Målet – skifta ut originalbläcken

PUBLICERAD: 22 maj 2018
UPPDATERAD: 22 maj
Victor Bildsten och Lina Thorsson på Marabu Scandinavia var på plats under Fespamässan i Berlin, 15-18 maj.

Marabu lanserade sin kampanj Switch it på Fespa. Ett färgsortiment med vattenbaserade, solventbaserade och uv-härdande bläck som är kompatibla med de flesta maskinleverantörernas skrivare och skrivhuvuden.

Färgtillverkaren Marabu Scandinavia visade bland annat sitt Switch it-koncept under Fespamässan i Berlin. Det handlar om tredjepartsbläck som de anser är ett bättre och mer kostnadseffektivt alternativ till maskinleverantörernas OEM-bläck (originalbläck). Färgserierna levereras efter kundens önskemål i bulksystem, påsar eller kassetter. Bläcken är kompatibla med en rad skrivhuvuden i maskiner från Mimaki, Canon, Roland, HP, Agfa och Swissqprint, för att nämna några. Lina Thorsson marknadsansvarig på Marabu säger att det ofta är applikationen som styr vilket bläck som bör användas.

Marabus koncept Switch it fick stort utrymme i montern.

– Vårt koncept Switch it handlar om att få så många kunder som möjligt att gå över till vårt Marabubläck när de kör sina digitalmaskiner, säger hon och fortsätter:

– Vi jobbar efter samma koncept och med samma kvalitet som originalbläcken. Men det vi ser är att våra bläckfärger är mer kostnadseffektiva och produktiva. Vi erbjuder helt enkelt vad kunden vill ha.

Victor Bildsten, digital försäljningschef på Marabu Scandinavia, hymlar inte med att det finns en utmaning med tredjepartsbläck.

– Vi har en liten utmaning i att alla inte vet vilket brett sortiment vi har och hur brett vi når, säger han och tillägger att Marabu lägger stor vikt vid att produkterna blir miljömärkta och att lagar och reglementen kring bläck följs samt att ämnen som rödflaggats fasas ut.

– Det är en sak vi jobbar hårt med. Konkurrenterna i mångt och mycket förbiser det här och kan ha en direktimport med att ta in volymer utöver det man får ha. Då tar man bort en del kostnader i ledet. Det gör att kostnaden blir svårare att ta för oss som vill sköta det här på rätt sätt.

Att byta till Marabus bläckfärger medför inga risker för maskinanvändarna, enligt Victor Bildsten:

– Vi tar över garantin. På alla delar som berörs av vårt bläck ger vi motsvarande garantier som originalleverantörerna har från början. På så sätt finns ingen risk i att byta. Och skulle man av någon anledning inte vara nöjd så har man motsvarande garanti hos oss för att kunna åtgärda sakerna.

Victor Bildsten lyfter fram Marabus digitala uv-färg Ultrajet DUV-GR som en framgång. Ett bläck som fungerat väl i flatbäddsskrivare från Canon och Fujifilm.

– Dels blir maskinerna lättare att underhålla, dels blir det en bättre vidhäftning av trycket på materialen och du får också en högre hastighet i produktionsläget med liknande resultat. Senaste året har vi konverterat ett 30-tal maskiner i Skandinavien. Priset är attraktivt i sammanhanget men det vi egentligen säljer produkten på idag är bläckegenskaperna.

– Det är ett koncept som har slagit väl ut och som många vill byta till.

I samband med mässan lanserade Marabu även en ny färgserie som går under namnet Ultrapack UVFP. Det är en lågmigrerande färgserie för förpackningar, speciellt anpassad för livsmedelsförpackningar. Den är godkänd av certifieringsinstitutet SQTS (Swiss Quality Testing Services), för användning till livsmedelsförpackningar av PE- och PP-plaster som är känsliga för just migrering. Enligt Marabu bidrar färgerna till höga tryckhastigheter och snabb torkning.

Läs vidare

De blir återförsäljare av Anapurna i Skandinavien

Nu står det klart att Konica Minolta blir återförsäljare av Agfas Anapurna-serie i Norge, Sverige och Danmark.
Agfa konica minolta

Fortsatt försäljningstapp för tryckta böcker – men ett format går mot trenden

Även i år så minskar försäljningen av tryckta böcker, det visar statistik som av Svenska bokhandlareföreningen och svenska Förläggareföreningen sammanställt. De digitala tjänsterna tar alltmer mark – men pocketboken ser ett litet uppsving. 
pexels-pixabay-279222

Antalis tar över portfölj med finpapper

Antalis förvärvar den globala varumärkesportföljen med design- och premiumpapper från Arjowiggins.
Inpage-banner-v2

Höstmöte med hett och kyligt studiebesök

Två företagsbesök stod på agendan när Fespa Sweden i oktober bjöd in till sitt sedvanliga höstmöte. Den här gången gick färden till Göteborg.
Fespa höstmöte 2

Senaste nytt

Stockholmstryckeri växlar upp

US-AB lägger i en högre växel med ett fullutrustat broschyrhäftsystem från Plockmatic och satsar samtidigt på att bredda erbjudandet med en e-handelsplattform för profiltrycksaker.
Usab3

Vinnarna klara i folietävling

Den årliga Hexis-fototävlingen fick in fler än 450 bidrag. Nu har vinnarna utsetts.
Hexis_collage_1

Spandex satsar på pvc-fri folie

Med målet att det ska vara precis lika enkelt och billigt att välja pvc-fria som traditionella folier så lanserade Spandex i dagarna sin nya serie print- och skärfolier, ImagePerfect EverGreen.
Screenshot 2022-12-07 at 12.01.51

Servicefokus och försäljningsrekord i sikte

Återförsäljaren KA Olsson & Gems ser ut att stänga verksamhetsåret med de bästa försäljningssiffrorna någonsin, enligt försäljningschefen Emil Gillmor. Förklaringen beror delvis på ett uppsving på dekor­sidan. Samtidigt vässas produktportföljen ytterligare med fler nyheter för bilfolierare.
emil