Ricoh skapar spänning i luften

PUBLICERAD: 9 maj 2018
UPPDATERAD: 9 maj
Både grafiska företag, interntryckerier och myndigheter kom för att se de digitala tryckpressar som nu ska fylla tomrummet hos Ricoh. På bilden står representanter från Tikkurilla Sverige och får en genomgång av nyheterna i pressen.

Inbjudan skapade nyfikenhet. Ett par helt nya skrivare, med ett tänk som hittills fattats. Det var inte konstigt att kunderna åkte till Ricoh när de hemlighetsfullt bjöds in till ett öppet hus som avslöjade nyheterna.

Under väldigt lång tid har Ricoh haft två serier av arkskrivare. Dels det som från början var 900-serien, men utvecklats till en 9000-serie. Och dels en mindre 700-serie, som nu blivit till 7000.

Men ingenting har funnits emellan och i ett land med Sveriges geografiska förutsättningar finns det många tryckerier som gärna vill ha funktionerna från den dyrare serien, men inte har tillräckliga månadsvolymer för att kunna rättfärdiggöra investeringen.

På Ricohs öppna hus visades just två maskiner som är positionerade för att tillgodose behovet av en sådan här mellanmaskin.
– Det var därför det här blev en så viktig lansering för oss, säger Karl Elias på Ricoh Sverige.
Och gappet fylldes genom att 7000-serien taggats upp så att den löser de här problemen samtidigt som den, enligt Ricoh Sverige, ger både lägre månads- och klickkostnad, jämfört med tidigare modell.
– Vi vill vara attraktiva för de kunder som har haft växande volymer och behöver kunna producera uppåt en kvarts miljon sidor i månaden, säger Karl Elias på Ricoh Sverige.

Vad är det då det unika med de två nya maskinerna, Pro C7200X (fem färger)och Pro C7200 (fyra färger)?

Plockmatics Bo Larson fanns på plats under Ricohs öppna hus, för att demonstrera efterbehandlingsmöjligheterna till de två nya Ricoh-maskinerna Pro C7200X och Pro TM C7200.

– Precis som tidigare så tillgodoser de två olika behov i marknaden, säger Karl Elias.
– Detta är också orsaken till att vi i produktion ofta ser en maskin av 7000 serien parallellt med en maskin av 9000 serien.
Den ena maskinen har fem färger. Tidigare har den femte färgen legat efter fyrfärgen, men nu kan den femte färgen placeras fritt. Det innebär att om jag exempelvis vill köra vitt under det andra trycket, behöver jag inte längre köra arket två gånger genom maskinen, utan kan trycka vitt plus fyrfärg i en arbetsgång.
Och när du tröttnat på vitt, kan du istället välja neongul, neonrosa och clear förutom den helt nya ”osynligt rött”.
Den andra maskinen har bara fyra färger. Båda maskinerna har fått högre hastighet, så att de nu klarar 85 respektive 95 sidor A4 i minuten.

• Månadsvolymen har höjts till 250 000 sidor A4. Det ska tolkas som att delarna i maskinen är dimensionerade för att under fem år ge en relativt problemfri gång med bibehållen kvalitet, om man kör upp till i snitt 250 000 A4 per månad.

• Du kan köra långa ark i maskinen. Ändå upp till 1,25 meter om du nöjer dig med att trycka på ena sidan i en arbetsgång. Vill du köra båda sidor i en arbetsgång, så är maxlängden på arket satt till 70 cm. Och givetvis har Plockmatic sett till att stackern kan hantera de långa arken. Dessutom kan ytvikten nu vara upp till 360 gram.

Efi har tagit fram två versioner av sin Fiery rip just för att möta de här båda maskinerna. Det berättar Morgan Axelsson, som arbetar för Efi i Norden, just med ripparna.– Båda bygger på det senaste Fierysystemet, som är FS300 Pro. Det innebär att du kan välja en Premium- eller en Pro-modell. Det är också här som kalibreringen görs – starkt förenklat av att mätningen nu görs inne i maskinen.

• Precis som tidigare, så kan du trycka till kant på sidorna. Så kör du långa eller korta ark kan du veta att det bara är där griparen sitter, som du missar trycket. Och det kan lätt trimmas bort inline med en av de lösningar för efterbehandling som Plockmatic tagit fram för maskinen.

• Långsammare gång med tjockare papper? Nej, det gäller inte längre. Maskinen justerar sig när du går från en papperstjocklek till en annan. Så fort justeringen är gjord, så kör maskinen i full hastighet tills du åter vill ändra.

• Nu sitter det en scanner och kollar av vartenda ark, så att dess tryck ligger inom gränsvärdena både vad gäller färgomfång och placering på arket. Det är första gången som Ricoh erbjuder en så avancerad passnings- och färggranskning i den här typen av maskin.

 

 

 

Läs vidare

Unika dekaler med exklusiv UV-gelskrivare för Hillstedts

Hillstedts i Nykvarn utanför Södertälje har investerat i en UV-gelskrivare från Canon. I Colorado M3W kan de skapa både matta och blanka dekaler, även i kombination.

Hillstedts_7529

Veteran bland gratistidningar slutar med hemdistribution

Västerås Tidning, som är en av landets äldsta gratistidningar, slutar dela ut tidningen i brevlådan. Istället satsar man på fler utplacerade tidningsställ.

FotoJet---2024-12-06T101427.170

VBS satsar på DTF, lasergravering och nya skärbord

Sign&Print besökte Borås för att få veta mer om iECHOs nya skärbord och upptäckte samtidigt flera andra spännande nyheter från återförsäljaren VBS.

DSC_8061

Ny teknik för flexibelt tryck på e-handelsförpackningar

Sealed Air har lanserat ett nytt on-demand-utskriftssystem som levererar skräddarsydda utskrifter i sent skede på sekundär- och transportförpackningar.

BeautyBoxIpack2x

Senaste nytt

Unika dekaler med exklusiv UV-gelskrivare för Hillstedts

Hillstedts i Nykvarn utanför Södertälje har investerat i en UV-gelskrivare från Canon. I Colorado M3W kan de skapa både matta och blanka dekaler, även i kombination.

Hillstedts_7529

Spariver på Heidelberg

Heidelberg ska minska antalet tjänster med 450 stycken de kommande tre år. Enligt företaget ska det stärka konkurrenskraften och möjliggöra nya investeringar.

DSC_7972

Nytt förpackningsmaterial av gräsfiber

Mycket av det naturen ger kan användas som råvara för förpackningsmaterial. Vad sägs om gräs som en del av ett pappersmaterial?

Grasspaperx

Ahlsells nya tryckeriverksamhet – vill växa genom förvärv

Ahlsell gör en strategisk satsning på tryckeri, profil- och presentreklam. Det tekniska handelsföretaget har för avsikt att växa genom uppköp av liknande verksamheter. Nu startar man en ny yrkesbutik i Dalarna med tryckeri och fler liknande initiativ är på gång.

FotoJet---2024-12-06T144347.150