Så ska de attrahera hela Skandinavien

Patrik Sjölin är vd för Addbrand, som tidigare hette Kuvertteamet.

Ett nytt bolag och ett nytt namn. Kuvertteamet går ett steg längre efter uppköpet i fjol för att tilltala hela den skandinaviska marknaden. 

Det var under förra året som Kuvertteamet förvärvade pappersgrossisten Turnex. Nu förenas allt under samma namn i ett nytt bolag. Det nya företagsnamnet blir Addbrand och bolaget som kommer ha omkring 100 anställda och omsätter drygt 200 miljoner kronor får namnet Addbrand Sweden. Patrik Sjölin, företagets vd, säger att anledningen till namnbytet är att företagets vision är att vara “den ledande grossisten inom trycksaker i Skandinavien”. På så sätt kommer det nya namnet passa in bättre:

– Vi behövde ett modernt namn som speglar vår verksamhet bättre och som gör att vi kan fortsätta utvecklas in i framtiden. Viktigaste anledningen till namnbytet är dock att namnet ska fungera i hela Skandinavien. Och kuvert heter faktiskt konvolutt i Norge och Danmark.

Kuvertteamet, med säte i Bankeryd, grundades 1991. Liksom tidigare så kommer Addbrand i fortsättningen endast att sälja sina produkter genom ett grafiskt mellanled.
– För oss betyder Addbrand att vi och våra återförsäljare addar varumärken på olika produkter. Våra återförsäljare kan välja att köpa en otryckt produkt och själva göra ett påtryck, eller så kan de köpa den färdigtryckta produkten från oss.

Företagets koncept Print by Sweden sjösattes för ett par år sen och går ut på att alla produkter kan tryckas i egen produktion i Sverige. Konceptet kommer rulla vidare:

– En tuff grafisk bransch innebär ständigt fokus från oss på att hitta nya produkter att adda varumärken på, med hjälp av nya och spännande tjänster. Detta i kombination med fortsatt långsiktig satsning på egen produktion i Bankeryd tror vi ger både kunder och anställda en trygghet i att arbeta med oss.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Världspremiär för Ricoh och Watkiss

Engelska Watkiss har byggt en online sadelhäft och trekniv till Ricohs flaggskepp – 135-sidors maskinen ProC 9210. Under tre år har Watkiss arbetat med att få fram den här maskinen, som är beräknad att hålla åtminstone två generationer laserskrivare. Så när skrivaren efter fyra-fem år pensioneras, så kopplas en ny maskin till Watkiss.

Publicerat av: 

Säljer för 300 miljoner om året – men har inga egna direktkunder

På väg hem från Norge kom Patrik Sjölin på det nya namnet Addbrand. Han stannade bilen, googlade och saken var klar. Namnet Kuvertteamet gick i graven och ersattes i höstas av ett namn som tål att växa med och som fungerar i alla nordiska länder.

Publicerat av: 

Världslanseringen kom på mässan

Canon släpper en ny serie flatbäddsskrivare för rigida material. Det handlar om Océ Arizona 1300 där man första gången valt att köra på led-härdningsteknik för att ytterligare öka produktiviteten. Besökarna på Sign&Print Scandinavia blir först i världen att se maskinen demonstreras live.

Publicerat av: