Två företag blev ett och det börjar ta fart i den nya fabriken för Stema. Med en bred maskinpark är planen att bli helhetsleverantör åt många befintliga kunder, men också att attrahera nya stora retailkedjor.
– Mig veterligen finns det inte ett så här stort utbud under ett och samma tak i hela Sverige, säger produktionschefen Lennart Ståhl.
Responstryck bidrar med sitt kunnande inom offset och digitaltryck på ark. Stema står för screentryck, fordonsdekor och storformat med plan- och rullskrivare. Efter att förvärvet stod klart och spaden sattes i jorden för byggstart så rullar nu verksamheten betitlat Stema i den väldiga anläggningen som rymmer 6 000 kvadratmeter produktionsyta och ytterligare 1 300 för kontorslokaler.
Företagens fusion föll sig naturligt. Samarbetet med ett utbyte av tjänster pågick i hela 25 år. Men när det började bli trångt i företagens lokaler skred de till verket.
– Företagen fungerade bra var för sig. Men vi kände att vi kunde tillföra varandra mycket, säger personalchefen Stefan Johansson och tillägger att maskinparken just nu har allt de behöver.
– Det finns inget vi saknar. Vi har båda en väl utvecklad efterbehandling som blir enormt bred när vi nu kan göra allt i huset.
På tredje våningen i huset får man en överblick över större delen av fabriksgolvet. Här sitter Storformatsoriginalare samt produktionsansvarig och övervakar ordrar och kan enkelt kommunicera med maskinoperatörerna bara genom att titta ut genom de stora fönsterglasen. Över golvet på närmare halva produktionsytan finns ett entresolplan där storformatsskrivare från Mimaki, HP, Durst och Canon står uppradade. På det övre planet körs bland annat det tåliga pappersbaserade materialet Re-board i planskrivare och skärbord. Längst bort i vänstra delen av lokalen huserar fordonsfolierare där bilar lätt kommer in i byggnaden genom att köra upp på en ramp in i lokalen.
Under februari väntas alla bitar vara på plats. Sist in i fabriken kommer fordonsdekoren och offsettrycket. Produktionschefen Lennart Ståhl säger att det är ett gediget arbete som görs för att få ett bra flöde i produktionen.
– I och med att vi är så breda så har vi har extremt mycket maskiner. Varje meter man slipper springa mellan avdelningarna är ju produktionstid. Så vi har försökt få till ett flöde som ska generera smart ekonomi, säger produktionschefen Lennart Ståhl.
– Det är ganska luftigt och det känns bra med en överblick över alla avdelningarna.
Tryckeriet har små och stora kunder över hela Sverige. Retailkedjor som Ica, Inter sport och Wayne´s coffee för att nämna några. Där bistår Stema med hela butikskoncept, skyltar och dekorer över butiksdiskarna. Detta kommer bli ännu mer butiksanpassat i framtiden, tror Stemas vd Mats Ohlsson.
– Där tycker jag vi är bra rustade, säger han och nämner även personaliserade variabelutskick, riktade kampanjer med namn och personlig information i utskick, som har kommit starkt det senaste decenniet.
Avtal finns med bland andra Borås stad, kommunens högskola och dessutom har företaget en hel del upphandlade ordrar. De lagerhåller, trycker efter förfrågan och sköter logistik och beställningar i en egen avdelning åt Gehrmans Musikförlag. Notböcker och andra musikböcker skickas iväg ut i världen varje eftermiddag från tryckeriet. Stema har även en filial i Ulricehamn, från början ett mindre screentryckeri med fyra anställda som efter övertagandet 2014 renodlats till skylt- och dekor för den lokala marknaden. Screenjobben görs i Borås.
–De fångar upp den lokala marknaden där och har haft full sysselsättning sedan dess.
2018 kommer för Stema att präglas av känna sig bekväm i den nya kostymen. Att ”sätta organisationen”, som Mats Ohlsson uttrycker det.
– Det har hänt så otroligt mycket det senaste året i både Stemas och Responstrycks värld så vi måste få det att flyta på bra innan vi kan bli riktigt offensiva igen. Det är ett styvt jobb bara det. Det kan nog ta ett tag att få organisationen att sitta bra.
– Vi omsätter nu över 100 miljoner och det är uttalat att vi ska ha en långsiktig lönsamhet om minst sex till åtta procent per år. Får vi personalen att trivas och må bra, så får vi kunderna att trivas och må bra. Lyckas vi inte så får vi inte kunderna med oss heller. Vi håller på och skapar en gemensam värdegrund nu, säger Mats Ohlsson.
Offsetdelen kör treskift i fabriken dygnet runt, alla dagar i veckan. Här blir det ett tillskott i den nya fabriken. Det handlar om en ny tryckpress från RMGT (Ryobi Mitsubishi Graphic Technology) och Ewotech. Modellen heter RMGT 9 och har formatet 92 gånger 64 centimeter och är utrustad med uv-led-teknik. Tryckpressen är även försedd med RMGT Smart Make-Ready vilket gör den anpassad för korta intagningstider och snabba jobbyten.
– Nu går vi upp i format till en 90/64-maskin och så kör vi bara fyra verk istället. Arken kommer ut helt torra ur maskinen. Då kan man vända arket direkt och köra igenom det en gång till plus att det är det dubbla formatet. Vi kommer kunna producera allting på papper och plast. Plast har vi inte klarat köra i samma utsträckning tidigare, säger Lennart Ståhl.
Med den nya investeringen kommer vi att kunna efterbearbeta direkt från pressen.
– Normalt sett måste man ju låta arken ligga i 24 timmar. Det här är en stor fördel jämfört med tidigare. Vi har flera kunder som efterfrågar uv-tryck. Framför allt på obestruket papper så sjunker inte färgen ner i papperet på samma sätt. Det ger mer sting i trycket, en jättefördel om man nu vill ha det.
Därtill har de lagt pengar på en Sign-tronic som tillverkar schabloner. Totala maskininvesteringen uppgår till elva miljoner kronor.
Stemas säljstyrka framöver kommer bestå av tolv personer som ska serva kunderna på marknaden. Stefan Johansson säger att de renodlade säljarna i den nya organisationen i första hand ska fokusera på den befintliga kundbasen. Här ser de potential:
– Många kunder tycker det är spännande att vi får in Responstrycks kunskap. Så det handlar i stor utsträckning om merförsäljning till våra befintliga kunder, säger han och Mats Ohlsson flikar in:
– Vi har båda två (Stema och Responstryck, reds anm.) väldigt gott rykte och får bra respons. Jag upplever att våra kunder tycker detta är riktigt bra. De vill gärna köpa mer från samma leverantör om de kan. Jag tror vi har goda möjligheter att bli en bredare aktör till många av våra kunder. Nu är det upp till oss att visa kunderna vad den nya laguppställningen kan prestera.