Epson la tyngd på textilier i sin monter under Fespamässan i Berlin.
Richard Garp, ansvarig för storformat och kommersiella produkter för Epson i Sverige berättade att företaget som så många andra på Fespamässan valt att lägga krut på textilier.
– Vi har inget papper alls förutom lite signage och solventutskrifter. Det har blivit en textilmässa mer och mer för oss också, säger Richard Garp.
En nyhet som ställdes ut var Epsons nya textilskrivare SureColor SC-F2100. En mindre t-shirtmaskin som är uppföljare till F2000.
– Det är en riktig storsäljare som har förbättras ytterligare. Vi har redan sålt en del till svenska kunder på mässan. En av förbättringarna är att den har en inbyggd rengöringspatron, så den själv kan stå för mycket av underhållet.
– Vitt bläck är alltid en problematik i alla skrivare men nu så har man en inbyggd rengöring och på så sätt kan den underhålla sig själv.
Programvaran har förbättrats och den har även fått en snabbare utskriftshastighet.
– Det tar en halv minut till en minut att trycka en t-shirt beroende på färgen. Allt i bomull går att trycka, säger han och tillägger att 50 procent bomull är kravet för att kunna gå i maskinen.
Kunderna som kan få användning för produkten är många, menar Garp:
– Det är ganska brett skulle jag säga, alla sorters printshops, men även riktigt tryckeri som vill göra textiltryck i snabba korta serier. Även reklamföretag som säljer pr-produkter.
Vidare visade Epson prov på rulle till rulle skrivare och olika applikationer i mjuka och hårda material. Allt från textil, heminredning, bord, träskivor till skal till smartphones och solglasögon går att skriva ut med Epsons lösningar. Helt enkelt allt som har ett polyesterinnehåll.
En annan nyhet i montern är den stora bjässen Monna-Lisa – en industriell textilskrivare tillverkad av italienska Robustelli. Den är byggd i samarbete med Epson som står för skrivhuvuden och bläck. Maskinen lanserades 2003. Sommaren 2016 köptes bolaget av Epson.
– Efter att ha haft denna i några år och insett textilens frammarsch så köpte vi det här bolaget sommaren 2016, säger Richard Garp och tillägger att 350 maskiner har installerats hittills.
– Den säljs inte i Norden idag, men på sikt ser vi att det blir så.
– Jag tror personligen att marknaden inte är jättestor i Sverige för att göra tröjor och kläder. Nästan alla klädtillverkare är fokuserade till Como, utanför Milano, i Italien.
Enligt Richard Garp blir fortsatt tillförlitliga maskiner och en hög printkvalitet viktigt för Epson för att synas i konkurrensen och för att ta marknadsandelar.
– Det finns många tillverkare, men det är viktigt att ha en organisation med bra service. Ett stort varumärke ger en helt annan trygghet, säger Richard Garp.