Utsikter för grafiska filmer och folier

Konferensen AWA Pressure-Sensitive Graphic Films samlade aktörer som arbetar med fordonsdekor, signage, byggnads- och inredningsdekor och skylttillverkning. Deltagarna på plats fick en uppdatering och lektion i hur global marknadsutveckling och teknik kopplas till innovationer och utmaningar i industrin. Tillväxtvolymer väntas för storformatstryck med vattenbaserat bläck i ett pass och material som filmer och folier.

Sami Mulari är chef för marknadsundersökningar och konsultverksamhet på AWA Alexander Associates.

Sami Mulari är chef för marknadsundersökningar och konsultverksamhet på AWA Alexander Associates – erkänd för sitt industriella fokus och kunskap kring specialpapper, filmer och folier, förpackningar, tryck, bestrykningsmaterial och konverteringssektorn.

Malari redogjorde under konferensen för hur prognoserna ser ut för det grafiska segmentet inom filmer och folier. Något som han menar kommer att öka globalt med 6 procent fram till och med 2019. De största tillväxtvolymerna kommer finnas i Asien med 8,3 procent årligen. Inomhusdekor och varumärkesapplikationer tar fortsatt den största procentandelen. Störst uppsving får däremot sektorn inom fordonsdekor. Där ser ökningen ut att bli så mycket som 8,5 procent fram till 2019. Även utomhusgrafik på byggnadsfasader och arkitektur har en positiv utveckling och uppskattas växa med 7 procent till 2019. Båda dessa marknader innefattar gjuten kalendrerad polymervinyl och icke-PVC baserade filmer beroende på vilken typ av livslängd och material som önskas.

Storformat i förändring

Steve Urmano, chef för affärsområdet storformat hos InfoTrends äntrade sedan scenen och redogjorde för möjligheterna inom tryckkänsliga material för storformatstryck. Det här är en marknad där tillväxt utan tvekan drivs av nya applikationer och tekniker, berättade han.

Vidare tog han upp anledningarna till varför några av dagens mest livliga grafikmarknader avseende storformat möjliggörs av dels den växande, dels den redan tillgängliga bildtekniken. Men även tack vare additiv tillverkning – direkt till produkt. Dessa nya applikationer inkluderar bland annat textilier, tapeter och dryckesbehållare i plast till den så kallade on-the-go-marknaden där man kanske äter eller dricker något i farten.

Utskrifter med vattenbaserade bläck i ett pass är det absolut snabbast växande området. Prognosen visar en tillväxtökning globalt om 14 procent fram till 2021. Bakgrunden är de höga produktionshastigheterna och den goda bildkvaliteten som ges. Emellertid finns det begränsningar med bläckstråletekniken när det gäller urvalet av substrat och bilders livslängd.

Latexutskrifter av slitstarka etiketter, signage, och textilier förväntas få en genomsnittlig årlig tillväxttakt om 10,3 procent i Nordamerika tack vare det stora materialutbudet. Av alla trycktekniker har flatbäddsskrivare med uv- och bläckstråleteknik visat sig vara de mest mångfacetterade. Tekniken kan användas på substrat som sträcker sig från metall, wellpapp, tyger trä och membranpaneler.

Formsprutning av termoplastisk polyuretan

Nästa ämne som avhandlades på seminariet var polyuretanfilmers egenskaper och applikationerna de täcker. Marknadsföringschef Steve Smith på SWM International berättade om kemin bakom alifatiska kolväten i termoplastiska polyuretaner. Något som har använts i över 20 år för att skydda lacken på bilar från hack och repor. Fördelar med dess blockerande uv-ljusskydd är även idealiska när det gäller att skydda ytor på tryckta produkter och etiketter. De erbjuder uv-stabilitet och bibehåller bilders kvalitet och lyster. De är självläkande, även när de utsätts för påfrestningar från väder och vind. Steve Smith bedömer att TPU-lamineringar bör användas specifikt för grafiska applikationer där det ställs högst krav på bildernas kvalitet, färgstabilitet, bildlyster och att bilder inte ska gulna med tiden. Det avser horisontell applicering av digitaltryckt media eller lamineringsfilmer, i miljöer med starkt ihållande solljus, och applicering på ojämna ytor är förekommande.

Konferensen hölls i New Orleans, USA, den 9 oktober i fjol.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Så kan förlagsbranschen bli lönsam

400 internationella förläggare, boktryckare, bokdistributörer och branschinfluencers samlades för att diskutera ämnet intelligent tillväxt. I Canons kundupplevelsecenter lyftes bland annat vikten av datauppgifter fram, och hur bokförläggare kan införa en affärsmodell för print on-demand med digitala utskriftslösningar.

Publicerat av: