Så ser medieinvesteringarna ut 2017

Av hela mediekakan på 37,7 miljarder kronor, står internet för första gången för mer än hälften av investeringarna.

Medieinvesteringarna under 2017 talar sitt tydliga språk: digital annonsering dominerar. Det visar sig dock att radio, bio och utomhusreklam tar en allt större bit av mediekakan än tidigare. 

IRM, Institutet för reklam- och mediestatistik, släppte nyligen sin kvartalsrapport som visar hur medieinvesteringarna fördelats under 2017. Totalt rör det sig om 37,7 miljarder kronor i olika reklamintäkter för olika medier. Största delen av potten tar digitala annonsinvesteringar hem, med dryga 51 procent, vilket motsvarar 19,2 miljarder kronor.

Madeleine Thor, vd IRM.

– Under det gångna året passerades en milstolpe då investering i internetannonsering för första gången utgör mer än hälften av samlad medieinvestering på årsbasis, säger IRM:s vd Madeleine Thor.

Tre områden som ökat under 2017 är radio, bio och utomhusreklam. Trots att tv de senaste åren har haft en negativ och nedåtgående trend, har även denna kategori ökat något. Tryckta nyhetsmedier hamnar på en tredjeplats, med direktreklam efter sig.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Grafisk lärobok – nu med Clickable Paper

Introduction to Graphic Communication släpps i en ny uppdaterad utgåva – denna gång med Ricohs Clickable Paper.

– Boken täcker in de flesta ämnen inom grafisk kommunikation – från äldre tekniker med mycket spännande historia till färghantering och olika tryckprocesser, säger Erik Barö på Ricoh.

Publicerat av: 

”Vi vill kittla de mer kreativa kreatörerna”

PÅ Media installerar en sjufärgs digital offsetpress för att kunna göra effektfulla tryck på substrat ända upp till 600 mikron.
– Vi vill kittla de mer kreativa kreatörerna och att ge övriga kunder möjlighet att göra mer spännande trycksaker, säger Thomas Pall, vd för PÅ Media. 

Publicerat av: