Samspel för att utveckla uv-bläck

Alliansen mellan de två företagen innebär ett fokus på att utveckla uv-bläck till applikationer och förpackningar.

Siegwerk och Agfa Graphics gör gemensam sak för att utveckla uv-härdbara bläckfärger för applikationer och förpackningar.  

– Den här överenskommelsen gör att vi flätar samman det bästa av två världar, säger Siegwerks Matthieu Carni.

Det nya kontraktet mellan Agfa Graphics och Siegwerk omfattar bland annat överföring av en lista över varumärkesägare och tillgång till kunskap. Men även immateriella rättigheter och tjänster inom uv-härdbara digitala bläckstråleskrivare för förpacknings- och etikettindustrin.

– Med denna affär tillåter vi Siegwerk att utnyttja vårt starka nätverk med varumärkesägare och utrustningstillverkare såväl som på vår “know-how” och immateriella rättigheter inom området för uv-härdbara färger för förpackningar, säger Tom Cloots, chef på Agfa Graphics.

Båda företagen kommer att arbeta nära varandra för att säkra att kunderna inte störs vid överlåtelse av affärer. För att stödja en smidig övergång kommer Agfa att fortsätta tillverka åt Siegwerks i ett antal månader. Planen med alliansen är att ta fram nya färger och lacker inom uv-bläck. Dessa kommer sedan att tillverkas i Frankrike och bilda en ny produktportfölj av färger för Siegwerk.

– Samtidigt som vi förlitar oss på Agfas existerande starka samarbete med varumärkestillverkare och tillverkare av skrivarhuvuden, kommer vi kunna erbjuda våra marknadsföringsförpackningar och applikationskunskaper till dessa nya partners, säger Matthieu Carni, chef för affärsenheten av bläckstråleskrivare hos Siegwerk.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Grafisk lärobok – nu med Clickable Paper

Introduction to Graphic Communication släpps i en ny uppdaterad utgåva – denna gång med Ricohs Clickable Paper.

– Boken täcker in de flesta ämnen inom grafisk kommunikation – från äldre tekniker med mycket spännande historia till färghantering och olika tryckprocesser, säger Erik Barö på Ricoh.

Publicerat av: 

”Vi vill kittla de mer kreativa kreatörerna”

PÅ Media installerar en sjufärgs digital offsetpress för att kunna göra effektfulla tryck på substrat ända upp till 600 mikron.
– Vi vill kittla de mer kreativa kreatörerna och att ge övriga kunder möjlighet att göra mer spännande trycksaker, säger Thomas Pall, vd för PÅ Media. 

Publicerat av: