Smarta etiketter på agendan

Grafokett och vd:n Robert Östman arrangerade Labelday i ÅF:s lokaler i Malmö.

Grafokett arrangerade sitt första Labelday. Drygt 40 deltagare samlades för att samtala kring hur man kan öka etikettens värde. Flera inbjudna talare pratade trender, design och smarta etiketter.

Grafokett tillsammans med partnern ÅF, ingenjörs- och konsultföretag, bjöd in till det allra första eventet Labelday den 3 maj i Malmö. Drygt 40 deltagare från varumärkesföretag och etikett- och förpackningsföretag var på plats för att samtala i workshops och lyssna till flera talare. Många konkurrerande företagsrepresentanter var på plats, men själva syftet var ändå att nätverka, lufta idéer, och diskutera möjligheterna med framtidens informationsbärare – etiketter. Robert Östman, vd på Grafokett, som levererar olika lösningar för produktmärkning, berättar att syftet med dagen var att samla branschen:

– Jag har en gammal idé om att den som äger problemformuleringsförmågan också får synas och höras. Jag tänker såhär att Grafokett får berätta för både varumärkesägare och industrin vart vi är på väg någonstans. Det är grundtanken.

Drygt 40 deltagare kom till eventet för att lyssna och nätverka.

Robert Östman öppnade med att tala om hur eventdagen kom till, samt gav några exempel på vad som går att göra i etikettväg. Han lyfte även fram att kraven ökar för varje år kring vad en etikett ska innehålla för information beroende på produkten. En snårig djungel avseende allt från material, standarder som ska uppfyllas och information som manualer, innehållsförteckningar vidare till specifikationer såsom producentland, ursprung och spårning. För att få support och värdefull information i dessa avseenden så framhöll han organisationer och forskningsinstitut som AIPIA och RISE som besitter stor kunskap.

– Arbeta och samarbeta med de lösningar som finns och du överlever, säger han.

Robert Östman säger att en etikett vanligen är en informationsbärare, ofta med produktinformation en streckkod och någon symbol. Men etiketter kan göra så mycket mer:

– Det är där vi är. Men om man stannar upp och tänker att kan inte samma etikett som når en kund göra någonting mer. Då menar vi att lägga till någon funktion, teknologi eller sätt att kommunicera så kan man faktiskt prata och engagera med sina kunder. Jag tror att etiketten kan vara den där kopplingen.

– Det här finns redan idag men det är få företag som vågat ta steget fullt ut, säger Robert Östman och tillägger:

– Jag hoppas att Labelday faktiskt får några svenska aktörer att säga; nu kör vi, det här var spännande!

Tommy Höglund från Rise Acreo berättade om utvecklingen inom etiketter och tryckt elektronik.

Tommy Höglund från Rise Acreo berättade om möjligheterna med tryckt elektronik. Allt från etiketter som loggar till enklare etiketter för förpackningar med till exempel RFID och NFC-taggar. Han fortsatte att berätta vad de arbetar med inom innovationsklustret “Printed Electronics Arena.  De innehar en egen tryckhall, i mångt och mycket likt ett grafiskt tryckeri, där de testar olika lösningar och idéer.

– Enda skillnaden är att vi arbetar med funktionella bläck istället för grafiska bläck.

Per-Anders Hedin från konsultföretaget Sigma inspirerade med att prata om smarta produkter. Den tekniska utvecklingen går framåt – den digitala revolutionen är redan över, säger han.

Många av  idéerna till olika etikettlösningar kommer från industrin, säger Tommy Höglund och nämner bland annat Peab där Rise tog fram en etikettlösning som gör att man kan mäta luftfuktigheten mellan väggar. Han tillägger att fler företag som trycker elektronik ser dagens ljus för varje år som går.

– Vi erbjuder en öppen anläggning som hjälper till att sänka trösklarna för företag att komma in på marknaden med tryckta processer, säger Tommy Höglund.

Tommy Höglund berättar vidare att all elektronik kräver energi. Batterier och silikonchip som är vanligt i etiketter idag kan få stryk på foten inom en snar framtid eftersom de är kostnadskrävande att producera.

– Det finns stora möjligheter inom energikällor och att lagra energi när förpackningar av ledande material blir själva energikällan och att man kan trycka elektronik direkt på förpackningen, säger han och uppskattar att vi redan kommer att vara där om sisådär fem till tio år.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Plastexperten: Tunt underlag för gröna påståenden

Emma Strömberg är plastexpert på oberoende forskningsinstitutet IVL Svenska miljöinstitutet AB och docent i polymera material. Hon har tittat på om det gjorts någon specifik forskning på pvc-vinyler eller pvc-fria alternativ, men det visar sig att det är knapert med forskningsrapporter om detta.

Publicerat av: 

Återförsäljarna: ”Något slutkunderna vill ha”

Pvc är sedan länge ett populärt material för olika typer av vinyler, bland annat på grund av sin långa hållbarhet och sitt pris. På senare år har det kommit fler och fler produkter utan pvc, med varierande kvalitet och hållbarhet. Hos återförsäljarna märks efterfrågan på pvc-fritt tydligt.

Publicerat av: 

Kalmar Kuvert satsar på bredd i produktfloran

Ryggraden för mellanledsleverantören Kalmar Kuvert är som namnet lyder – tillverkning av specialkuvert från ark. Men annat i tryckväg ska också hållas ajour. Ett nytt Duplo-system för att klamra och plocka både offset- och digitaltryckta ark går nu med hög beläggning. Det gör också en maskin för att skära, biga och perforera visitkort och förpackningar.

Publicerat av: 

Digitala volymer växer som aldrig förr hos Billes

Tryckvolymerna har under flera månader sista året nått nya rekordhöjder hos Billes tryckeri i Mölndal trots pandemin. Nu byter de ut två av sina tre HP Indigo-maskiner för att få ännu mer tryckkapacitet. Vd:n Niklas Bille förklarar kalkylen bakom investeringen och varför de valt att fortsätta med HP Indigo istället för inkjet-tekniken.

Publicerat av: