Papperet bortblåst – Epson vigde mässan åt textilier

PUBLICERAD: 22 maj 2018
UPPDATERAD: 22 maj
Richard Garp visade upp vad Epsons nya textilskrivare SureColor SC-F2100 klarar att trycka på max en minut.

Epson la tyngd på textilier i sin monter under Fespamässan i Berlin.

Richard Garp, ansvarig för storformat och kommersiella produkter för Epson i Sverige berättade att företaget som så många andra på Fespamässan valt att lägga krut på textilier.

– Vi har inget papper alls förutom lite signage och solventutskrifter. Det har blivit en textilmässa mer och mer för oss också, säger Richard Garp.

En nyhet som ställdes ut var Epsons nya textilskrivare SureColor SC-F2100. En mindre t-shirtmaskin som är uppföljare till F2000.

– Det är en riktig storsäljare som har förbättras ytterligare. Vi har redan sålt en del till svenska kunder på mässan. En av förbättringarna är att den har en inbyggd rengöringspatron, så den själv kan stå för mycket av underhållet.

– Vitt bläck är alltid en problematik i alla skrivare men nu så har man en inbyggd rengöring och på så sätt kan den underhålla sig själv.

Programvaran har förbättrats och den har även fått en snabbare utskriftshastighet.

– Det tar en halv minut till en minut att trycka en t-shirt beroende på färgen. Allt i bomull går att trycka, säger han och tillägger att 50 procent bomull är kravet för att kunna gå i maskinen.

Kunderna som kan få användning för produkten är många, menar Garp:

– Det är ganska brett skulle jag säga, alla sorters printshops, men även riktigt tryckeri som vill göra textiltryck i snabba korta serier. Även reklamföretag som säljer pr-produkter.

En ny ugn sublimerar över krympfilmer på en rad applikationer.

Vidare visade Epson prov på rulle till rulle skrivare och olika applikationer i mjuka och hårda material. Allt från textil, heminredning, bord, träskivor till skal till smartphones och solglasögon går att skriva ut med Epsons lösningar. Helt enkelt allt som har ett polyesterinnehåll.

 

I Epsons monter visades värmeugnen Sublitec som kan sublimera över till de flesta applikationer som innehåller polyester eller har en sådan bestrykning. I Sverige säljs den av Network Innovation.
Robustellis industriella textilskrivare Monna-Lisa.

En annan nyhet i montern är den stora bjässen Monna-Lisa – en industriell textilskrivare tillverkad av italienska Robustelli. Den är byggd i samarbete med Epson som står för skrivhuvuden och bläck. Maskinen lanserades 2003. Sommaren 2016 köptes bolaget av Epson.

– Efter att ha haft denna i några år och insett textilens frammarsch så köpte vi det här bolaget sommaren 2016, säger Richard Garp och tillägger att 350 maskiner har installerats hittills.

– Den säljs inte i Norden idag, men på sikt ser vi att det blir så.

– Jag tror personligen att marknaden inte är jättestor i Sverige  för att göra tröjor och kläder. Nästan alla klädtillverkare är fokuserade till Como, utanför Milano, i Italien.

Enligt Richard Garp blir fortsatt tillförlitliga maskiner och en hög printkvalitet viktigt för Epson för att synas i konkurrensen och för att ta marknadsandelar.

– Det finns många tillverkare, men det är viktigt att ha en organisation med bra service. Ett stort varumärke ger en helt annan trygghet, säger Richard Garp.

Läs vidare

Hon startar ny era för Kaffe Skog & Tryck

Mia Vindelhed kommer senast från skidbranschen. Nu glider hon in och tar över tryckeriet och pappershandelns Kaffe Skog & Tryck i Västerbottniska Vindeln norr om Umeå.
mia1

Mässpremiär på Drupa för Zünds Q-Line

Den schweiziska skärbordstillverkaren Zünd ställer ut under mottot ”Performance across the board” och tar med sig Q-Line som lanserades förra våren och nu visas på en mässa för första gången.
Zund 2

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

Graphic Profile: ”Nu är vi med bland de större drakarna”

Graphic Profile i Motala har flyttat till större lokaler och investerat i två skärbord och en planprinter. Den kraftigt förstärkta kapaciteten gör att de kan utmana större konkurrenter om jobben.
– Zündborden är själen i verksamheten där allting passerar, säger Tom Jacobsson, vd och delägare.
GP1

Senaste nytt

De närmar sig 50 miljoner i omsättning – Inleder utbyggnad

Nilssons Tryckeri närmar sig drömgränsen 50 miljoner kronor i omsättning. Företaget har flyttat sitt nya varumärke Jako till Skåne och håller nu på att bygga ut lokalerna.
nilssons-1

Marabu stöttade sina leverantörer under Fespa

Marabu hade ingen egen monter på årets Fespa-mässa men fanns på plats för att bistå sina leverantörer. Sign&Print följde med Victor Bildsten, digital säljchef på Marabu Scandinavia, på en rundtur i montrarna.
Vanguard 1

Epson lanserar storformatsskrivare för fotoutskrifter

Epson lanserar en ny storformatskrivare för de professionella fotografi-, konst- och affischmarknaderna.
Epson_P20500Series

Fujifilm visar sin förstärkta B2-uppsättning på Drupa

Tillsammans med en stor del av Fujifilms omfattande sortiment kommer ett par nya B2-skrivare att visas upp i Fujifilms monter på Drupa, som inte är mindre än 2 420 m2 stor, vilket motsvarar ungefär tre handbollsplaner.
drupa24_fujifilm