Så ska de attrahera hela Skandinavien

PUBLICERAD: 14 maj 2018
UPPDATERAD: 14 maj
Patrik Sjölin är vd för Addbrand, som tidigare hette Kuvertteamet.

Ett nytt bolag och ett nytt namn. Kuvertteamet går ett steg längre efter uppköpet i fjol för att tilltala hela den skandinaviska marknaden. 

Det var under förra året som Kuvertteamet förvärvade pappersgrossisten Turnex. Nu förenas allt under samma namn i ett nytt bolag. Det nya företagsnamnet blir Addbrand och bolaget som kommer ha omkring 100 anställda och omsätter drygt 200 miljoner kronor får namnet Addbrand Sweden. Patrik Sjölin, företagets vd, säger att anledningen till namnbytet är att företagets vision är att vara ”den ledande grossisten inom trycksaker i Skandinavien”. På så sätt kommer det nya namnet passa in bättre:

– Vi behövde ett modernt namn som speglar vår verksamhet bättre och som gör att vi kan fortsätta utvecklas in i framtiden. Viktigaste anledningen till namnbytet är dock att namnet ska fungera i hela Skandinavien. Och kuvert heter faktiskt konvolutt i Norge och Danmark.

Kuvertteamet, med säte i Bankeryd, grundades 1991. Liksom tidigare så kommer Addbrand i fortsättningen endast att sälja sina produkter genom ett grafiskt mellanled.
– För oss betyder Addbrand att vi och våra återförsäljare addar varumärken på olika produkter. Våra återförsäljare kan välja att köpa en otryckt produkt och själva göra ett påtryck, eller så kan de köpa den färdigtryckta produkten från oss.

Företagets koncept Print by Sweden sjösattes för ett par år sen och går ut på att alla produkter kan tryckas i egen produktion i Sverige. Konceptet kommer rulla vidare:

– En tuff grafisk bransch innebär ständigt fokus från oss på att hitta nya produkter att adda varumärken på, med hjälp av nya och spännande tjänster. Detta i kombination med fortsatt långsiktig satsning på egen produktion i Bankeryd tror vi ger både kunder och anställda en trygghet i att arbeta med oss.

 

Läs vidare

Marabu stöttade sina leverantörer under Fespa

Marabu hade ingen egen monter på årets Fespa-mässa men fanns på plats för att bistå sina leverantörer. Sign&Print följde med Victor Bildsten, digital säljchef på Marabu Scandinavia, på en rundtur i montrarna.
Vanguard 1

Mässpremiär på Drupa för Zünds Q-Line

Den schweiziska skärbordstillverkaren Zünd ställer ut under mottot ”Performance across the board” och tar med sig Q-Line som lanserades förra våren och nu visas på en mässa för första gången.
Zund 2

Canon blickar mot nya marknader

Det är ett Canon i toppform som, med sin 4 800 kvadratmeter stora monter på Drupa, visar varför de är ledande inom flera teknologier.
Drupa_Canon

100 Revoria Press PC1120 installerade i Europa

Fujifilm har nu gjort sin hundrade installation av sin flaggskeppsmodell Revoria Press PC1120 i Europa. Tonerpressen har vunnit flera utmärkelser under åren.
IMG_4094

Senaste nytt

De närmar sig 50 miljoner i omsättning – Inleder utbyggnad

Nilssons Tryckeri närmar sig drömgränsen 50 miljoner kronor i omsättning. Företaget har flyttat sitt nya varumärke Jako till Skåne och håller nu på att bygga ut lokalerna.
nilssons-1

Marabu stöttade sina leverantörer under Fespa

Marabu hade ingen egen monter på årets Fespa-mässa men fanns på plats för att bistå sina leverantörer. Sign&Print följde med Victor Bildsten, digital säljchef på Marabu Scandinavia, på en rundtur i montrarna.
Vanguard 1

Epson lanserar storformatsskrivare för fotoutskrifter

Epson lanserar en ny storformatskrivare för de professionella fotografi-, konst- och affischmarknaderna.
Epson_P20500Series

Fujifilm visar sin förstärkta B2-uppsättning på Drupa

Tillsammans med en stor del av Fujifilms omfattande sortiment kommer ett par nya B2-skrivare att visas upp i Fujifilms monter på Drupa, som inte är mindre än 2 420 m2 stor, vilket motsvarar ungefär tre handbollsplaner.
drupa24_fujifilm