Design i bilvärlden

PUBLICERAD: 8 december 2017
UPPDATERAD: 14 november

– Vi gör inte en Android här – vi gör en iPhone.

Så beskriver vd Lewis Horne den nya elbil som utvecklats i Lund och som nu börjar testas att tillverkas i Landskrona. I slutet av 2019 ska bilen vara kommersiellt tillgänglig och då vara ett självklart val för den digitala generationen. Priset är strax under 200 000 kronor, minus statliga subventioner för miljöbilar.

Medan bilen tar dig dit du ska, kan du titta på den stora iPad som sitter mitt i ratten i Uniti. Eventuellt kan du här tillåta reklam och därigenom tjäna pengar medan du kör. Du kan ställa in bilen till att hitta själv. Och när du kommit fram kan du be bilen om att ta sig till en lämplig plats.

– Vi ger erkänsla till alla våra underleverantörer. Det håller dem mycket mer motiverade än när produkterna i största hemlighet placeras i bilen, försedda med bilföretagets logotyper.

– De unga i dag vill inte ha en bil. De vill ha en intuitiv lösning som transporterar dem, säger Lewis Horne.

– Vi vill nu ha input från tusentals människor. Så kan vi bli bättre. De flesta börjar med att bygga en bil. Men om du uppfinner en bil startar du inte med att bygga en bil utan med att uppfinna en bil. Den produkt vi visar nu är en första produkt på väg till massproduktion.

Över tusen personer har investerat i Uniti – ingen äger mer än tre procent. Det gör det till en folkbil. Detta syns också genom att de 20 bilar som ska köra runt som testbilar ska göra det på vanliga gator och inte på hemliga övningsbanor.

– Till skillnad från de som kör på testbanor är vår tanke att köra på vanliga gator i Skåne och Köpenhamn.

Att förbeställa en bil kostar 1399 kronor i handpeng. Den kan beställas på MediaMarkt eller företagets hemsida.

Design går som en röd tråd genom utvecklingen av Uniti, en svensk elbil som nu börjar testproduceras i en fabrik i Landskrona. Om två år ska den vara kommersiellt tillgänglig.

 

Två personer sitter bakom varandra. Även inuti bilen har formgivarna haft en viktig roll. Kravet var att få ner vikten med 75 procent jämfört med andra bilar – och därigenom kunna hålla batterivolymen nere.

 

Köparna av en Uniti har sina rötter i iPhone. De knappar in en adress på skärmen och låter sedan bilen ta dem dit.

 

Lewis Horne är vd för den nya bilfabriken Uniti.

 

 

 

 

Senaste nytt

Åtta45 förvärvar bokbinderi

Koncernen fortsätter sin förvärvsresa.

Lagbild-2048x1332
Åtta45 förvärvar bokbinderi

Agfa utvidgar Anapurna Ciervo-familjen med mindre modeller

Agfa utökar sin Anapurna Ciervo-familj med den nya Ciervo H2050-modellen

AnapurnaCiervo_H2050 (1)
Agfa utvidgar Anapurna Ciervo-familjen med mindre modeller

US-AB gör investeringar i nya pressar, DTF och efterbehandling

Tryckeriet US-AB satsar på DTF-tryck med sin nya maskin från InkTec. De har också uppgraderat maskinparken med två nya Ricohpressar och en falsmaskin.

US-ABDSC_9620
US-AB gör investeringar i nya pressar, DTF och efterbehandling

Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG.

guldagget
Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Läs vidare

Åtta45 förvärvar bokbinderi

Koncernen fortsätter sin förvärvsresa.

Lagbild-2048x1332
Åtta45 förvärvar bokbinderi

Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG.

guldagget
Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Tufft läge för svensk skogsindustri

Kombinationen av höga kostnader och låg efterfrågan går hårt åt svenska sågverk, massa- och pappersproducenter.

skogen
Tufft läge för svensk skogsindustri

Det här bjuder vi på i nya Sign&Print!

Sign&Print nummer 580 är här! Den nya tidningen innehåller bland annat din guide till Fespa i Berlin i maj.

IMG_1669
Det här bjuder vi på i nya Sign&Print!