onsdag 18. maj – vecka 20
12 december är det dags för eventet Cap&design Live där fyra föreläsare ska inspirera deltagare till hur man designar ett framgångsrikt varumärke – från produktutveckling till marknadsföring.
Halvdagseventet Cap&Design Live Identitet ger deltagare ett helhetsgrepp om allt från att skapa varumärken att identifiera sig med, till att bygga varumärken med influencer marketing. Det handlar om att dra nytta om dagens stjärnor på sociala medier – så kallade influencers. Fyra inspirerande föreläsningar är inplanerade på Bryggarsalen i Stockholm den 12 december. Det står även mingel, fika och nätverkande på schemat. Anmälan görs här.
Fran Merino, Design Director på den globala kreativa byrån Fjord, tar deltagarna med på en utforskande session in i “ The fourth era of branding”. Hur man bör gå till botten och syna sitt varumärke för att kunna erbjuda en unik identitet och ett varumärke som genomsyras av trovärdighet. Fran Merino har de senaste 15 åren mejslat fram design till bland annat Nokia, Ericsson, Movistar, BBC, Thomson Reuters, Canal +, MTV och H&M.
Trygg-Hansa har jobbat med att bygga nära relationer med några utvalda influencers under många år och idag är sådana samarbeten en naturlig del i de flesta stora kommunikationsinitiativen. För försäkringsbolaget handlar det exempelvis om att skapa värdeskapande kommunikation och livsviktiga budskap avseende exempelvis första hjälpen för barn, brandövningar och babysim. Barnens försäkringsexpert Alexandra Gahnström och Hanna Axelsson, kommunikationschef på Trygg-Hansa, berättar om denna typ av marknadsföring och hur det fungerar i praktiken.
Byrån Söderhavet berättar om arbetet med att ta fram varumärkesidentiteten för klockvarumärket Nicole Vienna. Vikten av att arbeta nära med kunden hela vägen från produktutveckling till marknadsföring via sociala medier och försäljning via e-handel. Från idé till lansering i 17 länder på sex månader. Talarna från Söderhavet är Erik Lidsheim, Brand strategist, founder samt Petter Eklund, Senior designer.
Camilla Frederiksen, Strategy director på den Köpenhamnsbaserade varumärkesbyrån Stereo Associates, delar med sig av sina erfarenheter kring hur man arbetar med varumärkesdesign och varumärkeskommunikation på strategisk nivå för att engagera människor, bygga upp en identitet och stärka verksamheten.
Müller Martini släpper nu Solit PRO, en uppgraderad version av deras treknivstrimmer Solit som lanserades för tio år sedan. Den har fortfarande den patenterade SmartPress-teknologin, men även flera nya funktioner.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 17. maj, 2022
Under förra året lanserade Fujifilm två nyheter i storformatsklassen, Acuity Ultra R2 och Acuity Prime 20/30. Båda dessa kommer att visas under Fespamässan inom ramen för konceptet ”Blueprint Live”. Det blir Fujifilms största satsning på Fespa under de senaste fem åren.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 16. maj, 2022
Det har bara gått drygt ett halvår sedan Fespa i Amsterdam, men nu är det dags för mässa igen. Den 31 maj till den 3 juni möts tryckeri- och skyltbranschen för ett återbesök på Messe Berlin.
Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 13. maj, 2022
Priserna på papper fortsätter att stiga och det tycks inte finnas några tecken på stagnation. Det senaste året har priserna på magasinpapper nästan fördubblats och priserna på pappersark har ökat med 50 procent. Under april fortsatte priserna uppåt.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 13. maj, 2022
Nilssons tryckeri i Bjärnum köper Jako Tryckeri i Torup. Förvärvet kommer ge en mer jämn beläggning med jobb över året, och ett bredare utbud, enligt Anders Jacobsson, vd på Nilssons tryckeri.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 12. maj, 2022
ACG Nyström blir exklusiv leverantör av Eastman Machine Companys automatiserade linje av skärmaskiner i Skandinavien, Baltikum och Ukraina. Det innebär att det svenska företaget kommer att fungera som ett nav för import av utrustning, delar och förbrukningsvaror, vilket ska resultera i kortare ledtider och direkta leveranser.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 12. maj, 2022
Epsons nya etikettpress i SurePress-serien kommer med orange bläck. Tillverkaren uppgraderar samtidigt 4000-serien med nya modeller. Ett nytt bläcksystem och en vidareutveckling av torkprocessen ska bidra till högre produktivitet på filmsubstrat.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 10. maj, 2022
Printpower Awards är tävlingen för elever från Sveriges ledande design- och konstskolor. Tävlingen anordnas av Grafiska företagen och Fespa-föreningen sedan över 20 år tillbaka, och går ut på att plocka fram den bästa printidén utifrån ett specifikt tema. En av vinnarna blev Agnes Dalunde, vars provokativa design föll juryn i smaken.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 9. maj, 2022
Det polska massa- och pappersföretaget Arctic Paper gör ett bra första kvartal 2022 – det bästa i bolagets historia. En god efterfrågan på papper, massa och förpackningar ger en rekordstark inledning på året.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 9. maj, 2022
Uppåt 1 250 nya grafiska jobb behöver fyllastill och med 2024. Ett positivt trendbrott för branschen, enligt Grafiska Företagens nya rekryteringsrapport. Men samtidigt som behovet framåt är skriande att nyrekrytera känner företag oro över att kunna hitta kvalificerad personal.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 6. maj, 2022
EFI lanserar fem nya digitala front-ends (DFE) baserade på den senaste Fiery-plattformen, Fiery FS500 Pro. Konica Minolta kommer att vara först med att integrera dem med sina produktionsmaskiner, på grund av deras mångåriga samarbete med EFI.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 6. maj, 2022
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige