CA Andersson växer med Printfabriken

Printfabrikens vd och ägare Stefan Åkesson och Olle Sterner, vd och ägare på CA Andersson & Co gläds åt det nya samarbetet.

CA Andersson & Co växer genom att förvärva Printfabriken i Karlskrona.

– Ett värdefullt och välkommet tillskott till vår verksamhet, säger CA Anderssons vd och ägare Olle Sterner om Karlskronatryckeriet.

Printfabriken startade 1999 och är ett tryckeri med ett tjugotal anställda och en årlig omsättning på runt 40 miljoner kronor. Tryckeriet, som nu förvärvas av CA Andersson & Co, har en stor erfarenhet och intressanta relationer, enligt CA Anderssons vd och ägare Olle Sterner.

– Det här är ett sätt att förädla sin verksamhet. Det följer vår plan att bli bredare och nå nya marknader som leder till nya synergier. Det är något vi gjort under tio år, säger Olle Sterner.

För CA Andersson innebär förvärvet såväl ökad kapacitet som utökad geografisk närvaro. Sedan tidigare finns CA Andersson i Malmö, Göteborg, Simrishamn, Ystad och Örebro – och i samband med förvärvet etableras företagets One Stop Shop-modell även i Karlskrona. En modell som innebär att tillhandahålla kompetens och resurser för att hjälpa kunder med olika kommunikationslösningar. Från idé och strategi till produktion, såväl digitalt som analogt. Från tryck, webb, displaymaterial, design, crossmedia och direktmarknadsföring, till lager, e-handelslösningar, distribution och logistik.

– Vår arbetsmodell är ju smått unik i branschen idag. Många tryckerier har försökt att integrera grafisk produktion och kreativa tjänster i sitt erbjudande, men få har lyckats. Med tanke på vår tillväxt vågar vi påstå att vi är på rätt väg, berättar Olle Sterner.

Verksamheterna kommer framöver behålla både namn och inriktning likt tidigare. Skillnaden blir att övertagandet av Printfabriken blir ytterligare ett steg i att vässa CA Anderssons erbjudande. Samtidigt får Printfabrikens befintliga kunder tillgång till alla CA Anderssons tjänster. Positivt för båda parter, enligt Sterner:

– Absolut, det här gör oss till en kraft att räkna med, en ännu starkare och mer komplett samarbetspartner.

Stefan Åkesson, vd och ägare på Printfabriken, instämmer:

– Förr eller senare kommer varje verksamhet till en punkt där man behöver växa för att komma vidare. Nu får vi möjlighet att göra det under CA Anderssons paraply – och det känns kanonbra.

I samband med förvärvet väljer man att installera en åttafärgs Komori-tryckpress i Karlskrona som förväntas vara på plats vid årsskiftet.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Så kan förlagsbranschen bli lönsam

400 internationella förläggare, boktryckare, bokdistributörer och branschinfluencers samlades för att diskutera ämnet intelligent tillväxt. I Canons kundupplevelsecenter lyftes bland annat vikten av datauppgifter fram, och hur bokförläggare kan införa en affärsmodell för print on-demand med digitala utskriftslösningar.

Publicerat av: