Tryckcentrum växer lokalt

Tryckcentrum, med tre expansiva år bakom sig, förvärvar KP-tryck.

Blekingetryckeriet Tryckcentrum med sin anläggning i Torskors satsar på att bli starkare lokalt. I början av mars blev affären klar – Karlskronaföretaget KP-Tryck blir en del i verksamheten.

– Vi kände att KP-Tryck passade bra in i vår befintliga verksamhet. De har en intressant kundstock med väletablerade lokala kunder, säger Tryckcentrums vd Ulf Dunér om förvärvet.

I samband med köpet har Tryckcentrum valt att utöka sina produktionslokaler. Det handlar om ytterligare 100 kvadratmeter, direkt i anslutning till den nuvarande produktionen
i Torskors som kommer tas i drift om två månader. Totala ytan blir 700 kvadratmeter.

Företaget med sina cirka tio heltidsanställda har de senaste åren investerat i både bokbinderi och ny digital tryckteknik. Bland tryckeriets uppdragsgivare finns bland annat Dynapac, Blekinge Tekniska Högskola och Blekingetrafiken. Ulf Duner säger att de har satsat målmedvetet på lokal expansion. Verksamheten har fördubblats de senaste tre åren.

Tryckcentrum har satsat på digitala flöden för kortare ledtider och ökad flexibilitet de senaste åren.

– Det har gått fort de senaste åren. Vi har fått snurr på det digitala flödet vilket gjort oss mer flexibla och leder till kortare ledtider och mindre volymer.

2016 omsatte Tryckcentrum 12,5 miljoner kronor, något som ökat till 17,5 miljoner kronor i senaste årsredovisningen. I nästa bokslut ska de ha ökat ytterligare i omsättning:

– I och med förvärvet siktar vi på runt 20 miljoner kronor, säger Ulf Dunér.

 

Tryckcentrums resa började med starten av Skylt&Dekor 2007 som då enbart producerade bildekor och skyltar. 2012 breddades verksamheten med förvärvet av Tryckcentrum och flera investeringar gjordes sedan för att bredda verksamheten och för att stärka produktportföljen. I dag är de ett digitaltryckeri och helhetsleverantör av grafiska produkter och trycksaker.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Riktigt lyxiga småserier

Ofta kombineras önskan om exklusiva förpackningar med att upplagan är låg. Kanske bara några tusen eller till och med bara några hundra exemplar. Det är en självklarhet att jobbet ska digitaltryckas. Men hur gör jag med efterbehandlingen, när jag gärna vill ha alla de speciella effekterna? Det där som gör förpackningen exklusiv.

Publicerat av: