerade i att skapa detta.
När det gäller bilfoliering, så har man ett samarbete med den lokala Volvohandlaren. När det gäller övriga kontakter så har man god nytta av att den tidigare fotbollsspelaren Jan Hellström arbetar i Norrköpings Tryckeri. Han och Janne Levin är företagets säljteam och utgör även styrelsen i bolaget.
Magnus Jakobsson är erfaren digitaltryckare. Har arbetat med äldre Ricoh, Xerox, Konica Minolta, Xeikon och Canon.
– Jag körde den allra första Xeikonmaskinen – den hade serienummer 6. Sedan har det fortsatt. Nu har jag en Pro C9110 och en Pro C7110X Ricohmaskiner. Fastnade för möjligheten med den femte färgen i Pro C7110X och möjligheten att mata sexsidiga A4 foldrar och köra långa serier i Pro C9110.
Det ger många möjligheter att den femte färgen även kan vara täckvitt. En kund ville exempelvis ha orange kanter på sina visitkort. Det löstes genom att trycka vit färg på ett orange papper och sedan trycka ovanpå det vita.
– Den femte färgen ligger alltid sist. Det är inget problem om man vill använda den för partiell eller full lackering. Men om jag med fem färger vill trycka en underliggande färg, så måste papperet två gånger genom maskinen. Något annat går inte.
Jan Levin tycker att maskinen bekänner färg, när den efter två år och 14 miljoner A4-tryck fortsätter att leverera samma höga, jämna kvalitet.
Magnus Jakobsson har varit nöjd med produktkvalitén hittills.
– Det är mer kvalitet och tillförlitlighet. Inte nämnvärt pappersstopp – den matar papper bra, genom att den är sugmatad. Jättestor skillnad gentemot rullmatade. Framför allt märker jag när jag trycker på kuvert. Man kan ladda betydligt större buntar, jämfört med den C761 som jag körde med tidigare.
– Maskinen ger besked om när det är dags att byta olika saker. Planerat underhåll är kanske med 40-50 dagars mellanrum. Då är det några timmar max.
Sedan händer det att grejer går sönder, hoppar ur position etc. Jag kan få ett tryck som inte blir riktigt bra – en repa eller en tonplatta som inte trycker ut. Ringer service och det maximala vi väntat har varit en halv dag. Men normalt är det bara någon timme. Har direktservice här i Norrköping – och de är flera som kan maskinen.
– Vi leasar på fem år och jag hoppas kunna fortsätta med samma höga kvalitet och driftsäkerhet, säger Jan Levin.
Som utomstående reagerar jag på att Ricohmaskinerna står ihop med offsetpressen, en åttafärgare som dock har extra kraftigt utsug. De utsätts alltså för en del damm.
– Det stämmer. Men Ricohs tekniker tycker inte att vi har för mycket damm i filtren, så uppenbarligen ska den tåla den här tuffa miljön, säger Jan Levin.
Gult tryck på pärlemorspapper ger en guldkänsla.
Sex sidor A4 – eller sidor till en liggande A4-broschyr – kan produceras i Ricoh, genom att mata ett extra långt ark och falsa efteråt.
Konkret exempel på användning av den vita färgen i Ricoh tryckpressen.
I den här broschyrmaskinen från Horizon görs stora mängder häften och broschyrer.
Neopost har installerat den här Duplo-maskinen som kan skära och biga. Ett A3-ark förvandlas till vikta kort, visitkort eller något annat du behöver. I en arbetsgång.