Investeringspaket för finpapper

Arctic Paper pumpar in 10 miljoner euro för att öka kapaciteten på sitt största pappersbruk.

– Vi har en stark tro på framtiden och ser affärsmöjligheter i lönsamma segment på finpappersmarknaden, säger vd:n Per Skoglund. 

Papperstillverkaren Arctic Paper siktar på att öka kapaciteten på finpapper på sitt största pappersbruk, beläget i polska Kostrzyn. Omkring 10 miljoner euro investeras vilket förväntas öka produktionen från dagens 285 000 ton finpapper till omkring 315 000 ton. En ökning med cirka 10 procent. Arctic Paper Kostrzyn tillverkar obestruket, träfritt papper under märket Amber.

Målet är att alla bitar i investeringsprojektet ska vara på plats under mitten av 2019. Förutom att öka resurs- och driftseffektiviten på det polska bruket ser Arctic Paper även att satsningen kommer stärka koncernens produkter och ekonomiska resultat i framtiden. Per Skoglund, vd på Arctic paper säger i ett pressmeddelande:

– Vi har en stark tro på framtiden och ser affärsmöjligheter i lönsamma segment på finpappersmarknaden. Med investeringen i Arctic Paper Kostrzyn stärker vi kapaciteten och effektiviteten ytterligare på vårt största pappersbruk för att ännu bättre kunna betjäna våra kunder.

Investeringen på runt 10 miljoner euro är tänkt att finansieras med medel från investeringslån från European Bank for Reconstruction and Development (EBRD).

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Grafisk lärobok – nu med Clickable Paper

Introduction to Graphic Communication släpps i en ny uppdaterad utgåva – denna gång med Ricohs Clickable Paper.

– Boken täcker in de flesta ämnen inom grafisk kommunikation – från äldre tekniker med mycket spännande historia till färghantering och olika tryckprocesser, säger Erik Barö på Ricoh.

Publicerat av: 

”Vi vill kittla de mer kreativa kreatörerna”

PÅ Media installerar en sjufärgs digital offsetpress för att kunna göra effektfulla tryck på substrat ända upp till 600 mikron.
– Vi vill kittla de mer kreativa kreatörerna och att ge övriga kunder möjlighet att göra mer spännande trycksaker, säger Thomas Pall, vd för PÅ Media. 

Publicerat av: