Så ser medieinvesteringarna ut 2017

PUBLICERAD: 21 februari 2018
UPPDATERAD: 14 november
Av hela mediekakan på 37,7 miljarder kronor, står internet för första gången för mer än hälften av investeringarna.

Medieinvesteringarna under 2017 talar sitt tydliga språk: digital annonsering dominerar. Det visar sig dock att radio, bio och utomhusreklam tar en allt större bit av mediekakan än tidigare. 

IRM, Institutet för reklam- och mediestatistik, släppte nyligen sin kvartalsrapport som visar hur medieinvesteringarna fördelats under 2017. Totalt rör det sig om 37,7 miljarder kronor i olika reklamintäkter för olika medier. Största delen av potten tar digitala annonsinvesteringar hem, med dryga 51 procent, vilket motsvarar 19,2 miljarder kronor.

Madeleine Thor, vd IRM.

– Under det gångna året passerades en milstolpe då investering i internetannonsering för första gången utgör mer än hälften av samlad medieinvestering på årsbasis, säger IRM:s vd Madeleine Thor.

Tre områden som ökat under 2017 är radio, bio och utomhusreklam. Trots att tv de senaste åren har haft en negativ och nedåtgående trend, har även denna kategori ökat något. Tryckta nyhetsmedier hamnar på en tredjeplats, med direktreklam efter sig.

 

Senaste nytt

Fujifilm lanserar single pass-lösning för storformat

Fujifilm är tillbaka på FESPA och visar upp sina senaste lösningar för storformatutskrifter.

FUJ16_HS3000
Fujifilm lanserar single pass-lösning för storformat

Spandex om framtidens textillösningar för tryck

Spandex anordnar ett kostnadsfritt webbinarium om Framtidens textillösningar för tryck. I fokus står bland annat frågor som kommande trender och hållbarhet.

1000x500px-S&P-artikel-webinar
Spandex om framtidens textillösningar för tryck

Epson avtäcker ny skyltskrivare

Tillverkaren satsar på personalisering och mer hållbart textiltryck på Fespa. De kommer också avtäcka en helt ny skyltproduktionsskrivare.

SC9100
Epson avtäcker ny skyltskrivare

Nio tips på vad du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står för dörren och det är alltid spännande att se i vilken riktning leverantörerna har valt för att styra sin utveckling. Sign&Print har plockat ut nio intressanta nyheter på årets mässa.

Fespa kollage
Nio tips på vad du kan se på Fespa

Läs vidare

Fujifilm lanserar single pass-lösning för storformat

Fujifilm är tillbaka på FESPA och visar upp sina senaste lösningar för storformatutskrifter.

FUJ16_HS3000
Fujifilm lanserar single pass-lösning för storformat

Spandex om framtidens textillösningar för tryck

Spandex anordnar ett kostnadsfritt webbinarium om Framtidens textillösningar för tryck. I fokus står bland annat frågor som kommande trender och hållbarhet.

1000x500px-S&P-artikel-webinar
Spandex om framtidens textillösningar för tryck

Åtta45 förvärvar bokbinderi

Koncernen fortsätter sin förvärvsresa.

Lagbild-2048x1332
Åtta45 förvärvar bokbinderi

Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG.

guldagget
Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning