Smarta etiketter på agendan

Grafokett och vd:n Robert Östman arrangerade Labelday i ÅF:s lokaler i Malmö.

Grafokett arrangerade sitt första Labelday. Drygt 40 deltagare samlades för att samtala kring hur man kan öka etikettens värde. Flera inbjudna talare pratade trender, design och smarta etiketter.

Grafokett tillsammans med partnern ÅF, ingenjörs- och konsultföretag, bjöd in till det allra första eventet Labelday den 3 maj i Malmö. Drygt 40 deltagare från varumärkesföretag och etikett- och förpackningsföretag var på plats för att samtala i workshops och lyssna till flera talare. Många konkurrerande företagsrepresentanter var på plats, men själva syftet var ändå att nätverka, lufta idéer, och diskutera möjligheterna med framtidens informationsbärare – etiketter. Robert Östman, vd på Grafokett, som levererar olika lösningar för produktmärkning, berättar att syftet med dagen var att samla branschen:

– Jag har en gammal idé om att den som äger problemformuleringsförmågan också får synas och höras. Jag tänker såhär att Grafokett får berätta för både varumärkesägare och industrin vart vi är på väg någonstans. Det är grundtanken.

Drygt 40 deltagare kom till eventet för att lyssna och nätverka.

Robert Östman öppnade med att tala om hur eventdagen kom till, samt gav några exempel på vad som går att göra i etikettväg. Han lyfte även fram att kraven ökar för varje år kring vad en etikett ska innehålla för information beroende på produkten. En snårig djungel avseende allt från material, standarder som ska uppfyllas och information som manualer, innehållsförteckningar vidare till specifikationer såsom producentland, ursprung och spårning. För att få support och värdefull information i dessa avseenden så framhöll han organisationer och forskningsinstitut som AIPIA och RISE som besitter stor kunskap.

– Arbeta och samarbeta med de lösningar som finns och du överlever, säger han.

Robert Östman säger att en etikett vanligen är en informationsbärare, ofta med produktinformation en streckkod och någon symbol. Men etiketter kan göra så mycket mer:

– Det är där vi är. Men om man stannar upp och tänker att kan inte samma etikett som når en kund göra någonting mer. Då menar vi att lägga till någon funktion, teknologi eller sätt att kommunicera så kan man faktiskt prata och engagera med sina kunder. Jag tror att etiketten kan vara den där kopplingen.

– Det här finns redan idag men det är få företag som vågat ta steget fullt ut, säger Robert Östman och tillägger:

– Jag hoppas att Labelday faktiskt får några svenska aktörer att säga; nu kör vi, det här var spännande!

Tommy Höglund från Rise Acreo berättade om utvecklingen inom etiketter och tryckt elektronik.

Tommy Höglund från Rise Acreo berättade om möjligheterna med tryckt elektronik. Allt från etiketter som loggar till enklare etiketter för förpackningar med till exempel RFID och NFC-taggar. Han fortsatte att berätta vad de arbetar med inom innovationsklustret “Printed Electronics Arena.  De innehar en egen tryckhall, i mångt och mycket likt ett grafiskt tryckeri, där de testar olika lösningar och idéer.

– Enda skillnaden är att vi arbetar med funktionella bläck istället för grafiska bläck.

Per-Anders Hedin från konsultföretaget Sigma inspirerade med att prata om smarta produkter. Den tekniska utvecklingen går framåt – den digitala revolutionen är redan över, säger han.

Många av  idéerna till olika etikettlösningar kommer från industrin, säger Tommy Höglund och nämner bland annat Peab där Rise tog fram en etikettlösning som gör att man kan mäta luftfuktigheten mellan väggar. Han tillägger att fler företag som trycker elektronik ser dagens ljus för varje år som går.

– Vi erbjuder en öppen anläggning som hjälper till att sänka trösklarna för företag att komma in på marknaden med tryckta processer, säger Tommy Höglund.

Tommy Höglund berättar vidare att all elektronik kräver energi. Batterier och silikonchip som är vanligt i etiketter idag kan få stryk på foten inom en snar framtid eftersom de är kostnadskrävande att producera.

– Det finns stora möjligheter inom energikällor och att lagra energi när förpackningar av ledande material blir själva energikällan och att man kan trycka elektronik direkt på förpackningen, säger han och uppskattar att vi redan kommer att vara där om sisådär fem till tio år.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Så kan förlagsbranschen bli lönsam

400 internationella förläggare, boktryckare, bokdistributörer och branschinfluencers samlades för att diskutera ämnet intelligent tillväxt. I Canons kundupplevelsecenter lyftes bland annat vikten av datauppgifter fram, och hur bokförläggare kan införa en affärsmodell för print on-demand med digitala utskriftslösningar.

Publicerat av: 

Roland löser banspänning för textil

En åttafärgsskrivare för textil. Och med möjlighet både för direktsublimering och tryck på transferpapper. Lägg till det en prislapp runt 200 000 kronor och vi kan förmoda att det är en 160 centimeter bred storsäljare som Roland DG åstadkommit med sin nya textilskrivare Texart RT-640.

Publicerat av: