Hon blir ny vd för Packbridge

PUBLICERAD: 27 april 2018
UPPDATERAD: 27 april
Marie Malmberg Lavsen ser fram emot sitt nya jobb som vd för organisationen Packbridge.

Nu står det klart vem som blir ny vd för Packbridge. Vi intervjuar Marie Malmberg Lavsen som tar över efter Johan Mårtenssons tre år på posten. 

Marie Malmberg Lavsen, hur ser du på det här uppdraget?

– Jag tycker det är spännande och kul och det som Packbridge gör ger mening. Jag tycker det är viktigt att man delar kunskap mellan industri, akademi och innovatörer. Det är spännande och att man i bästa fall bidrar till en ökad tillväxt, säger Marie Malmberg Lavsen och utvecklar:

– Det är många delar, hur man kan minska matsvinnet genom förpackningar, nå ut med kunskap till fler, exempelvis konsumenter, för många ser idag förpackningen som någonting onödigt när det i många fall kanske inte är så.

Marie kommer från förpackningsindustrin. Hon har arbetat tio år på kartongtillverkaren ÅR Packaging, en del av AR Packaging. Hon har jobbat med kunder inom segmentet fast moving consumer goods där hon har varit storkundsansvarig.

Vad känner du att du kommer kunna bidra med till Packbridge?

– Dels erfarenheten från förpackningsindustrin och förståelsen om kunderna och efterfrågan. Sen också hur jag är som person – min energi.

Hur Marie Malmberg Lavsen vill utveckla Packbridge är för tidigt att säga:

– Jag tar gärna in intryck först och uttalar mig gärna om det längre fram.

Marie Malmberg Lavsen tar över som vd för packbridge efter Johan Mårtensson.

Johan Mårtensson, nuvarande vd för Packbridge:

– Det känns väldigt bra. Marie är en person som förstår branschen och som har intresse av att driva den och få den att tänka nytt. Och det är det som är Packbridge roll. Att våga ställa de jobbiga frågorna, att våga driva olika typer av arrangemang och tänka lite nytt.

Marie Malmberg Lavsen går in i sitt nya uppdrag 1 maj. Johan Mårtensson som innehaft tjänsten i närmare tre år blir kvar som vd fram till mitten av juni för att få till en smidig övergång på chefsposten.

Hur tycker du att Packbridge har utvecklats under dina tre år som vd?

– Vi har gått från att vara en eventorganisation med massa seminarier till att driva frågeställningar, få in finansiering till olika projekt som är till gagn för medlemmar. Vi har startat nya koncept, till exempel vårt Start up community och Fempack – ett nätverk för kvinnor.

Johan Mårtensson säger att medlemmarna är mycket mer engagerade i dag än tidigare och att förtroendet har ökat för Packbridge. Något organisationen även jobbat mycket för. Samtidigt har de även växt internationellt.

– Vi har sagt att om man är aktiv medlem och kommer till oss eller andra medlemmar med sina frågeställningar och utmaningar så kan vi få igång mycket. Där känns det som det har förändrats totalt i alla fall det senaste året.

För Johan Mårtenssom väntar en ny tjänst som innovationsansvarig på Duni AB.

– Det blir en helt ny roll, ett vitt papper där vi ska sätta allt från processer till hur Duni ska profilera sig inom innovation. Mycket inom hållbarhetsområdet.

Marie Malmberg Lavsen presenterades som ny vd för deltagarna under Packbridge research forum 26 april i Lund.

Läs vidare

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Scandrafts nya maskinsatsning

Scandraft laddar för Öppet hus på fredag. Då kommer de visa upp sin nya satsning på maskinförsäljning.
DSC_4436

Matt revolution: Ny UV-inkjetteknologi för etiketter

Heidelbergs dotterbolag presenterar forskningsgenombrott: Matta etiketter trots UV-inkjetteknik.
MatteJet_01

Canon skördar frukterna av lyckat Drupa

Canon har anordnat ”post Drupa-event” i Stockholm, Göteborg och Malmö för att ge sina kunder som inte var på plats en chans att se de viktigaste nyheterna de visade på mässan. Företaget gjorde en bra mässa men vilken maskin drog egentligen till sig mest intresse bland de svenska kunderna?
_MG_2113

Senaste nytt

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

– Det är kul att Fujifilm visar att man kan växa inom bolaget, säger Tommy Segelberg, till Sign&Print.
Tommy_Segelberg

Antalis förvärvar Xerox pappersverksamhet i EMEA-regionen

– Det är viktigt för oss att behålla starka positioner på våra marknader och förbättra lönsamheten för vår kontorspappersverksamhet, säger Hervé Poncin, vd för Antalis.
FotoJet---2024-10-02T132714.194

Ricoh satsar på AV-lösningar i nytt samarbete med LG

Ricoh och LG ingår ett globalt partnerskap med LG. Genom att kombinera Ricohs kommunikationstjänster med LGs displayprodukter stärker de sin kapacitet inom AV-lösningar på arbetsplatser.
LGE-picture_tcm96-86922