Ny färgserie för offsettryck

Enligt Sun Chemical ska de nya uv-färgerna förbättra tryckets hållbarhet. Bilden har inget samband med den nya färgserien.

Sun Chemical levererar nya uv-tryckfärger som enligt tillverkaren ska underlätta för varumärkesägare. 

Färgtillverkaren Sun Chemical lanserar en uv-tryckfärgsserie för offsettryck. Serien heter SunCure Aspire UV och har enligt tillverkaren en färgtransparens som kan skapa livfulla grafiska effekter på metall-, linsformade och tredimensionella kartonglager. Tryckfärgerna kan användas för premiumförpackningar, till exempelvis parfymer, kosmetika och läkemedel.

Enligt tillverkaren är tryckfärgens styrka bland annat dess överföring till substratet, ett brett vattenfönster och en hög pigmentstyrka. De nya färgerna ska även innebära en förenkling för varumärkesägaren i tillsättandet av en korrekt fotoinitiator – det ämne som väljs ut och tillsätts i den kemiska reaktion som sker när trycket härdas, som i sin tur kan förbättra tryckets kvalitet.

Tillverkaren erbjuder tryckfärgerna i en komplett serie av färger som ska fylla samtliga behov av spotfärger samt ISO-färgkraven för GRACoL G7-applikationer.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Skapar dokument – från rådata till godkänt korrektur

EBI erbjuder lösningar med målet att effektivisera grafisk produktion. Nu lägger de in en högre växel för att automatisera trycksaksproduktioner och förenkla för företag att skapa produktionsklara dokument, hela vägen från kundens datakälla till godkänt korrektur. En intäktskälla som den grafiska branschen har missat, menar Adim Lundin på EBI.

Publicerat av: 

Världspremiär för Ricoh och Watkiss

Engelska Watkiss har byggt en online sadelhäft och trekniv till Ricohs flaggskepp – 135-sidors maskinen ProC 9210. Under tre år har Watkiss arbetat med att få fram den här maskinen, som är beräknad att hålla åtminstone två generationer laserskrivare. Så när skrivaren efter fyra-fem år pensioneras, så kopplas en ny maskin till Watkiss.

Publicerat av: 

Säljer för 300 miljoner om året – men har inga egna direktkunder

På väg hem från Norge kom Patrik Sjölin på det nya namnet Addbrand. Han stannade bilen, googlade och saken var klar. Namnet Kuvertteamet gick i graven och ersattes i höstas av ett namn som tål att växa med och som fungerar i alla nordiska länder.

Publicerat av: