Shakespeare i fokus på utställning

PUBLICERAD: 21 maj 2018
UPPDATERAD: 21 maj

Aba grafisk produktion har i samarbete med Antalis, Lexter och Kom visual merchandising agency skapat en utställning som ska maximera kundupplevelsen.

Utställningen, A Shakespeare fairytale, står i Antalis showroom på Birger Jarlsgatan i Stockholm som startar 21 maj och pågår fram till 1 juni. Med papper i olika textur, storlekar och former, främst Conqueror från Arjowiggins, samt ljud- och doftteknik från Lexter ljuddesign, ska utställningen visa hur kundupplevelsen i butik kan maximeras.

Det är Kom visual mechandising agency som tagit fram uttrycket i utställningen, som sedan producerats av Aba grafisk produktion med papper från Arjowiggins hos Antalis.

– Vi fick frågan om vi kunde hjälpa till med denna utställning och vi tyckte det lät jätteroligt. Vi tänkte att om vi får chansen att ställa ut hos Antalis så måste det blir stort och ordentligt genomarbetat. Papper är ju ett fantastiskt material att arbeta med när man ska skapa känslor och unika upplevelser för kunder och besökare. Tanken med visual merchandise är ju att man ska skapa storytelling från fasad till entré och vidare hela vägen in i butiken, säger Katrine Wallberg från Kom.

– Ljudet är en sagolik produktion där vi blandat in Shakespeare-citat. Doften i första rummet heter White tea, en frisk och fräsch doft. I utställningsrummet har vi en doft som påminner mer jord och natur, blöt mossa. Det ska kännas naturnära. Ljudet kommer från ljudpuckar på fönstren, som då agerar ljudbärare. Produktionen är fyra timmar lång, och har anpassats för att funka för både utställning och arbetsplats. Allt styrs dessutom på distans via en datoriserad lösning, så butiken behöver inte styra det själva, berättar Johanna Håkansson, produktionsledare på Lexter ljuddesign.

Från taket i Antalis showroom hänger nu hundratals rullade pappersstrutar i det nya sortimentet Pop’set med olika storlek och färg. På skyltdockor syns kragar i papperna Olin och Pop’set som drar minnet till Shakespeares. Till och med utställningsborden är främst gjorda med papperet Olin – i stadiga kragar som staplas på varandra mellan plexiglas-skivor. Conqueror-sortimentets nya gråa nyanser Feather, Pencil och Cartridge har använts för att dekorera en hyllvägg med poetens ansikte och citat.

I ett av fönstren står en gigantisk bok tillsammans med en fjäderpenna i material från Antalis, och golvet pryds i citat tryckta på Coala walk & wall-printvinyl.

– När det kommer till temat, Shakespeare, känns ju papper både historiskt och genuint härligt. Det kan också kopplas till att skriva, samtidigt som det går att bygga mycket i pappersmaterial, säger Katrine och fortsätter:

– Vi hade länge haft en idé om att göra kragar i papper, så när detta uppdrag kom kände vi bara att där satt den! Sen har vi bollat med varandra för att skapa en sagovärld med hjälp av papper, ljud och doft.

– Tryckerier som använder vårt sortiment får ju mer än gärna komma med önskemål för att ställa ut hos oss. När Aba presenterade sin idé, med vackra 3d-modeller som Kom tagit fram, blev vi eld och lågor. Det kändes jättespännande att kunna visa våra material på ett nytt sätt, säger EvaLi Seth, tryckmediakonsulent på Antalis.

Inbjudna till utställningen mottog en inbjudan med ett av de nyare materialen hos Antalis – Powercoat alive, med NFC-teknik som gör att du kan lägga telefonen mot pappret för att få information direkt i telefonens browser.

 

Läs vidare

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

Graphic Profile: ”Nu är vi med bland de större drakarna”

Graphic Profile i Motala har flyttat till större lokaler och investerat i två skärbord och en planprinter. Den kraftigt förstärkta kapaciteten gör att de kan utmana större konkurrenter om jobben.
– Zündborden är själen i verksamheten där allting passerar, säger Tom Jacobsson, vd och delägare.
GP1

Hårdvara är kärnan hos nystartade Signcore

Samma dag som Fespa öppnade gick Signcoms vd Robert Nyblom ut med att han driver vidare maskinverksamheten i ett nytt bolag. Sedan dess har bitarna fallit på plats och vägen framåt är solklar.
Signcore 3

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)