fredag 1. juli – vecka 26
Ikeas utmaning “Open Innovation Challenges” har efter mer än halva tiden redan genererat en hel del intressanta idéer om smarta etiketter.
– Det har varit ett stort intresse, säger Ikeas Johan Edvardsson.
I december förra året utmanade IKEA olika företag och innovatörer att dela med sig av sina bästa idéer och förslag gällande elektroniska etiketter. Något som Pack Sweden tidigare berättat om. Enligt möbeljätten har utmaningen hittills genererat en hel del intressanta förslag.
– Det har varit ett stort intresse och vi är tacksamma för den fantastiska respons vi har fått. Så här långt är det väldigt blandade nationaliteter som har skickat in bidrag, men bland dessa finns även svenska och nordiska bidrag, säger Johan Edvardsson, strategic dynamic marking program manager för Ikea i Sverige.
Utmaningen avslutas den 31 mars och följs av att förslagen analyseras tekniskt av en extern partner. Därefter påbörjas en intern urvalsprocess där IKEA väljer ut de lösningar som kommer tas vidare till nästa steg. Vad som sker sedan kommer att bestämmas utifrån bidragets inviduella förutsättningar.
– De är intressanta av olika anledningar, men ett bra skäl är när bidraget kombinerar en än bättre kundupplevelse med smartare sätt att jobba. Utmaningen är öppen till 31 mars, så än finns möjligheten att vara med, säger Johan Edvardsson.
Efter 17 år vid rodret lämnar Hasse Paulsson på Tryck och kommunikation i Hammarstrand (TKH) över till nya krafter. Sedan den 1 juni är Jenny Forslind ny ägare och hon hoppas kunna utveckla verksamheten med storformats- och textiltryck.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 28. juni, 2022
Papyrus har utökat sitt papperssortiment Specials som består av en rad annorlunda papper. Alla är tillverkade av råvaror som kan få en att höja på ögonbrynen.
– Vi upplever generellt ett tydligare intresse för alternativa papper, säger Hans Ekelund, försäljningschef på Papyrus.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 26. juni, 2022
Summa förvärvar Valiani för att stärka sin position inom efterbehandlingsutrustning. Båda företagen fortsätter att verka under sina nuvarande företagsnamn och kommer att komplettera varandra för att erbjuda kunderna ett ännu bredare utbud av skärlösningar.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 22. juni, 2022
Deras skyltar kan ses i världsmetropoler som Dubai, Tokyo och Miami. Men det är på hemmaplan i Ängelholm som Kelo är som starkast. Även i kristider tuffar det på som tåget för företaget som gjorde sitt bästa år någonsin mitt under brinnande pandemi.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 16. juni, 2022
Norska Grafisk Digital i Bergen satsar på vattenbaserad arkinkjet och investerar i en Kyocera TASKalfa Pro 15000c. Den nya pressen levereras och installeras av Visutech i slutet av juni.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 15. juni, 2022
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige