Så ser medieinvesteringarna ut 2017

Av hela mediekakan på 37,7 miljarder kronor, står internet för första gången för mer än hälften av investeringarna.

Medieinvesteringarna under 2017 talar sitt tydliga språk: digital annonsering dominerar. Det visar sig dock att radio, bio och utomhusreklam tar en allt större bit av mediekakan än tidigare. 

IRM, Institutet för reklam- och mediestatistik, släppte nyligen sin kvartalsrapport som visar hur medieinvesteringarna fördelats under 2017. Totalt rör det sig om 37,7 miljarder kronor i olika reklamintäkter för olika medier. Största delen av potten tar digitala annonsinvesteringar hem, med dryga 51 procent, vilket motsvarar 19,2 miljarder kronor.

Madeleine Thor, vd IRM.

– Under det gångna året passerades en milstolpe då investering i internetannonsering för första gången utgör mer än hälften av samlad medieinvestering på årsbasis, säger IRM:s vd Madeleine Thor.

Tre områden som ökat under 2017 är radio, bio och utomhusreklam. Trots att tv de senaste åren har haft en negativ och nedåtgående trend, har även denna kategori ökat något. Tryckta nyhetsmedier hamnar på en tredjeplats, med direktreklam efter sig.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Epson fixar många tröjor och tyger

Epson har sina rötter i att göra skrivare för fotografer. Därför var man tidigt ute med extra färger som grått och ljusare varianter av cyan och magenta. Allt för att återge färgerna så precist som möjligt. Nu kommer en ny skrivare med en bredd på 160 centimeter och kapacitet att trycka åtskilliga meter i timmen.

Publicerat av: