Grafiska Broschyrbolaget i Halmstad fyller ut kostymen. Men när andra satsar så går de varsamt fram, trots att de utan vidare skulle kunna växla upp ytterligare.
Runt 1200 jobb passerar genom Grafiska Broschyrbolaget i Halmstad varje år. Ägarna Håkan Tenggren och Mikael Almlöf har fullt sjå att skapa ordning i pappersarbetet när vi möts eftersom de är mitt upp i en restaurering av kontoret, personalmatsalen och omklädningsrummen. Bokbinderiet har tretton anställda och har haft en stabil omsättning. Mellan tio och elva miljoner kronor de senaste åren. De utför allt som hör ett bokbinderi till – falsning, klammerhäftning, limbindning och adressering.
Deras specialité dock, ligger på specialfoldrar i små format. För 25 år sedan blev läkemedelssegmentet en stor inkomstkälla för bokbinderiet. Produktionen fortlöpte men efter några år försvann tryckerikunden och bipackssedlarna började istället tryckas utomlands. Specialmaskinerna för de små formaten blev kvar och sedermera blev de attraktiva för andra jobb.
– Marknaden för det här är kanske inte jättestor så jag tror vi är hyfsat unika på att göra små format, exempelvis klamrade och limmade små broschyrer och limbundna kuponghäften, säger Håkan Tenggren.
– Många står idag och skär ut de små häftena i skärmaskiner efteråt. Men vi kan köra det online. Maskinerna har betalat sig eftersom vi kört så pass mycket till läkemedelsindustrin, och nu kan vi även utnyttja dem idag, säger Mikael Almlöf.
Grafiska Broschyrbolaget arbetar med cirka 50 olika tryckerier kontinuerligt. Några av dem är tryckerijättar som Falk Ruter och Hylte Tryck. I runda slängar 30 procent trillar in till bokbinderiet på grund av att tryckerierna, trots att de oftast har investerat i egen efterbehandlingsutrustning, inte mäktar med. 70 procent handlar oftast om stora upplagor, volymer i små format som kunden redan vet att de inte klarar leverera på egen hand.
– Vi är där när kunden behöver oss, säger Mikael med eftertryck.
– Eftersom många tryckerier försöker häfta och klamra själva så lever vi till viss del på det som spiller över när det kör ihop sig för dem. Om någon blir sjuk till exempel så får vi jobben bara på grund av det. Och klämmer vi in andra jobb mellan dessa så leder de i förlängningen ofta till att vi får ännu fler jobb.
Mikael Almlöf säger att de har en ganska modern maskinpark med en hög produktionskapacitet. Maskinresurser finns och blir över och utan vidare skulle de kunna växla upp ytterligare. Men istället har man valt att skynda långsamt och köra på en jämn beläggning.
– Vi har fyra fem maskiner som står still för vi har inte personal till det, och inte jobb till det heller.
– Om vi hade velat, och om det finns jobb givetvis, så hade vi kunnat öka vår omsättning utan vidare med 50 procent sett till de maskinerna vi har.
Mikael och Håkan tog över bokbinderiet för sju år sedan och fortsatte i samma anda som de tidigare ägarna till bokbinderiet. Då tillsammans med ytterligare en delägare som numera gått i pension. Sedan i somras styr de kosan in i framtiden själva. Mikael och Håkan hugger ofta in ute i produktionen. Något de varvar med att handha administrationen och kundkontakterna.
– Alla hjälps åt, det är ingen dem och vi känsla här, säger Håkan Tenggren och tillägger att de kör tvåskift. Produktionen rullar på från klockan sju på morgonen till närmare midnatt.
Grafiska Broschyrbolagets strategi är att inte växa för mycket. Att de har en försiktig hållning är de glada för idag sett till den vikande bokbinderitrenden där företagen antingen lagts ner eller köpts upp av tryckerier.
– Att vi valt att hålla oss på den här jämna nivån är nog det som gjort att vi har klarat oss. Kommer det en riktig topp så hjälps vi alla åt och får tjuva lite på helger och kvällar, säger Håkan Tenggren.
–
Vår målsättning har varit att omsätta lika många miljoner som vi är anställda. Då blir det rätt bra. Vi är 12-13 anställda idag. Är vi fjorton anställda så ska vi ligga på 14 miljoner. Vi har inte så mycket omkostnader utan det vi har är arbetskostnader. Sen förädlar vi bara produkter.
Att vara en trygg partner till kunderna är mottot i fabriken, och ett måste för att överleva i branschen:
– Vi har byggt upp verksamheten med att hålla vad vi lovar och att ha en otrolig noggrannhet i allt vi levererar. Då får vi jobben också. Jobben ska gå iväg på avtalad tid, så är det bara.
En gnutta optimism börjar skönjas i branschen. Det skriver även Mikael och Håkan under på, samtidigt som de är väl medvetna om att de kommer att få kämpa även framöver för att ro hem jobben:
– Tryckerierna kommer nog att klara sig, och de kommer alltid behöva någon underleverantör som gör det vi gör. Är vi väl rustade med bra maskiner, sköter oss och levererar i tid så är jag helt säker på att vi kan köra på i många år till. Flexibiliteten betyder allt för oss. Och det innebär också att göra investeringar efter kundernas behov. Vi är inte rädda för att satsa om en kund kommer till oss med ett behov, säger Mikael Almlöf.