Världspremiär på roadshow

PUBLICERAD: 4 april 2018
UPPDATERAD: 4 april

Sign, Print & Pack Roadshow – Antalis presenterar en världsnyhet, Oki berättar om möjligheterna med sitt växande Graphic Arts segment, Hexis visar nya material för car wrapping och Master Office visar lösningar för en förenklad etikettproduktion.

AGI Publishing House tar lastbilen och ger sig ut på turné – Sign, Print & Pack Roadshow – för att göra nedslag i sex städer i Sverige. Från Sundsvall i norr till Malmö i söder mellan 9 och 20 april. Inträdet till showen är gratis. Föranmälan krävs. Med på turnén finns åtta utställare som kommer visa sitt senaste utbud med maskinlösningar och material för att inspirera och träffa kunder och besökare. Dessutom blir det samtal om trender; förpackningstryck i mindre upplagor, nya vägar inom storformat, tryck på textil och det snabbt växande digitaltrycket.

Omikai visar upp sitt molnbaserade affärsystem under Sign, Print & Pack Roadshow.

Omikai är en av utställarna. De hjälper företag inom grafisk industri med lösningar för automatiserad produktion, försäljning och kontroll. Under roadshowen demonstrerar de sitt molnbaserade affärssystem som ger stöd för hela orderflödet, allt från en kundkontakt till faktura. Deras kompletta utbud består av Omikai StoreFront, Omikai MIS/ERP och Omikai Analyze.

 

Antalis papperskvalitet Powercoat-Alive får världspremiär under Sign, Print & Pack Roadshow.

Antalis, grossist inom finpapper och emballage, utlovar en världsnyhet i samband med showen. Det handlar om det uppkopplade papperet PowerCoat –Alive. En ny papperskvalitet som gör det möjligt att ansluta tryckmedia till en smartphone och internet tack vare NFC-chip. De visar även sitt sortiment från Avery Dennison med självhäftande material för digitaltryckerier, bilfolierare, skyltmakare, designers och offsettryckerier. Med ett urval från Coala visas media för inom- och utomhusbruk som spänner över papper, självhäftande produkter och banderoller, till textilier, tapeter och mer innovativa produkter. De erbjuder även en stabil skyltkartong tillverkad av förnybar råvara som tål både fukt och miljöer med växlande klimat. Skyltkartongen är liksidig vilket gör den lämpad för tryck på båda sidor.

 

Oki ska inspirera med sitt segment inom Graphics Arts.

Oki kommer visa på möjligheterna i sitt segment inom Graphics Arts. Besökarna kommer få se Oki Pro95XX, som med sin täckande vita toner skriver ut på olika typer av media. Enligt företaget möjliggör den vita spotfärgen utskrifter på mörkt och svart med perfekt färgåtergivning, oavsett om materialet är tyg, papper, kartong, plast eller rent av en bit trä. Maskinen som är anpassad för att kunna producera i olika branscher kommer under showdagarna kopplas ihop med en kuvertmatare och etikettskärare för att visa vägen till färdig produkt. Inom storformat demonstreras den produktiva skrivaren OKI colour painter för tapetproduktion. För transfertryck visas A3 maskinen Pro8 – en transferskrivare med vit toner.

 

 

 

 

 

Etikettskäraren Intec ColorCut 500

Master Office kommer visa maskinlösningar för en förenklad etikettproduktion. De tar med sig en kompakt etikettskrivare, Intec LP215, speciellt effektiv för korta och medellånga körningar. Ett etikettblad i formatet SRA3 produceras på 30 till 40 sekunder.Maskinen kan köra rulle-till-rulle, med både plant papper och med färdigskurna etiketter för den som har ett antal satta standardstorlekar. Företaget demonstrerar även etikettskäraren Intec ColorCut 500 som levererar digitalt skurna etiketter i olika former direkt från jobbstationen.

 

 

 

Företaget AddExport Sweden kommer att showa med ultralätta ljusskyltar och 3d-skyltar. Med sig har de bland annat en lösning för efterbehandling av digitaltryckta ultralätta skivmaterial – Obelisk Foam Plotter.

– Vi ser ett otroligt stort intresse för att enkelt kunna tillverka ultralätta ljusskyltar och 3d-skyltar. Med Obelisk Foam Plotter kan alla tillverka profilbokstäver, även de företag som i dag inte har fräsmaskiner eller metallproduktion. Obelisk tar liten plats och passar hos alla skyltföretag och
monterbyggare, säger vd:n Markus Ryberg.

 

Turnédatum

Sundsvall – 9 april klockan 9-15

Karlstad – 11 april klockan 9-15

Göteborg – 13 april klockan 9-15

Malmö – 16 april klockan 9-15

Norrköpings Tryckeri – 20 april klockan 9-15

Stockholm – 23 april klockan 9-15

Alla medverkande företag och mer information finner du här.

Läs vidare

De blir återförsäljare av Anapurna i Skandinavien

Nu står det klart att Konica Minolta blir återförsäljare av Agfas Anapurna-serie i Norge, Sverige och Danmark.
Agfa konica minolta

Fortsatt försäljningstapp för tryckta böcker – men ett format går mot trenden

Även i år så minskar försäljningen av tryckta böcker, det visar statistik som av Svenska bokhandlareföreningen och svenska Förläggareföreningen sammanställt. De digitala tjänsterna tar alltmer mark – men pocketboken ser ett litet uppsving. 
pexels-pixabay-279222

Fogra släpper färgstandard för textiltryck

Digitalt textiltryck omfattar ett antal olika marknadssegment, som främst skiljer sig åt i fråga om tillämpning, val av naturliga eller syntetiska textilier och motsvarande färgkategorier för bläckstråleskrivare.
fogra-forschung-Textil

Antalis tar över portfölj med finpapper

Antalis förvärvar den globala varumärkesportföljen med design- och premiumpapper från Arjowiggins.
Inpage-banner-v2

Senaste nytt

Stockholmstryckeri växlar upp

US-AB lägger i en högre växel med ett fullutrustat broschyrhäftsystem från Plockmatic och satsar samtidigt på att bredda erbjudandet med en e-handelsplattform för profiltrycksaker.
Usab3

Vinnarna klara i folietävling

Den årliga Hexis-fototävlingen fick in fler än 450 bidrag. Nu har vinnarna utsetts.
Hexis_collage_1

Spandex satsar på pvc-fri folie

Med målet att det ska vara precis lika enkelt och billigt att välja pvc-fria som traditionella folier så lanserade Spandex i dagarna sin nya serie print- och skärfolier, ImagePerfect EverGreen.
Screenshot 2022-12-07 at 12.01.51

Servicefokus och försäljningsrekord i sikte

Återförsäljaren KA Olsson & Gems ser ut att stänga verksamhetsåret med de bästa försäljningssiffrorna någonsin, enligt försäljningschefen Emil Gillmor. Förklaringen beror delvis på ett uppsving på dekor­sidan. Samtidigt vässas produktportföljen ytterligare med fler nyheter för bilfolierare.
emil