KGM ökar kapaciteten

Göran Lönndahl, vd på dokumentlogistikföretaget KGM, ser möjligheter med företagets maskininvestering.

Xerox får fortsatt förtroende av KGM som installerar en tredje produktionslina med en Xerox Cipress 500.

Dokumentlogistikbolaget KGM bygger vidare. Företaget satsar på en tredje Xerox CiPress 500 för att möta tillväxtvolymer och för att säkra produktionen. De kompletterar även med efterbehandling från Hunkeler som gör det möjligt att producera från rulle till ark. Tillsammans kan de tre produktionslinorna med bläckstråleteknik skriva ut 360 000 A4-sidor per timme.

– Anledningen till att vi investerar i en tredje lina är att det låter oss vara extremt flexibla mot våra kunder. Ett viktigt val för oss är dessutom den miljövänliga inkjetteknik som CiPress använder sig av, säger KGM:s vd Göran Lönndahl.

Xerox-maskinerna skriver ut i fyrfärg, innehar vattenfria bläck och möjliggör utskrifter på vanligt papper. Bläcket innehåller inga miljöfarliga kemikalier, enligt företaget.

KGM har sedan starten 1982 verkat inom området dokumentlogistik och kommunikation. En av företagets större kunder är försäkringsbolaget Trygg Hansa. KGM  installerade sin första bläckstrålesskrivare 2012 – den första som installerades i Norden. Två år senare var det dags igen. Med sina nu tre Cipress-skrivare uppgår företagets samlade investering i Xerox bläckstråleteknik till över 70 miljoner.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Grafisk lärobok – nu med Clickable Paper

Introduction to Graphic Communication släpps i en ny uppdaterad utgåva – denna gång med Ricohs Clickable Paper.

– Boken täcker in de flesta ämnen inom grafisk kommunikation – från äldre tekniker med mycket spännande historia till färghantering och olika tryckprocesser, säger Erik Barö på Ricoh.

Publicerat av: 

”Vi vill kittla de mer kreativa kreatörerna”

PÅ Media installerar en sjufärgs digital offsetpress för att kunna göra effektfulla tryck på substrat ända upp till 600 mikron.
– Vi vill kittla de mer kreativa kreatörerna och att ge övriga kunder möjlighet att göra mer spännande trycksaker, säger Thomas Pall, vd för PÅ Media. 

Publicerat av: