Lovande siffror när två tryckerier blir ett

PUBLICERAD: 29 januari 2018
UPPDATERAD: 29 januari

Stema och Responstryck slog ihop sina påsar på allvar vid årsskiftet. Företagens sista bokslut på egna ben innan fusionen blev verklighet ger en hint om framtiden.

Nyligen släpptes Responstryck AB och Stema Specialtryck AB:s årsredovisningar för räkenskapsåret 2016/2017. I år kanske något extra intressanta, med tanke på den fusion av företagen som blev verklighet vid årsskiftet. Responstryck redovisar en omsättning om 71,3 miljoner kronor. Året innan omsatte företaget 44,9 miljoner. Den dramatiska förändringen kan förklaras av att bolagets årsredovisning anpassats till Stemas räkenskapsår, vilket gör att senaste räkenskapsåret omfattar 18 månader. En överslagsräkning beräknat på tolv månader skulle ge en omsättning på 47,5 miljoner, vilket fortfarande visar en ökning med 2,6 miljoner. Rörelseresultatet sett över räkenskapsåren visar en ökning från 1,5 miljoner till 3,7 miljoner kronor (18 månader).

Stema Specialtryck AB gick som tåget innan fusionen med en omsättning på 60,6 miljoner. En ökning från föregående årets 51 miljoner. Detta är bolagets största ökning om man ser till de senaste fyra räkenskapsåren. Rörelseresultatet sjönk med närmare en miljon till runt 2,7 miljoner kronor. Responstryck redovisar ett resultat efter skatt på 2,6 miljoner, och Stema 2,2 miljoner. Nästa år förväntas de enligt bolagens styrning ha en gemensam omsättning på över 100 miljoner.

Företagen kom överens om sammanslagningen i oktober 2016, och går alltså numera under namnet Stema Specialtryck AB.

Läs vidare

Anmäl dig till "Wrap & Remix by Antalis"

Antalis Wrap & Remix 2025 – Tävlingssuccén är tillbaka med 70-talsanda och kreativa utmaningar!

Composition-combi-buggy

Epson förvärvar Fiery – accelererar digitaliseringen

Epson förvärvar amerikanska Fiery som är experter på digitala front-end-lösningar och arbetsflödeslösningar för tryckbranschen.

HeroBannerDifferenceV2_2-e1701283123527

Här är de nominerade till Svenska skyltpriset

Ljusreklamförbundet har presenterar de tävlande.

1723463846374

Flexa utlovar innovativa lösningar

Flexa deltar på Drupa 2024 för första gången. Det italienska företaget ska visa innovativa lösningar inom skärning, laminering och rullskärning.

Easy-plus

Senaste nytt

Summa lanserar vinylskärare för DTF

Summa lanserar en vinylskärare för Direct to to film-applikationer. Den är speciellt byggd för att förhindra repor och rullmärken som kan uppstå vid transport av PET-film.

S-Class-3-TC75-DTF.27

”Ett skyltfönster för att få fler att upptäcka Addbrand”

Addbrand har som ambition att vara Nordens bästa grossist på papper, kuvert, lätt emballage och grafiska tillbehör. På Sign, Print & Promotion, 19–20 mars i Oslo, visar de ett urval av sin breda produktportfölj.

Addbrand kollage

Lundbergs grafiska lämnar över Komori till ny återförsäljare

De tar över distributionen för märket.

Kenneth-Nielsen

Agfa lanserar kompakt skrivare i Anapurna Ciervo-serien

Agfa utökar med en kompakt, men ändå mångsidig, maskin.

Anapurna-Ciervo-H2500_PR