H-tryck slår till på inkjet

Bröderna Per och Sam Hansson på H-tryck satsar på att korta ledtiderna med Canons Océ Varioprint i300.

H-tryck investerar i den arkmatade bläckstråleskrivaren Océ Varioprint i300 med tillhörande efterbearbetning.

Sam och Per Hansson på H-tryck spanade in Océ Varioprint i300 i drift i tillverkaren Canons showroom i Poing utanför München. Nu har Markarydstryckeriet tagit beslutet att investera.

– Vi funderade mellan ark och rulle men kom fram till att den här passar våra produkter, säger Sam Hansson.

H-tryck köper Océ Varioprint i300.

i300 med sin bläckstråleteknik Océ skriver ut upp till 300 A4-sidor per minut. Formaten sträcker sig upp till B3. Till färgbläckstrålelösningen väljer de att koppla på en perforeringsenhet med stansning och häftning.

– Det är spännande. Det är ingen annan som har det idag.

Sam Hansson säger att de kommer köra en blandad produktion, allt från manualer till olika trycksaker i fyrfärgstryck. Han ser flera möjligheter med installationen som kommer vara i drift i januari.

– Vi kommer korta ledtiderna och kommer att kunna producera mer och erbjuda produkter till ett billigare pris.

Maskinerna leasas över fem år och investeringen uppgår till runt 10 miljoner kronor.

Ett längre reportage om H-tryck kan läsas i senaste numret av Sign&Print.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Skapar dokument – från rådata till godkänt korrektur

EBI erbjuder lösningar med målet att effektivisera grafisk produktion. Nu lägger de in en högre växel för att automatisera trycksaksproduktioner och förenkla för företag att skapa produktionsklara dokument, hela vägen från kundens datakälla till godkänt korrektur. En intäktskälla som den grafiska branschen har missat, menar Adim Lundin på EBI.

Publicerat av: 

Världspremiär för Ricoh och Watkiss

Engelska Watkiss har byggt en online sadelhäft och trekniv till Ricohs flaggskepp – 135-sidors maskinen ProC 9210. Under tre år har Watkiss arbetat med att få fram den här maskinen, som är beräknad att hålla åtminstone två generationer laserskrivare. Så när skrivaren efter fyra-fem år pensioneras, så kopplas en ny maskin till Watkiss.

Publicerat av: 

Säljer för 300 miljoner om året – men har inga egna direktkunder

På väg hem från Norge kom Patrik Sjölin på det nya namnet Addbrand. Han stannade bilen, googlade och saken var klar. Namnet Kuvertteamet gick i graven och ersattes i höstas av ett namn som tål att växa med och som fungerar i alla nordiska länder.

Publicerat av: