Tryckcentrum växer lokalt

PUBLICERAD: 23 mars 2018
UPPDATERAD: 23 mars

Tryckcentrum, med tre expansiva år bakom sig, förvärvar KP-tryck.

Blekingetryckeriet Tryckcentrum med sin anläggning i Torskors satsar på att bli starkare lokalt. I början av mars blev affären klar – Karlskronaföretaget KP-Tryck blir en del i verksamheten.

– Vi kände att KP-Tryck passade bra in i vår befintliga verksamhet. De har en intressant kundstock med väletablerade lokala kunder, säger Tryckcentrums vd Ulf Dunér om förvärvet.

I samband med köpet har Tryckcentrum valt att utöka sina produktionslokaler. Det handlar om ytterligare 100 kvadratmeter, direkt i anslutning till den nuvarande produktionen
i Torskors som kommer tas i drift om två månader. Totala ytan blir 700 kvadratmeter.

Företaget med sina cirka tio heltidsanställda har de senaste åren investerat i både bokbinderi och ny digital tryckteknik. Bland tryckeriets uppdragsgivare finns bland annat Dynapac, Blekinge Tekniska Högskola och Blekingetrafiken. Ulf Duner säger att de har satsat målmedvetet på lokal expansion. Verksamheten har fördubblats de senaste tre åren.

Tryckcentrum har satsat på digitala flöden för kortare ledtider och ökad flexibilitet de senaste åren.

– Det har gått fort de senaste åren. Vi har fått snurr på det digitala flödet vilket gjort oss mer flexibla och leder till kortare ledtider och mindre volymer.

2016 omsatte Tryckcentrum 12,5 miljoner kronor, något som ökat till 17,5 miljoner kronor i senaste årsredovisningen. I nästa bokslut ska de ha ökat ytterligare i omsättning:

– I och med förvärvet siktar vi på runt 20 miljoner kronor, säger Ulf Dunér.

 

Tryckcentrums resa började med starten av Skylt&Dekor 2007 som då enbart producerade bildekor och skyltar. 2012 breddades verksamheten med förvärvet av Tryckcentrum och flera investeringar gjordes sedan för att bredda verksamheten och för att stärka produktportföljen. I dag är de ett digitaltryckeri och helhetsleverantör av grafiska produkter och trycksaker.

Läs vidare

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

Konica Minolta lanserar ny B2 bläckstråleskrivare på Drupa

Med sina 2 400 m2 har Konica Minolta den sjunde största montern på Drupa. 150 personer kommer att ta emot besökarna. En ny B2 bläckstråleskrivare kommer att finnas i montern.
drupa24_konica

BCB Tryckeri & Media skalade ner och studsade upp

För tre år sedan stod anrika BCB Tryckeri & Media inför ett avgörande beslut – lägga ner eller anpassa kostymen. Efter att ha sålt av sina offsetpressar, dragit ner på personal och flyttat till mindre lokaler har nu verksamheten studsat uppåt med fina stabila siffror. Det gör att Varbergstryckeriet senare i år kan fira sin 120:e födelsedag.
BCB5

Cykelfantast ska få Storbildsbolaget att växla upp

Efter några år på ett cykelföretag återvänder den tidigare försäljningschefen Patrick Söderberg till Storbildsbolaget. Som vice vd ska han få Helsingborgsföretaget att växla upp sina strategiska planer för framtiden.  
IMG_3878

Senaste nytt

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

Konica Minolta lanserar ny B2 bläckstråleskrivare på Drupa

Med sina 2 400 m2 har Konica Minolta den sjunde största montern på Drupa. 150 personer kommer att ta emot besökarna. En ny B2 bläckstråleskrivare kommer att finnas i montern.
drupa24_konica

Explosivt bidrag vinner Print Power Awards

Designstudenten Isabella Wretman i Stockholm vinner årets Print Power Awards. Årets tema var yttrandefrihet och 22-åringens bidrag "Sprängkraft" föll juryn i smaken. 
isabella1

BCB Tryckeri & Media skalade ner och studsade upp

För tre år sedan stod anrika BCB Tryckeri & Media inför ett avgörande beslut – lägga ner eller anpassa kostymen. Efter att ha sålt av sina offsetpressar, dragit ner på personal och flyttat till mindre lokaler har nu verksamheten studsat uppåt med fina stabila siffror. Det gör att Varbergstryckeriet senare i år kan fira sin 120:e födelsedag.
BCB5