
Stibo skrotar nu Sörmland, Graphics, Color Print och alla andra namn som deras tryckerier har. Istället ska alla företag få samma identitet utåt – nämligen Stibo Complete.
Det berättar Sören Henriksen, som är vd i det anrika tryckeri, som har sina rötter i Aarhus Stiftstidende från 1794. I dag har företaget 450 anställda i fyra länder. I Sverige köpte man bland annat Sörmlands Grafiska i Katrineholm medan huvudtryckeriet numera ligger i Horsens, en halvtimme söder om Århus på Jylland. I Skandinavien är de det helt dominerande heatsettryckeriet, även om namnet Stibo Complete ska illustrera att de även har grafisk formgivning, arktryck och digitaltryck i sitt erbjudande.
Stibo Printing Solutions, som bl.a. äger Color Print, Stibo Graphic, Scanprint, Stibo Media och Sörmlands Printing Solutions, samlar all aktivitet under en identitet för alla affärsenheter och över alla landsgränser.
– Namnbytet grundar sig i vår strävan efter att signalera heltäckande kommunikationslösningar i 360 grader. Våra kunder efterfrågar totallösningar som gör skillnad – eller one stop shopping, som man också brukar kalla det. Vi erbjuder hela paketet, och det är det som är grunden för vår nya identitet. Därför har vi valt Stibo Complete som vårt nya, gemensamma namn, säger vd Sören Henriksen.
Tills vidare behåller dotterbolagen sina namn för juridiska ändamål, medan Stibo Complete används i all extern kommunikation. Tillsammans med det nya namnet lanseras en helt ny visuell identitet och kommunikationsplattform i hela Skandinavien.
Namnbytet påverkar inte de två systerbolagen Stibo Systems och CCI Europe, där de senare är en viktig leverantör för framställning av tidningssidor.