Hon blir ny vd för Packbridge

Marie Malmberg Lavsen ser fram emot sitt nya jobb som vd för organisationen Packbridge.

Nu står det klart vem som blir ny vd för Packbridge. Vi intervjuar Marie Malmberg Lavsen som tar över efter Johan Mårtenssons tre år på posten. 

Marie Malmberg Lavsen, hur ser du på det här uppdraget?

– Jag tycker det är spännande och kul och det som Packbridge gör ger mening. Jag tycker det är viktigt att man delar kunskap mellan industri, akademi och innovatörer. Det är spännande och att man i bästa fall bidrar till en ökad tillväxt, säger Marie Malmberg Lavsen och utvecklar:

– Det är många delar, hur man kan minska matsvinnet genom förpackningar, nå ut med kunskap till fler, exempelvis konsumenter, för många ser idag förpackningen som någonting onödigt när det i många fall kanske inte är så.

Marie kommer från förpackningsindustrin. Hon har arbetat tio år på kartongtillverkaren ÅR Packaging, en del av AR Packaging. Hon har jobbat med kunder inom segmentet fast moving consumer goods där hon har varit storkundsansvarig.

Vad känner du att du kommer kunna bidra med till Packbridge?

– Dels erfarenheten från förpackningsindustrin och förståelsen om kunderna och efterfrågan. Sen också hur jag är som person – min energi.

Hur Marie Malmberg Lavsen vill utveckla Packbridge är för tidigt att säga:

– Jag tar gärna in intryck först och uttalar mig gärna om det längre fram.

Marie Malmberg Lavsen tar över som vd för packbridge efter Johan Mårtensson.

Johan Mårtensson, nuvarande vd för Packbridge:

– Det känns väldigt bra. Marie är en person som förstår branschen och som har intresse av att driva den och få den att tänka nytt. Och det är det som är Packbridge roll. Att våga ställa de jobbiga frågorna, att våga driva olika typer av arrangemang och tänka lite nytt.

Marie Malmberg Lavsen går in i sitt nya uppdrag 1 maj. Johan Mårtensson som innehaft tjänsten i närmare tre år blir kvar som vd fram till mitten av juni för att få till en smidig övergång på chefsposten.

Hur tycker du att Packbridge har utvecklats under dina tre år som vd?

– Vi har gått från att vara en eventorganisation med massa seminarier till att driva frågeställningar, få in finansiering till olika projekt som är till gagn för medlemmar. Vi har startat nya koncept, till exempel vårt Start up community och Fempack – ett nätverk för kvinnor.

Johan Mårtensson säger att medlemmarna är mycket mer engagerade i dag än tidigare och att förtroendet har ökat för Packbridge. Något organisationen även jobbat mycket för. Samtidigt har de även växt internationellt.

– Vi har sagt att om man är aktiv medlem och kommer till oss eller andra medlemmar med sina frågeställningar och utmaningar så kan vi få igång mycket. Där känns det som det har förändrats totalt i alla fall det senaste året.

För Johan Mårtenssom väntar en ny tjänst som innovationsansvarig på Duni AB.

– Det blir en helt ny roll, ett vitt papper där vi ska sätta allt från processer till hur Duni ska profilera sig inom innovation. Mycket inom hållbarhetsområdet.

Marie Malmberg Lavsen presenterades som ny vd för deltagarna under Packbridge research forum 26 april i Lund.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Skapar dokument – från rådata till godkänt korrektur

EBI erbjuder lösningar med målet att effektivisera grafisk produktion. Nu lägger de in en högre växel för att automatisera trycksaksproduktioner och förenkla för företag att skapa produktionsklara dokument, hela vägen från kundens datakälla till godkänt korrektur. En intäktskälla som den grafiska branschen har missat, menar Adim Lundin på EBI.

Publicerat av: 

Världspremiär för Ricoh och Watkiss

Engelska Watkiss har byggt en online sadelhäft och trekniv till Ricohs flaggskepp – 135-sidors maskinen ProC 9210. Under tre år har Watkiss arbetat med att få fram den här maskinen, som är beräknad att hålla åtminstone två generationer laserskrivare. Så när skrivaren efter fyra-fem år pensioneras, så kopplas en ny maskin till Watkiss.

Publicerat av: 

Säljer för 300 miljoner om året – men har inga egna direktkunder

På väg hem från Norge kom Patrik Sjölin på det nya namnet Addbrand. Han stannade bilen, googlade och saken var klar. Namnet Kuvertteamet gick i graven och ersattes i höstas av ett namn som tål att växa med och som fungerar i alla nordiska länder.

Publicerat av: