Mouvent visar snabb textilskrivare med åtta färger

Storformatskrivaren TX801 kan trycka med åtta färger på en mängd textilier. Snart syns den för första gången i drift på en mässa.

Mouvent meddelar att de kommer visa upp sin nya storformatskrivare för utskrifter av textilier på textilindustrimässan ITM i Istanbul i april. Enligt tillverkaren kan den digitala storformatskrivaren fånga bilder på textilier i upplösningen 2 000 dpi samtidigt som den arbetar snabbt med utskrifterna i flera pass. Samtidigt menar Mouvent att upp till 50 procent av jobben som körs i skrivaren klaras av i utskrifter i ett pass. Det gör att produktiviteten sticker iväg till 200 kvadratmeter per timme – utan att tumma på kvaliteten.

Maskintekniken bygger på företagets egna Mouvent Cluster Technology och Fujifilms Samba-skrivhuvuden handhar bläcket. Åtta färger kan skrivas ut totalt på en rad olika substrat. Stickade- vävda- och fibertyger (Nonwoven) kan skrivas ut med en bredd upp till 1 820 millimeter. Reto Simmen, affärschef på Mouvent ser fram emot att visa upp skrivaren på mässan i Istanbul:

– Den feedback som vi hittills har fått på denna maskinen tyder på  att det är exakt vad marknaden behöver just nu. En mycket pålitlig industriell digital skrivare, som kan skriva ut på en mängd olika substrat till en konkurrenskraftig kostnad. Vi ser fram emot att visa den i drift på ITM.
Mouvent är ett dotterbolag till Bobst,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Grafisk lärobok – nu med Clickable Paper

Introduction to Graphic Communication släpps i en ny uppdaterad utgåva – denna gång med Ricohs Clickable Paper.

– Boken täcker in de flesta ämnen inom grafisk kommunikation – från äldre tekniker med mycket spännande historia till färghantering och olika tryckprocesser, säger Erik Barö på Ricoh.

Publicerat av: 

”Vi vill kittla de mer kreativa kreatörerna”

PÅ Media installerar en sjufärgs digital offsetpress för att kunna göra effektfulla tryck på substrat ända upp till 600 mikron.
– Vi vill kittla de mer kreativa kreatörerna och att ge övriga kunder möjlighet att göra mer spännande trycksaker, säger Thomas Pall, vd för PÅ Media. 

Publicerat av: