”Vi tror stenhårt på tyger”

 

Patrick Nermark säger att det gäller att ligga i framkant för att få kunderna med sig.

Screenbolaget/Realtryck har tagit höjd för framtiden med maskininvesteringar och fler väntas tillkomma inom storformat de närmaste åren.

– Prispress kan vi möta med hög servicegrad, kvalitet och differentierad prissättning, säger Patrick Nermark.

 

Vad har ni gjort de tre senaste åren för att möta en allt tuffare konkurrens?

– Vi har investerat i en ny KBA offsetpress, Rapida 106, och förnyat maskinparken för digitalt storformat och småformat. Vi har satsat på utbildning och är numera 3M MCS certifierade. Vi jobbar hårt och brett med kvalitetsförbättringar genom ISO för både kvalitet och miljö. Vi investerar också i lokalförbättringar för ökad trivsel, säger Patrick Nermark, vd på Realtryck och Screenbolaget.

Varför är det av vikt att vara stora?

– Vi får en bredare kundbas med en blandning av stora och mindre kunder vilket möjliggör en differentierad prissättning. Att vara stor inger också ett visst förtroende gentemot framförallt större kunder, säger Patrick Nermark och tillägger att de är en lokal aktör som arbetar nära kunden eftersom deras marknad i huvudsak finns i Stockholm.

På Screenbolaget/Realtryck, med sina lokaler i Hägersten, satsar man mycket på storformat av textilier för att exempelvis göra uppseendeväckande mässmontrar och utställningsdisplayer.

– Vi tror stenhårt på tyger. Men det är vårt företag och kanske inte gäller hela branschen.

Realtryck har en stor syatelje. Här sitter Helena Strömholm och syr vepor till Rustas senaste kampanj.

Varför?

– För att det känns som om alla som ser tygvåder på en vägg eller i en mässmonter föredrar det intrycket som en tygvägg ger, framför en laminerad bild. Den upplevs helt annorlunda. En stor del av förklaringen är också att våra mässmontrar idag i tyg är väldigt portabla och lätta att sköta.

– Annars tror jag också att digitalt storformat kan öka på alla sorters material – papper, självhäftande, plast och Re-board. Så det kan fortfarande öka.

Vilka utmaningar möter branschen under 2018?

– Fortsatt prispress och möjligen ett tapp av servicenivå mot kunder. En dipp i konjunkturen, vilken hittills ingen förutspått, skulle kunna pressa branschen ytterligare.

Hur tänker du möta detta?

– Prispress kan vi möta med hög servicegrad, kvalitet och differentierad prissättning. Rationalisering i produktion och administration är ständigt aktuellt. Nya produkter är det främst kunder och leverantörer som driver, men med vår produktion så möter vi i stort sett alla nya krav. Nätförsäljning är idag en liten del av vår verksamhet om man bortser från det faktum att allt fler kunder kopplar upp oss mot deras beställningsportaler.

Patrick Nermark säger att det gäller att ligga i framkant för att få kunderna på sin sida.

– Jag tror att för de som inte är med och investerar så kommer det sluta med att de får jobba så mycket hårdare. Det kommer inte hålla i långa loppet. Det kan man se bakåt i tiden på företag som inte investerade i prepress och nya maskiner och digital verksamhet. Idag är det nog enklare att hänga med i utveckling utan att för den delen vara först. Men du kommer till en punkt där du inte kan jobba med sex sju gamla storformatsskrivare om du ska ha en professionell verksamhet.

I huset finns ett showroom där flertalet varianter av mässmontrar och utställningsdisplayer visas upp.

Vilka affärssegment inom storformatsproduktionen tror ni kommer öka respektive minska framöver?

– Interior design (inredningsdesign) kommer att fortsätta öka. I övrigt bör det mesta inom storformat handla om att hålla sina volymer inom respektive segment.

Har ni expansionsplaner och investeringar på gång?

– Under de senaste två åren har vi investerat stort i maskiner och lokaler. Det kommer bli fortsatt investering i utbildning av personal. Och en viss förnyelse av maskinparken på storformatssidan kommer att ske närmaste åren, säger han och tillägger att han tycker att de står sig mycket bra för den produktion och volym de producerar.

Ser ni några helt nya produktområden som växer fram?

Inte helt nya kanske, men interior design och alla typer av led-skärmar som kan ersätta traditionell skyltning ska beaktas, säger Patrick Nermark.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Bokens förvandling genom hållbar innovation

Hållbarhet blir allt viktigare för alla aktörer i bokbranschen. Med det ökade fokuset på hållbarhet handlar årets Canon Future Book Forum den 2 december om att främja hållbar innovation i alla delar av förlagsbranschen – från hur böcker produceras, distribueras och är tillgängliga, till deras avtryck i vår vardag.

Publicerat av: 

Från glada gubbar till e-handel

System för att på riktigt kunna e-handla med trycksaker. Och då även komplexa former av förpackning. Det är vad det tyska företaget Cloudlab ägnar sig år. Detta snabbt växande företag – från 50 anställda i våras till 75 nu – används av de tyska nättryckerierna, samt tryckerier runt om i världen och sedan en tid tillbaka också på flera platser i Skandinavien.

Publicerat av: 

De demonstrerar komplett förpackningsflöde

Etiketter och förpackningar är två tillväxtområden inom den grafiska branschen. Konica Minolta har sammanställt några förslag på hur tryckerier kan ta del av den positiva utvecklingen, inte bara med en digital etikettskrivare, utan en komplett lösning för att producera etiketter och förpackningar i korta serier.

Publicerat av: 

Ny studie: Så upplever företag hållbarhetsarbetet

56 procent av tillfrågade europeiska företag upplever det som kämpigt att göra gröna investeringar eftersom andra affärsproblem ses som mer krävande. Och bara en tredjedel av företagens chefer ser den digitala transformationen som en möjliggörare för mer hållbara affärsmetoder. Det framgår i en ny Ricoh-studie.

Publicerat av: 

Canon sätter standard för CAD-utskrifter

Canons nya storformatsskrivare för CAD-ritningar och affischutskrifter i färg täpper till luckan tillverkaren haft när det gäller att nå kunder i låg- och mellansegmentet.
– Man har tagit de bästa bitarna från Canons produktionsperspektiv och gjort det i en ny smidig kompakt lösning. Den här kommer vi definitivt se mer av på marknaden i sitt segment, säger Matteus Celinski, Sverigechef hos Canon.

Publicerat av: