
Medieinvesteringarna under 2017 talar sitt tydliga språk: digital annonsering dominerar. Det visar sig dock att radio, bio och utomhusreklam tar en allt större bit av mediekakan än tidigare.
IRM, Institutet för reklam- och mediestatistik, släppte nyligen sin kvartalsrapport som visar hur medieinvesteringarna fördelats under 2017. Totalt rör det sig om 37,7 miljarder kronor i olika reklamintäkter för olika medier. Största delen av potten tar digitala annonsinvesteringar hem, med dryga 51 procent, vilket motsvarar 19,2 miljarder kronor.

– Under det gångna året passerades en milstolpe då investering i internetannonsering för första gången utgör mer än hälften av samlad medieinvestering på årsbasis, säger IRM:s vd Madeleine Thor.
Tre områden som ökat under 2017 är radio, bio och utomhusreklam. Trots att tv de senaste åren har haft en negativ och nedåtgående trend, har även denna kategori ökat något. Tryckta nyhetsmedier hamnar på en tredjeplats, med direktreklam efter sig.