TMG sluter cirkeln med ny tryckpress

PUBLICERAD: 24 januari 2018
UPPDATERAD: 24 januari
Mattias Bjursell, vice vd på TMG Tabergs, Michael Thorstensson, försäljningschef på Ewotech och Mikael Lind, vd på TMG Tabergs.

Förra året startade TMG-koncernen arbetet med att byta ut befintliga tryckpressar mot tryckpressar med uv-led. Anledningen? Att öka tryckeriets kapacitet. I år görs ytterligare investeringar för att ställa om till den mer moderna uv-tekniken.

I TMG Taberg, vars tryckeri är placerat utanför Jönköping, byts snart den sista äldre offset-pressen ut mot en press som använder led-uv, en RMGT 920. Detta innebär att alla produktionsorter som finns inom koncernen i framtiden kommer att ha led-uv teknik installerad. Enligt Mikael Lind, TMG Tabergs vd, är den senaste investeringen det bästa beslutet för tryckeriet.

Den nya tryckpressen är modellen RMGT 920 och har ett format på 920 x 640 millimeter.

– Vi behöver den kapacitet som maskinen kan erbjuda. Framför allt kommer vi kunna minska våra ledtider och få fram sakerna snabbare, säger Mikael Lind.

Efter ett tidigare välfungerande samarbete med tryckpressleverantören Ewotech, fick det bli deras uppgift att ersätta den gamla offset-pressen. Valet av den nya tryckpressen föll sig dessutom naturligt efter en tids urval och utvärderingar.

– Då majoriteten av produkterna våra kunder beställer passar in på pappersformatet 90 x 64 så var det ganska naturligt att rikta blickarna på en maskin som hanterar merparten av de jobb våra kunder efterfrågar, säger Mikael Lind och TMG Tabergs vice vd Mattias Bjursell, TMG Tabergs i ett pressmeddelande.

Förutom minskade ledtider och möjlighet att trycka på ett flertal olika material ser Mikael Lind dessutom en förändring till det bättre, för de som arbetar i tryckhallen.

– För produktionen innebär det att vi helt enkelt har fått en bättre maskin i tryckhallen. För bokbindarna är det en stor skillnad i deras arbete då arken redan är torra när de tar emot dem. Som de själva säger så slipper de tvätta händerna hela tiden, säger Mikael Lind.

Den nya maskinen kommer installeras i maj/juni i år och sluter koncernens cirkel av  tryckpressar med uv-led.

Läs vidare

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Canon inför Drupa: ”Nu kommer ju allt!”

Canon presenterar teknik- och affärsinnovationer på Drupa och har en lång rad nya skrivare att visa upp.
Matteus-Celinski

Swissqprint visar hela produktlinjen

Mycket vatten har flutit under broarna sedan Drupa arrangerades senast för åtta år sedan. Swissqprint, som har sitt huvudkontor vid Rhens västra sida i Schweiz, kommer på årets mässa att visa de innovationer som utvecklats under de åren.
swissqprint-fespa

Plockmatic firar jämnt med all time high

I år är det 50 år sedan Plockmatic startades. Sedan dess har företag växt till en stor global spelare inom dokumenthantering med en bred produktportfölj. Sign&Print har intervjuat vd:n Jan Marstorp om den resan och vägen framåt.
Plockmatic kollage

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)