Jakebox styr in på presentkort och förpackningar

PUBLICERAD: 26 mars 2018
UPPDATERAD: 26 mars

Jakebox säljer av sin skivverksamhet för att satsa på presentkort, och premiumförpackningar.

– Nu kan vi fokusera mer helhjärtat på det, och även utforska andra segment där det efterfrågas mer speciella förpackningar, till exempel choklad, kosmetika och smycken, säger vd:n Jakob Skarin.

Jakob Skarin, vd på JakeBox ser nya tillväxtområden inom presentkort och lyxiga förpackningar.

Jakebox säljer rättigheterna till hela deras framgångsrika förpackningskoncept med cd- och dvd-fodral till BOD Group (Baltic Optical Disc).

Skivbranschen har successivt sjunkit som en sten och är en gott som utdöd bransch i Sverige. Men främst i Tyskland, är cd och dvd fortfarande ett medium att räkna med, säger Jakob Skarin, vd på JakeBox och förklarar att de fortfarande får förfrågningar från Tyskland varje vecka.

– Per Gessle berättade nyligen att Roxettes senaste album sålde i en halv miljon exemplar worldwide, varav 300 000, runt 60 procent, i Tyskland.

All produktion och försäljning av cd- och dvd-konceptet, som främst innefattar  Europa, kommer framöver skötas från BOD:s huvudkontor i Vilnius.

– Skivindustrins nedgång är inte så katastrofal som alla tror. Det görs fortfarande flera miljarder skivor. Men då det trots allt går ned, så är behovet att utmärka sig och sin utgåva desto större, vilket gör en unik förpackning som Jakebox extremt uppskattad och efterfrågad,  säger BOD:s produktchef Kristina Kepsnyte-Bugaitiene.

Jakebox ska lägga fokus på presentkort och premiumförpackningar framöver.

Jakebox lägger nu fokus på andra marknadssegment, främst inom presentkort, där företaget figurerat en längre tid. De är i grunden ett design- och utvecklingsföretag, berättar Skarin:

– Nu kan vi fokusera mer helhjärtat på det, och även utforska andra segment där det efterfrågas mer speciella förpackningar, till exempel choklad, kosmetika och smycken. Jakebox är ju ursprungligen och i själen ett design- och utvecklingsföretag, även om vi genom åren också byggt upp en gedigen internationell produktionsorganisation för att kunna leverera färdiga och högkvalitativa förpackningar till våra kunder, säger Jakob Skarin.

Förpackningen ”JakeBox” lanserades 2004 av bolaget med samma namn och har genom åren överösts med designpriser och producerats för bland andra Rolling Stones, Simple Minds, Porsche, Lamborghini, Sony Playstation, Philips och Sveriges Regering.

Senaste nytt

Canon skrotar franchisemodellen – "Förändring är nödvändigt"

Canon Svenska signalerar stora förändringar:
✔️Franschisemodellen avvecklas ✔️Ny partnerstruktur ✔️Fokus på tillväxt

Christer Byfors -43
Canon skrotar franchisemodellen – ”Förändring är nödvändigt”

Webbinarium: Därför är toner­teknologi här för att stanna

Torsdagen den 13 november kl. 09.00 (CET) arrangerar Xeikon ett kostnadsfritt webbinarium på engelska med titeln "Why is toner technology here to stay for label and packaging printing". Webbinariet arrangeras i samarbete med vår systertidning Packnews.

Frank-Jacobs-900x600-1
Webbinarium: Därför är toner­teknologi här för att stanna

Två nya delmässor får premiär på Fespa i Barcelona

I maj nästa år hålls Fespa. Mässan har temat ”The place for experts” som ska betona Fespa som global mötesplats för expertis, affärsutveckling inom tryck och visuell kommunikation. I veckan presenterades två nya delmässor som kommer lanseras i Barcelona.

FotoJet---2025-11-05T132301.202
Två nya delmässor får premiär på Fespa i Barcelona

Kongsberg lanserar lösning för mer automatisk skärning

Kongsberg tillkännager semiautomatisk "Smart Material Handler" som förlänger det befintliga skärbordet.

KongsbergPCS_SmartMaterialHandler-scaled
Kongsberg lanserar lösning för mer automatisk skärning

Läs vidare

Gallus Five definierar hybridpressar på ett nytt sätt

Det var i allra högsta grad fullsatt i Heidelberg/Gallus monter på Labelexpo när de presenterade nyheterna, Gallus Five och Gallus Alpha.

Gallus-CEO
Gallus Five definierar hybridpressar på ett nytt sätt

Durst: Vi går mot "Black factory"-produktion utan personal

På Labelexpo i Barcelona introducerade Durst två nya maskiner som bygger på den nya G3-plattformen. Sign&Print tog reda på lite mer om den.

durst-1x
Durst: Vi går mot ”Black factory”-produktion utan personal

Konica Minolta visade prototyp på ny etikettpress

Konica Minoltas maskinserie AccurioLabel passade på att fira 10 år på Labelexpo Europe nyligen.

konica-prototypx
Konica Minolta visade prototyp på ny etikettpress

När färgen förändras vet du vad som händer – AI gör förpackningar smartare

I Finland har doktorand Jari Isohanni undersökt hur maskininlärning effektivare kan användas för att identifiera färgförändringar i smarta förpackningar.

Vasa
När färgen förändras vet du vad som händer – AI gör förpackningar smartare