torsdag 21. januari – vecka 3
Mattias Bjursell, vice vd på TMG Tabergs, Michael Thorstensson, försäljningschef på Ewotech och Mikael Lind, vd på TMG Tabergs.
Förra året startade TMG-koncernen arbetet med att byta ut befintliga tryckpressar mot tryckpressar med uv-led. Anledningen? Att öka tryckeriets kapacitet. I år görs ytterligare investeringar för att ställa om till den mer moderna uv-tekniken.
I TMG Taberg, vars tryckeri är placerat utanför Jönköping, byts snart den sista äldre offset-pressen ut mot en press som använder led-uv, en RMGT 920. Detta innebär att alla produktionsorter som finns inom koncernen i framtiden kommer att ha led-uv teknik installerad. Enligt Mikael Lind, TMG Tabergs vd, är den senaste investeringen det bästa beslutet för tryckeriet.
Den nya tryckpressen är modellen RMGT 920 och har ett format på 920 x 640 millimeter.
– Vi behöver den kapacitet som maskinen kan erbjuda. Framför allt kommer vi kunna minska våra ledtider och få fram sakerna snabbare, säger Mikael Lind.
Efter ett tidigare välfungerande samarbete med tryckpressleverantören Ewotech, fick det bli deras uppgift att ersätta den gamla offset-pressen. Valet av den nya tryckpressen föll sig dessutom naturligt efter en tids urval och utvärderingar.
– Då majoriteten av produkterna våra kunder beställer passar in på pappersformatet 90 x 64 så var det ganska naturligt att rikta blickarna på en maskin som hanterar merparten av de jobb våra kunder efterfrågar, säger Mikael Lind och TMG Tabergs vice vd Mattias Bjursell, TMG Tabergs i ett pressmeddelande.
Förutom minskade ledtider och möjlighet att trycka på ett flertal olika material ser Mikael Lind dessutom en förändring till det bättre, för de som arbetar i tryckhallen.
– För produktionen innebär det att vi helt enkelt har fått en bättre maskin i tryckhallen. För bokbindarna är det en stor skillnad i deras arbete då arken redan är torra när de tar emot dem. Som de själva säger så slipper de tvätta händerna hela tiden, säger Mikael Lind.
Den nya maskinen kommer installeras i maj/juni i år och sluter koncernens cirkel av tryckpressar med uv-led.
Boråsföretaget Lamina System har nischat sig på efterbearbetning inom signbranschen. Företaget vill med hjälp av sina produkter minska andelen manuella arbetsmoment och istället göra dem semi- eller helautomatiska.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 20. januari, 2021
Våren 2019 investerade Brand Factory i Linköping i ett Zünd G3-skärbord. Nu har företaget även köpt in ett Zünd-bord till fabriken i Farsta. Efter ett minst sagt annorlunda år ser man ljust på framtiden.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 20. januari, 2021
Den franska materialtillverkaren Hexis släpper en ny folie anpassad för digitaltryck. Den har utrustats med ett transparent och tryckkänsligt akrylatlim som ger över 99 procents opacitet, enligt företaget.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 19. januari, 2021
Ricoh öppnar för att deras printhuvuden kan använda Farbenpunkts nya textilbläck, PeractoJet. Ett sätt att nå den attraktiva marknaden för digitalt textiltryck – och reducera miljöpåverkan markant.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 18. januari, 2021
Nya maskiner, mjukvaror och efterbehandlingslösningar. Det blir den röda tråden när Konica Minolta laddar inför Sign&Print Connect:
– Vi kommer fortsätta med det vi gjorde på förra Sign&Print Scandinavia där vi slog på stora trumman – att vi är så mycket mer, säger affärsområdeschef Roy Spennare.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 15. januari, 2021
Tryckeribranschen kan göra mer än kommersiella jobb, förpackningar eller affischer i storformat. Tryckt elektronik är en miljardindustri och blir alltmer i fokus, särskilt tryckta och flexibla sensorer. Sign&Print frågar Matthew Dyson, teknikanalytiker på ID Tech Ex, om vilka tryckeriföretag som skulle kunna dra nytta av denna utveckling, och vilken kunskap som krävs.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 15. januari, 2021
Oki har vässat sin affärsstrategi och lagt fokus på utvalda trycklösningar, flera för det grafiska segmentet. På Sign&Print Connect visas lösningar inom tre huvudsakliga områden.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 14. januari, 2021
Färgtillverkaren Marabu lanserar nu världens första vattenbaserade färg för tampongtryckning. Ett miljövänligare och nästintill luktfritt alternativ. Tidigare har branschen helt dominerats av lösningsmedelsbaserade färger.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 14. januari, 2021
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige