”Big Five” i offline-marketing stod sig under 2017

”Big Five” för offline-marketing, baseras på en analys av onlinetryckeriet Onlineprinters: flyers, affischer, foldrar, visitkort och brevpapper. (Copyright: Onlineprinters GmbH)

Tyska nättryckeriet Onlineprinters har analyserat marknaden och kommit fram till att ”The Big Five” i reklamsammanhang står sig: flyers, affischer, foldrar, visitkort och brevpapper. I sin sammanfattning av 2017 konstaterar också företaget att de än en gång haft en tvåsiffrig omsättningsökning.

I onlinevarukorgarna hos Onlineprinters-kunderna hamnade under 2017 populära reklamklassiker: flyers, affischer, foldrar, visitkort och brevpapper.

– Trots flyttning av reklam inom onlinemedia, kan tryckta reklammaterial liksom tidigare inte bortses från företagets marketing-mix. Hur mycket potential som finns i detta, visar redan vår tvåsiffriga omsättningsökning, säger Christian Würst, direktör – Chief Commercial Officer (CCO) hos Onlineprinters. Från utvärderade data framgår, att branscher som gastronomi samt hantverk och speciellt den mycket framgångsrika byggbranschen liksom tidigare använder flyers som reklammaterial i stor omfattning.

Trenden går mot mindre upplagor

Kunder som beställer flyers, kräver i genomsnitt 5000 styck, den största upplagan för ett enskilt uppdrag låg på 800 000 flyers.

– I trenden ligger dock mindre upplagor, på så sätt kan man till exempel göra tidsbegränsade kampanjer och evenemang samt riktiga in sig mot små målgrupper.”, konstaterar Würst och tillägger:

– Som mest sjönk den genomsnittliga upplagan för flyers, den minskade med cirka tio procent. Samtidigt ökade antal uppdrag starkt i detta segment. Kunder är idag beredda, att betala mera för snabbare produktion och leverans. Kunderna tycker även det är värt att betala extra för förädlingsalternativ och extra tjänster. Vid alternativet ”buntning” förpackar vi till exempel på begäran exakt 100 flyers. Fördelen är, att det blir mycket lättare att dela upp i olika mottagarkategorier.”

Varaktiga reklamprodukter, perfekt för liten reklambudget

Utan klassiker som visitkort, brevpapper och flyers klarar sig i den digitaliserade tidsåldern varken företag, småföretagare eller självständiga. Särskilt den sistnämnda har ofta en mycket liten reklambudget. Marketing- och försäljningsexperten Christian Würst föreslår:

– Några reklammedel har kunderna hittills för lite på skärmen. Den som bara har en liten reklambudget, men som vill vara permanent på plats förs sina kunder, bör satsa på varaktiga reklammedel. Därtill räknas kalendrar, skrivbordsunderlägg, anteckningsblock men även give-aways, dessa använder kunderna jämförbart under en längre tid och därmed är gåvan under en längre tid i ”synfältet, säger Christian Würst, och tillägger:

– Efter att WLAN och laddare nu för tiden räknas till de mänskliga grundbehoven, ser vi särskilt fram emot att reklammedel som Powerbank har en stor framtid.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Bokens förvandling genom hållbar innovation

Hållbarhet blir allt viktigare för alla aktörer i bokbranschen. Med det ökade fokuset på hållbarhet handlar årets Canon Future Book Forum den 2 december om att främja hållbar innovation i alla delar av förlagsbranschen – från hur böcker produceras, distribueras och är tillgängliga, till deras avtryck i vår vardag.

Publicerat av: 

Från glada gubbar till e-handel

System för att på riktigt kunna e-handla med trycksaker. Och då även komplexa former av förpackning. Det är vad det tyska företaget Cloudlab ägnar sig år. Detta snabbt växande företag – från 50 anställda i våras till 75 nu – används av de tyska nättryckerierna, samt tryckerier runt om i världen och sedan en tid tillbaka också på flera platser i Skandinavien.

Publicerat av: 

De demonstrerar komplett förpackningsflöde

Etiketter och förpackningar är två tillväxtområden inom den grafiska branschen. Konica Minolta har sammanställt några förslag på hur tryckerier kan ta del av den positiva utvecklingen, inte bara med en digital etikettskrivare, utan en komplett lösning för att producera etiketter och förpackningar i korta serier.

Publicerat av: 

Ny studie: Så upplever företag hållbarhetsarbetet

56 procent av tillfrågade europeiska företag upplever det som kämpigt att göra gröna investeringar eftersom andra affärsproblem ses som mer krävande. Och bara en tredjedel av företagens chefer ser den digitala transformationen som en möjliggörare för mer hållbara affärsmetoder. Det framgår i en ny Ricoh-studie.

Publicerat av: 

Canon sätter standard för CAD-utskrifter

Canons nya storformatsskrivare för CAD-ritningar och affischutskrifter i färg täpper till luckan tillverkaren haft när det gäller att nå kunder i låg- och mellansegmentet.
– Man har tagit de bästa bitarna från Canons produktionsperspektiv och gjort det i en ny smidig kompakt lösning. Den här kommer vi definitivt se mer av på marknaden i sitt segment, säger Matteus Celinski, Sverigechef hos Canon.

Publicerat av: